ΒΟΥΛΗ Επί του ... Περιστυλίου

15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επί του... ΤΕΥΧΟΣ_087 20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 METAΠΟΛΙΤΕΥΣΗ 1974-2024 50 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

2 ΤΕΥΧΟΣ_087 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Θοδωρής Τζαλαβράς | ART DIRECTOR: Κώστας Δακανάλης | ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: Θωμάς Τσάτσης, Γιάννης Φωτούλας, Γιώργος Χρυσικός 03 Τ Ο "ΈΛΛΕΙΜΜΑ" ΜΙΑΣ ΕΠΙΤΥΧΊΑΣ Άρθρο της Σύνταξης ΑΦΙΕΡΩΜΑ 1974-2024 50 ΧΡΌΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΉΣ ΠΟΛΙΤΙΚΉΣ 04 K . ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΎΛΟΥ Η διαχείριση των εθνικών θεμάτων απαιτεί μείζονες συναινέσεις στο εσωτερικό και συνέργειες στο εξωτερικό 06 Κ ΥΡΙΆΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΆΚΗΣ: Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις για τον διάλογο με την Τουρκία 08 Ν ΊΚΟΣ ΑΝΔΡΟΥΛΆΚΗΣ: Το ΠΑΣΟΚ ήρθε για να γίνει κυβέρνηση 10 Π ΡΟΚΌΠΗΣ ΠΑΥΛΌΠΟΥΛΟΣ: Να επεκτείνουμε στα 12 ν. μ. κάτω από την Κρήτη 11 Γ ΙΏΡΓΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΈΟΥ: Το 2004 χάθηκε η ευκαιρία για το Κυπριακό 13 Α ΝΤΏΝΗΣ ΣΑΜΑΡΆΣ: Η διαγραφή μου ήταν προαποφασισμένη 14 Α ΛΈΞΗΣ ΤΣΊΠΡΑΣ: Η χώρα πάει μπροστά και με συγκρούσεις, όχι μόνο με συναινέσεις 16 Γ . ΓΕΡΑΠΕΤΡΊΤΗΣ: Ο διάλογος με την Τουρκία δεν σημαίνει εξ ορισμού ότι θα υπάρχουν υποχωρήσεις 17 ΕΥΆΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΙΖΈΛΟΣ Η πολιτική μας είναι ευκρινής, σταθερή και συναινετική 18 Ν ΊΚΟΣ ΚΟΤΖΙΆΣ: Η σημερινή διπλωματία δεν αξιοποιεί εμπειρίες που έχουμε 19 Ν ΊΚΟΣ ΔΈΝΔΙΑΣ: Μια διαπραγμάτευση χωρίς κανέναν κανόνα, δεν είναι διαπραγμάτευση 23 Δ ΗΜΉΤΡΗΣ ΑΒΡΑΜΌΠΟΥΛΟΣ: Η Ελλάδα πρέπει να απαλλαγεί από τα στερεότυπα της εξωτερικής της πολιτικής ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 30 Χ ΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΆΤΙΚΟΣ ΜΠΟΝΑΜΆΣ ΓΙΑ ΈΝΣΤΟΛΟΥΣ, ΣΥΝΤΑΞΙΟΎΧΟΥΣ, ΣΥΝΑΛΛΑΣΣΌΜΕΝΟΥΣ ΜΕ ΤΡΆΠΕΖΕΣ Τα μέτρα του πρωθυπουργού, οι ενστάσεις του Ν. Ανδρουλάκη 34 Η ΚΥΒΈΡΝΗΣΗ ΕΥΝΟΕΊ ΤΟΥΣ ΙΣΧΥΡΟΎΣ ΚΑΙ ΠΛΉΤΤΕΙ ΤΑ ΛΑΪΚΆ ΣΤΡΏΜΑΤΑ Τι υποστήριξαν οι Σ. Φάμελλος, Δ. Κουτσούμπας και Κ. Βελόπουλος 36 Δ ΕΝ ΈΧΟΥΝ ΣΧΈΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΌΤΗΤΑ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΊΤΕΣ ΟΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΊ ΤΗΣ ΚΥΒΈΡΝΗΣΗΣ Οι τοποθετήσεις των Α. Χαρίτση, Δ. Νατσιού, Ζ. Κωνσταντοπούλου και Β. Στίγκα 38 Τ Ι ΑΝΑΚΟΊΝΩΣΑΝ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΊ ΣΤΗ ΣΥΖΉΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΌ ΤΟΥ 2025 Οι προτεραιότητες