Ενημέρωση

Ομιλίες Προέδρου Βουλής


Ομιλία (12 Νοεμβρίου 2009)

Βασικά σημεία της ομιλίας του Προέδρου της Βουλής για το σχέδιο Προϋπολογισμού Δαπανών της Βουλής οικονομικού έτους 2010 και του Απολογισμού οικονομικού έτους 2008

 

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
 
            Καλούμαστε σήμερα να συζητήσουμε και να ψηφίσουμε το σχέδιο Προϋπολογισμού Δαπανών της Βουλής οικονομικού έτους 2010 και τον Απολογισμό του 2008.
 
            Βιώνουμε μια δύσκολη χρονική περίοδο λόγω της δημοσιονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα μας και της διεθνούς οικονομικής κρίσης που επιδεινώνει την όλη κατάσταση.
 
            Η κρίση αυτή αντανακλάται στο σύνολο της κοινωνίας, καθώς την υφίστανται σημαντικά στρώματα του πληθυσμού.
 
            Οι εξελίξεις στην οικονομία και η επιδείνωση τα τελευταία χρόνια στην καθημερινότητα του πολίτη ενέτειναν το αίσθημα ανασφάλειας, την αγωνία και την αβεβαιότητα για το αύριο.
 
            Πράγμα που έχει θέσει σε δοκιμασία τη σχέση εμπιστοσύνης του πολίτη με την πολιτική και το πολιτικό σύστημα γενικότερα, αλλά και - δυστυχώς - με τον υπέρτατο δημοκρατικό θεσμό, τον θεσμό του Κοινοβουλίου.
 
            Η Βουλή των Ελλήνων κατ΄ εξοχήν οφείλει να εκπέμπει μηνύματα νοικοκυρέματος των οικονομικών και διαφάνειας στις αποφάσεις και λειτουργίες σ΄ όλα τα επίπεδα.
 
            Στα πλαίσια της γενικότερης προσπάθειας για την επίτευξη του στόχου αντιμετώπισης του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας, πρώτη η Βουλή των Ελλήνων επιδιώκει να συμβάλλει στην αποκλιμάκωση του ελλείμματος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
 
            Και όλα τα προηγούμενα χρόνια οι Προϋπολογισμοί της Βουλής επεδίωκαν να αποτελούν παράδειγμα συνετής οικονομικής πολιτικής και σεβασμού του ιδρώτα του ΄Ελληνα φορολογούμενου, με λελογισμένες αυξήσεις σε ετήσια βάση.
 
            Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι ο Προϋπολογισμός που καταρτίσαμε για το 2010 είναι ο πρώτος από την μεταπολίτευση και μετά που παρουσιάζει μείωση των δαπανών της Βουλής των Ελλήνων.
 
            Με τον προτεινόμενο Προϋπολογισμό της Βουλής των Ελλήνων επέρχονται περικοπές συνολικού ύψους 3.887.000 € (μείωση κατά 1,75%) σε σχέση με τον ψηφισθέντα Προϋπολογισμό του 2009.
 
            Οι περικοπές αυτές αφορούν κυρίως σε δημόσιες σχέσεις, επιχορηγήσεις, αμοιβές επιτροπών, προμήθειες, μετακινήσεις στο εσωτερικό και εξωτερικό, δαπάνες σταθερής τηλεφωνίας και άλλες συναφείς δαπάνες.
 
            Μιλώντας με αριθμούς, ο προτεινόμενος Προϋπολογισμός της Βουλής των Ελλήνων ανέρχεται σε 218.253.000 €.
 
            Αυτό σημαίνει ότι αποτελεί το 3,79‰ του Προϋπολογισμού του Κράτους.
 
            Ενώ οι Βουλευτικές αποζημιώσεις συνολικά αποτελούν το 1,12‰ του Κρατικού Προϋπολογισμού.
 
            Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
 
Η συζήτηση επί του Προϋπολογισμού της Βουλής είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί τα οικονομικά της Βουλής δεν αφορούν μόνο τους Βουλευτές και τους υπαλλήλους του Κοινοβουλίου, αλλά ενδιαφέρουν τους ίδιους τους πολίτες, την κοινωνία.
 
            Η συζήτηση αυτή δίνει άλλωστε τη δυνατότητα για ενημέρωση γενικότερα γύρω από τις δραστηριότητες και το έργο της Βουλής.
 
            Εδώ, σ΄ αυτό το χώρο με τον ανοιχτό, ελεύθερο και δημοκρατικό διάλογο λαμβάνονται - μέσα από την νομοθετική λειτουργία, την ψήφιση των νομοσχεδίων -   αποφάσεις που επηρεάζουν την ίδια τη ζωή των πολιτών.
           
Το έργο της Βουλής όμως δεν εξαντλείται στη νομοθετική λειτουργία, ούτε μόνο στον κοινοβουλευτικό έλεγχο της εκάστοτε Κυβέρνησης.
 
            Το έργο της Βουλής έχει διευρυνθεί χάρις στις συστηματικές και άοκνες προσπάθειες των προκατόχων μου και ιδίως των κ.κ. Κακλαμάνη, Ψαρούδα - Μπενάκη και Σιούφα.
 
     Έτσι πέραν του νομοθετικού της έργου και του κοινοβουλευτικού ελέγχου η Βουλή επιπλέον:
 
  • Συγκροτεί επιτροπές που επιλαμβάνονται ειδικότερων θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία ή συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού (περιβάλλον, ισότητα φύλων, νεολαία και δικαιώματα του ανθρώπου, έρευνα και τεχνολογία, περιφερειακή ανάπτυξη, Ελληνισμός της διασποράς, οδική ασφάλεια).
  • Η Βουλή συμμετέχει επίσης στο Ευρωπαϊκό και Διεθνές γίγνεσθαι, με την συμμετοχή των αποστολών της σε διεθνείς θεσμούς αναπτύσσοντας την Κοινοβουλευτική Διπλωματία.
  • Συμμετέχει στην πνευματική και πολιτιστική ζωή του τόπου με συνέδρια, εκδηλώσεις, εκθέσεις.
  • Ανοίγει καθημερινά τις πόρτες της στην κοινωνία και ιδιαίτερα στους νέους, μέσω του θεσμού της Βουλής των Εφήβων και του Προγράμματος των ενημερωτικών επισκέψεων στο Κοινοβούλιο.
  • Υποστηρίζει τη λειτουργία του Ιδρύματος της Βουλής, καθώς και άλλων πνευματικών και πολιτιστικών ιδρυμάτων.
  • Επιδιώκει τη συνεχή ενημέρωση των πολιτών με τη λειτουργία του τηλεοπτικού σταθμού, σε εφαρμογή της αρχής της διαφάνειας και της δημοσιότητας των συνεδριάσεων της Βουλής (Ολομέλειας και Επιτροπών).
 
Για όλα αυτά είναι αναγκαία, τόσο η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, όσο και το επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
           
Χωρίς την υποδομή και το προσωπικό δεν είναι δυνατή η αποτελεσματική λειτουργία του Κοινοβουλίου. Τις ανάγκες αυτές καλύπτουν οι δαπάνες του Προϋπολογισμού που συζητάμε σήμερα.
           
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, το ανθρώπινο δυναμικό, θα ήθελα στο σημείο αυτό να υπογραμμίσω την ανάγκη ύπαρξης διαφανών και αξιοκρατικών διαδικασιών, για να μην υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» ως προς την στελέχωση των Υπηρεσιών του Κοινοβουλίου.
           
Όπως είπα ήδη, η διαφάνεια στη δημόσια ζωή είναι απαραίτητος όρος για ένα νέο πολιτικό πολιτισμό, για τη συνολική λειτουργία της κοινωνίας μας και για την επανάκτηση της αξιοπιστίας της πολιτικής και των πολιτικών. Αυτό είναι καθήκον όλων μας.
           