για το 2025 46 Α ΝΤΙΠΑΡΆΘΕΣΗ ΑΝΔΡΟΥΛΆΚΗ- ΧΑΤΖΗΔΆΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΡΟΛΌΓΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΕΡΚΕΡΔΏΝ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΏΝ Απερρίφθη η τροπολογία ΠΑΣΟΚ 50 Κ . ΧΑΤΖΗΔΆΚΗΣ: ΜΕΙΏΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΦΌΡΟΥΣ, ΑΥΞΆΝΟΥΜΕ ΤΑ ΈΣΟΔΑ Φορολογική αφαίμαξη με έμμεσους φόρους είδε η αντιπολίτευση 54 Κ ΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΆ ΑΝΤΊΘΕΤΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΊ ΦΟΡΕΊΣ Τι είπαν στην αρμόδια Επιτροπή 56 Ο ΜΑΔΙΚΆ ΠΥΡΆ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΟΛΊΤΕΥΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΉ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΙΔΗΡΌΔΡΟΜΟ Η κριτική προς την κυβέρνηση 60 Χ Ρ. ΣΤΑΪΚΟΎΡΑΣ: ΚΡΊΣΙΜΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΉ ΠΑΡΈΜΒΑΣΗ Η ΑΝΑΔΙΆΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΎ ΤΟΜΈΑ Αντιπολίτευση: Απέτυχε η κυβέρνηση 64 Ε ΠΙΤΑΚΤΙΚΉ Η ΑΝΆΓΚΗ ΑΝΑΔΙΆΡΘΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΣΙΔΗΡΟΔΡΌΜΟΥ ΕΊΠΕ Η ΠΛΕΙΟΝΌΤΗΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΈΩΝ Συγκάλυψη στα Τέμπη κατήγγειλε η Μ. Καρυστιανού 68 Γ ΡΑΦΕΊΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΎ: ΜΠΟΡΟΎΜΕ ΝΑ ΈΧΟΥΜΕ ΈΣΟΔΑ ΈΩΣ 2,5 ΔΙΣ. € ΑΠΌ ΤΗΝ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΉ Τι αναφέρει η Έκθεση Δεκεμβρίου 70 Κ . ΜΗΤΣΟΤΆΚΗΣ: ΤΟΛΜΗΡΉ ΤΟΜΉ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΆ ΕΡΓΑΣΊΑΣ Μοντέλο φθηνής και ελαστικής εργασίας είδε η αντιπολίτευση 74 Ν . ΚΕΡΑΜΈΩΣ: ΑΣΠΊΔΑ ΠΡΟΣΤΑΣΊΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΌΜΕΝΟΥΣ Ο ΝΈΟΣ ΚΑΤΏΤΑΤΟΣ ΜΙΣΘΌΣ Συλλογικές διαπραγματεύσεις απαίτησε η αντιπολίτευση 78 Ν Α ΕΠΑΝΈΛΘΟΥΝ ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΈΣ ΣΥΜΒΆΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΊΑΣ ΖΉΤΗΣΑΝ ΓΣΕΕ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΊΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΙΣ -13ο και 14ο μισθό θέλει η ΑΔΕΔΥ 80 Τ . ΘΕΟΔΩΡΙΚΆΚΟΣ: ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΈΔΙΟ ΒΕΛΤΙΏΝΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΣΤΗ ΧΏΡΑ ΜΑΣ Στηρίζετε τις πολυεθνικές αντέτεινε η αντιπολίτευση 84 « ΝΑΙ» ΤΩΝ ΦΟΡΈΩΝ ΣΤΗΝ ΟΔΗΓΊΑ ΤΗΣ ΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΉ ΕΚΘΈΣΕΩΝ ΒΙΩΣΙΜΌΤΗΤΑΣ ΑΠΌ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΊΕΣ Χαρακτήρισαν κοστοβόρες τις μελέτες 86 Γ . ΓΕΡΑΠΕΤΡΊΤΗΣ: ΩΣ ΜΗ ΜΌΝΙΜΟ ΜΈΛΟΣ ΤΟΥ Σ.