Η Βουλή των Ελλήνων κατεξοχήν οφείλει να δίνει πρώτη το μήνυμα σεβασμού των αρχών της διαφάνειας και της αξιοκρατίας προς τους πολίτες και ιδίως τη νέα γενιά, που απαιτεί και δικαιούται ίση μεταχείριση και ίσες ευκαιρίες.
 
Σε αυτό το πλαίσιο αρχών το ισχύον σύστημα πλήρωσης θέσεων μόνιμου προσωπικού στη Βουλή, το οποίο έχει προκαλέσει ερωτηματικά, αλλάζει:
 
  • Οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού (διοικητικό, τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό) θα γίνονται πλέον υποχρεωτικά μέσα από την αδιάβλητη διαδικασία του ΑΣΕΠ.
 
  • Για την πλήρωση θέσεων ειδικών κατηγοριών στις οποίες ενδείκνυται η επιλογή να γίνεται από την ίδια τη Βουλή (π.χ. ειδικό επιστημονικό προσωπικό, στενογράφοι), αυτή θα γίνεται με διαφανή κριτήρια. Οι θέσεις θα προκηρύσσονται δημόσια και θα διεξάγεται διαγωνισμός ανοικτός σε κάθε ενδιαφερόμενο.
 
  • Για το διορισμό μετακλητών υπαλλήλων που υπηρετούν σε συγκεκριμένες θέσεις (όπως π.χ. στο Προεδρείο της Βουλής και τις κοινοβουλευτικές ομάδες) αυτονόητο είναι ότι η επιλογή συνεργατών και συμβούλων θα γίνεται από τους φορείς ή τα πρόσωπα με τα οποία αυτοί θα συνεργάζονται. Ωστόσο, είναι σαφές ότι και για τους μετακλητούς υπαλλήλους της Βουλής θα ισχύει ό,τι και για όλους τους μετακλητούς υπαλλήλους του Δημοσίου.
 
Για την υλοποίηση αυτών των μεταρρυθμίσεων έχει υπάρξει συνεργασία με την Κυβέρνηση και οι αλλαγές αυτές εντάσσονται στην επιχειρούμενη ευρύτερη μεταρρύθμιση των διαδικασιών στελέχωσης των Δημοσίων Υπηρεσιών που ως προσχέδιο Νόμου έχει ήδη δοθεί αυτές τις ημέρες σε δημόσια διαβούλευση.
 
Ø Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφερθώ επιγραμματικά στις βουλευτικές αποζημιώσεις, γιατί πολλά γράφονται και ακόμη περισσότερα λέγονται. Ανακριβή τα περισσότερα.
 
Δημιουργείται πολλές φορές, αδίκως, η εντύπωση  ότι οι Βουλευτές απολαμβάνουν παχυλές αποζημιώσεις που τους δίδουν τη δυνατότητα πλουτισμού.
 
Αυτό είναι ανακριβές αλλά και άδικο, γιατί το ποσό των περίπου 7.000 € μηνιαίως του συνόλου των Βουλευτικών αποζημιώσεων, ατελειών κ.λπ. σε συνδυασμό με τις πολλές (και ανελαστικές) υποχρεώσεις των Βουλευτών δεν μπορούν να οδηγήσουν σε πλουτισμό.
 
Αρκεί κανείς να αναλογιστεί τις ανάγκες λειτουργίας γραφείου (ή γραφείων) στην εκλογική περιφέρεια, οι δαπάνες καυσίμων και οι καθημερινές πολλαπλές ανάγκες που εκ του λειτουργήματός του έχει ο Βουλευτής.
 