Α. ΤΟΥ ΟΗΕ ΘΑ ΣΥΜΒΆΛΛΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΜΠΈΔΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΎΣ ΔΙΚΑΊΟΥ Ψηφίστηκε η αναστολή χρηματοδότησης κομμάτων 92 Θ ΕΤΙΚΉ ΑΠΟΔΟΧΉ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΥΠΑΛΛΉΛΟΥΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΊΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΏΝ Ζήτησαν αύξηση του προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ 94 Τ Ο 21,8% ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΏΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΊΖΕΙ ΤΟΝ ΚΊΝΔΥΝΟ ΤΗΣ ΦΤΏΧΕΙΑΣ Ανάγκη ενίσχυσης τηςπροστασίας τους 96 Α Λ. ΣΙΣΙΛΙΆΝΟΣ: ΕΚΘΈΤΟΥΝ ΤΗΝ ΧΏΡΑ ΟΙ ΣΥΝΘΉΚΕΣ ΚΡΆΤΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΈΣ Πάνω από 1.350 υποθέσεις στο ΕΔΔΑ 98 Δ . ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΊΟΥ: ΈΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΆ ΕΡΓΟΣΤΆΣΙΑ» ΤΕΧΝΗΤΉΣ ΝΟΗΜΟΣΎΝΗΣ Ο ρόλος της στις Περιφέρειες 100 ΧΩΡΊΣ ΓΕΝΝΑΊΑ ΚΊΝΗΤΡΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΈΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΊ ΝΑ ΥΠΆΡΞΕΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΉ Τι είπαν οι Έλληνες του εξωτερικού 102 ΕΓΚΡΊΘΗΚΕ Η ΔΙΟΊΚΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΎ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗΣ ΥΔΆΤΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΊΑΣ Κίνδυνο ιδιωτικοποίησης είδε η αντιπολίτευση 104 ΔΕΝ ΈΧΕΙ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΊ ΠΛΉΡΩΣ Η ΨΗΦΙΑΚΉ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΌΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΜΕΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ 106 ΑΠΑΙΤΕΊΤΑΙ ΕΘΝΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ ΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΊΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΊΑΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΙΣ Χρειάζεται νέο νομικό σχήμα εταιριών 108 Α. ΓΕΩΡΓΙΆΔΗΣ: ΠΡΌΛΗΨΗ ΚΑΡΔΙΑΓΓΕΙΑΚΏΝ ΚΑΙ ΔΩΡΕΆ ΟΡΓΆΝΩΝ ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΕΣ ΤΟΥ 2025 ΣΤΗΝ ΥΓΕΊΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 110 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: ΟΙ ΣΧΈΣΕΙΣ ΕΛΛΆΔΑΣ ΗΠΑ ΚΑΛΎΤΕΡΕΣ ΑΠΌ ΠΟΤΈ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΊΑ ΧΡΌΝΙΑ Συνάντηση με το ΔΣ του ΑΗΙ 112 Ν. ΛΑΡΥΓΓΆΚΗΣ: ΕΡΓΑΖΌΜΑΣΤΕ ΆΟΚΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΊΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΎ ΣΤΙΣ ΗΠΑ Η στρατηγική με το εθνικό κέντρο 114 ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΏΝ ΣΧΈΣΕΩΝ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΊΟΥ ΤΟΥ ΙΡΆΚ ΣΤΗ ΒΟΥΛΉ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ Τι ειπώθηκε στην συνάντηση ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 120 Η ΒΟΥΛΉ ΤΊΜΗΣΕ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΈΣ ΤΗΣ ΠΡΏΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΊΤΕΥΣΗΣ Εκδήλωση στο Εντευκτήριο της Βουλής 124 Η ΒΟΥΛΉ ΤΟΥ 1974 ΕΔΡΑΊΩΣΕ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΣΉΜΕΡΑ ΘΕΩΡΕΊΤΑΙ ΑΥΤΟΝΌΗΤΟ, ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ Ο χαιρετισμός του Κ. Τασούλα 126 Η ΒΟΥΛΉ ΤΊΜΗΣΕ ΤΟΝ ΠΑΎΛΟ ΜΠΑΚΟΓΙΆΝΝΗ Αίθουσα φέρει το όνομά του 128 Κ. ΜΠΑΚΟΓΙΆΝΝΗΣ: ΟΙ ΙΔΈΕΣ ΤΟΥ Π. ΜΠΑΚΟΓΙΆΝΝΗ ΉΤΑΝ ΣΠΌΡΟΣ ΠΟΥ ΒΛΆΣΤΗΣΕ ΚΑΙ ΠΑΡΆΓΕΙΚΑΡΠΟΎΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ Τι είπε ο γιος του τιμηθέντος 130 Η ΜΕΤΆΒΑΣΗ ΤΗΣ ΝΌΤΙΑΣ ΕΥΡΏΠΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ, 1974-1977 Διεθνές συνέδριο του Ιδρύματος της Βουλής 132 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: ΚΆΘΕ ΧΏΡΑ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΜΌΝΟ ΣΤΑ ΧΈΡΙΑ ΤΗΣ ΗΓΕΣΊΑΣ, ΕΊΝΑΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΧΈΡΙΑ ΤΟΥ ΛΑΟΎ Η παρέμβασή του στο Διεθνές συνέδριο 134 ΕΔΑ ΚΑΙ ΕΝΔΑ ΒΡΆΒΕΥΣΑΝ ΤΟΝ ΠΡΌΕΔΡΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΆ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΉ ΑΥΤΟΔΙΟΊΚΗΣΗ 136 ΠΈΝΤΕ ΜΕΛΈΤΕΣ ΚΑΙ ΔΎΟ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΊΕΣ ΑΠΌ ΟΚΤΏ ΠΟΛΙΤΙΚΟΎΣ-ΣΥΓΓΡΑΦΕΊΣ ΤΟ 2024 Τα βιβλία που συνέγραψαν 140 Η ΈΚΘΕΣΗ «ΠΟΛΙΤΙΚΉ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΊΑ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΙΚΉ ΠΟΛΙΤΕΊΑ, 1898-1913» ΣΤΑ ΧΑΝΙΆ Έκθεση του Ιδρύματος στα Χανιά 144 ΑΠΕΒΊΩΣΕ Ο ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΌΣ ΚΏΣΤΑΣ ΜΠΑΝΤΟΥΒΆΣ 144 «ΈΦΥΓΕ» ΑΠΌ ΤΗ ΖΩΉ Ο ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΔΗΜΉΤΡΗΣ ΒΛΑΧΌΠΟΥΛΟΣ 145 ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΌΣ ΑΓΏΝΑΣ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΊΡΙΣΗΣ ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΊΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΌΓΟΥ ΥΠΑΛΛΉΛΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ 146 ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ 148 ΔΙΕΘΝΉΣ ΔΙΆΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΌ ΦΩΤΙΣΜΌ ΤΟΥ ΜΕΓΆΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΓΝΏΣΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΏΤΗ

3 20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΉ ΤΖΑΛΑΒΡΆ Αν κάτι επικύρωσε στην δημόσια σφαίρα το συνέδριο που διοργάνωσαν πριν λίγες μέρες η εφημερίδα «Το Βήμα» από κοινού με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών και το Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων, ήταν η πάνδημη παραδοχή ότι η εξωτερική πολιτική που ακολούθησε η χώρα στα 50 χρόνια της Μεταπολίτευσης ήταν μια «επιτυχημένη ιστορία», επί το αγγλικότερον « success story». Όλοι οι πολιτειακοί, πολιτικοί και ακαδημαϊκοί παράγοντες που πήραν μέρος στο συνέδριο - τις βασικές τοποθετήσεις των οποίων μπορείτε να διαβάσετε στο αφιέρωμα του παρόντος τεύχους-συμφώνησαν στις βασικές εθνικές επιλογές που έκανε η πολιτική ηγεσία από το 1974 και μετά: οτι δηλαδή η Ελλάδα είναι μια δυτική ευρωπαϊκή χώρα και ως εκ τούτου επιζητεί να λύσει τις όποιες διαφορές έχει με τα γειτονικά κράτη στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου και των διεθνώς παραδεδεγμένων αρχών και κανόνων. Έτσι σήμερα η εθνική γραμμή στην ελληνική εξωτερική πολιτική στηρίζεται σε μια ευρεία συναίνεση, πέρα από κομματικές και ιδεολογικές διαφορές με ελάχιστες επιμέρους αποχρώσεις που κινούνται περισσότερο στη σφαίρα της τακτικής και όχι της αμφισβήτησης της εθνικής στρατηγικής. Ασφαλώς, όπως είπε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης η πορεία αυτή δεν ήταν ευθύγραμμη και ανέφελη, σημειώνοντας πως «την δεκαετία του 80 ορισμένοι πειραματίστηκαν με τριτοκοσμικές αναζητήσεις δίχως να έχει αναγνωριστεί το Ισραήλ», ενώ δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει και την περίοδο της διαπραγμάτευσης με την ΕΕ του Α εξαμήνου του 2015 στην οποία «φτάσαμε πολύ κοντά στα βράχια και εκτός ΕΕ». * * * Όπως ήταν αναμενόμενο εκεί που αναδείχθηκαν οι περισσότερες διαφοροποιήσεις ήταν κυρίως στα θέματα των ελληνοτουρκικών σχέσεων και το Κυπριακό. Όλοι εκκινούν με αφετηρία την μία και μόνη διαφορά με την Τουρκία, την οριοθέτηση δηλαδή της υφαλοκρηπίδας και των ΑΟΖ, αλλά υπάρχουν αποχρώσεις στους χειρισμούς και την τακτική αντιμετώπισης των προκλήσεων και των συνεχώς διευρυνόμενων απαιτήσεων της γείτονος. Κανείς δεν έχει αντίρρηση λ. χ. με την διεξαγωγή διαλόγου με την Τουρκία με στόχο την τελική προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για την υφαλοκρηπίδα. Υπάρχουν όμως αποκλίνουσες απόψεις στους όρους και το πλαίσιο διεξαγωγής αυτού του διαλόγου. «Ο διάλογος είναι μέσο λύσης των προβλημάτων. Η κυβέρνηση δεν έχει φοβικά σύνδρομα στον διάλογο με την Τουρκία και είναι αποφασισμένη να κάνει βήματα μπροστά» είπε στο συνέδριο ο ΥΠΕΞ Γ. Γεραπετρίτης, ενώ αντίθετα ο πρώην πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς έδειξε να μην κατανοεί αυτή την επιμονή αντιτείνοντας: «Τι διάλογο κάνει με την Τουρκία εφόσον ταυτόχρονα μας λέει ότι δεν απέχει από την Εθνική γραμμή;» Στην ανάγκη να συζητάμε με την Τουρκία υπερασπιζόμενοι όμως πάντα τις θέσεις μας αναφέρθηκε και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκ. Παυλόπουλος