Ø Για το 2010 ουσιαστικά δεν προβλέπεται αύξηση της βουλευτικής αποζημίωσης. Αλλά από όσους κάνουν «επιθέσεις» στους Βουλευτές αποσιωπούν:
  • Ότι οι Βουλευτές παραιτηθήκαμε ουσιαστικά των αυξήσεων που θα εδίδοντο στην βουλευτική αποζημίωση λόγω των αυξήσεων που δόθηκαν στους δικαστικούς λειτουργούς.
  • Ότι το 2009 υπήρξε, με απόφασή μας, μείωση της βουλευτικής αποζημίωσης κατά 5%.
  • Ότι συνέβαλαν με 2.000 € έκαστος στην ενίσχυση των κρατικών εσόδων, μέσω της έκτακτης εισφοράς.
 
Δύο λόγια επίσης για το αυτοκίνητο που μισθώνεται από τη Βουλή (μέσω της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης) για την εκπλήρωση της αποστολής των Βουλευτών και την άσκηση των κοινοβουλευτικών τους καθηκόντων.
 
Προβλέπεται η μίσθωση αυτοκινήτου έως 2000 κυβ. εκατ. (και για τα υβριδικά χωρίς τον περιορισμό).
 
Το αυτοκίνητο είναι εργαλείο, μέσο μεταφοράς. Άρα πρωτίστως πρέπει να πληροί τους όρους ασφάλειας οδικής συμπεριφοράς.
 
Δεν είναι θέμα πολυτελείας.
 
Μετά από συζητήσεις με τις εταιρίες αυτοκινήτων, είναι δυνατόν, εφ΄ όσον συνάδελφος Βουλευτής το επιθυμεί, να γίνει η αντικατάστασή του με άλλο μικρότερου κυβισμού.
 
Όπως είχα υπογραμμίσει και στην ομιλία μου εδώ, στις 15 Οκτωβρίου, μετά την εκλογή μου με την ψήφο σας στη θέση του Προέδρου της Βουλής, είναι παρόλα αυτά αναγκαίο για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του πολιτικού κόσμου να οικοδομήσουμε ένα κρυστάλλινο, διαφανές σύστημα για όλους και για όλα.
 
Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, να αναμορφώσουμε τον θεσμό του Πόθεν Έσχες, ώστε να υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος, εξασφάλιση της δυνατότητας των ελεγκτικών μηχανισμών αλλά και του κάθε πολίτη να έχουν ανά πάσα στιγμή πλήρη και ακριβή εικόνα των στοιχείων.
 
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
 
Για το επόμενο έτος πρέπει να συνεχίσουμε το έργο αυτό, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο το Κοινοβούλιο, τη διαφάνεια και την ποιότητα της λειτουργίας μας.
 
Θέλουμε μια Βουλή που είναι ανοικτή στον πολίτη, στην κοινωνία.
 
Μια Βουλή που συμμετέχει στα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, που φωτίζει την πνευματική ζωή, που αγκαλιάζει τους νέους.
 
Οι οικονομικές συνθήκες αφ΄ ενός και οι πραγματικές ανάγκες της Βουλής αφ΄ ετέρου επιβάλλουν έναν ορθολογικό Προϋπολογισμό, αυστηρό, πειθαρχημένο που θα μεριμνά βέβαια για τη διαφύλαξη της αξιοπιστίας της Βουλής και της ποιότητας του έργου της.
 
Σε ό,τι αφορά στον Απολογισμό θα ήθελα να επισημάνω ότι χάρις στις προσπάθειες του προκατόχου μου η εκτέλεσή του υλοποιήθηκε ικανοποιητικά και στο τέλος θα έχουμε τη δυνατότητα, όπως χρόνια τώρα να επιστρέψουμε ένα σημαντικό ποσό στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
 
Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τόσο τους συναδέλφους της Επιτροπής του Προϋπολογισμού, όσο και τις υπηρεσίες και το προσωπικό της Βουλής για την βοήθειά τους στην κατάρτιση του Προϋπολογισμού.




Επιστροφή
 
Η Διαδικτυακή Πύλη της Βουλής των Ελλήνων χρησιμοποιεί cookies όπως ειδικότερα αναφέρεται εδώ