επισημαίνοντας ταυτόχρονα το γεγονός ότι» υπάρχουν δυσκολίες στην συνεννόηση με την Τουρκία διότι δεν θεωρεί το Διεθνές δίκαιο δεσμευτικό». Από την πλευρά του ο πρ. υπουργός Εξωτερικών στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ Ν. Κοτζιάς διαφώνησε με τον τρόπο που προσεγγίζει η κυβέρνηση τον ελληνοτουρκικό διάλογο:«Οι ενέργειες του ΥΠΕΞ είναι λανθασμένες. Πρέπει να θέσουμε όρους, δεν μπορούμε να πάμε στη Χάγη με το casus belli να παραμένει ενεργό» υποστήριξε. Διαφοροποιήσεις όμως σημειώθηκαν και για το άλλο μεγάλο θέμα, το Κυπριακό. Ο πρώην πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου στην παρέμβασή του υποστήριξε ότι «το 2004 εμποδίστηκε η εξεύρεση βιώσιμης λύσης (σχέδιο Ανάν) από την φοβικότητα και την έλλειψη πολιτικού θάρρους της τότε κυβέρνησης της ΝΔ». «Το σχέδιο Ανάν δεν είναι μια χαμένη ευκαιρία και αυτό αποδεικνύεται απι όσα συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Συρία» ισχυρίστηκε από την πλευρά του ο πρ. υπουργός, καθηγητής διεθνών σχέσεων και βουλευτής της ΝΔ. Αγγ. Συρίγος. * * * Επιστρέφοντας στην αρχική κοινή παραδοχή περί success story στην εξωτερική πολιτική στην 50ετή μεταπολιτευτική περίοδο θα μπορούσε κανείς να αντιπαρατηρήσει ότι είναι μια επιμέτρηση λίγο μονοσήμαντη καθώς αποτιμά απο την μια πλευρά απλως την ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς αξιολόγηση της εξέλιξης αυτής της ένταξης. Και απο την άλλη αποτιμάται απλώς η αποφυγή μείζονος κρίσης με την Τουρκία. Και για τις δύο περιπτώσεις θα λέγαμε ότι όντως αποφύγαμε το απευκταίο, αλλά δεν πετύχαμε το επιθυμητό. Πιο απλά αποφύγαμε τα χειρότερα, δεν κερδίσαμε το περισσότερο που μπορούσαμε να κατακτήσουμε. Και ασφαλώς μπορούσαμε να είχαμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μια χώρα με ισχυρότερη παραγωγική βάση, οικονομία, άμυνα και υψηλότερο επίπεδο διαβίωσης. Με δυναμική παρουσία στην Ευρωζωνη και πρωταγωνιστικό ρόλο,τουλάχιστον στα Βαλκάνια και την Ν. Α. Μεσόγειο, αν είχαμε αξιοποιήσει δεόντως τις ευκαιρίες που είχαμε εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτά τα 50 χρόνια. Μια ματιά στην πορεία εξέλιξης και την σημερινή θέση άλλων Ευρωπαϊκών Μεσογειακών χωρών που μπήκαν αργότερα από εμάς στους κόλπους της ΕΕ αποδεικνύει το «έλλειμμα» της επιτυχίας μας και τις χαμένες ευκαιρίες. Είναι κοινά παραδεκτό ότι δεν μπορεί να υπάρξει επιβλητική στους άλλους εξωτερική πολιτική, χωρίς να προυπάρχει ισχυρή άμυνα. Και δεν μπορεί να συγκροτηθεί ισχυρή άμυνα χωρίς το προαπαιτούμενο της ισχυρής οικονομίας. Είναι το τρίπτυχο που επιτρέπει στους πολίτες μιας χώρας να βλέπουν το μέλλον με σιγουριά, ασφάλεια και αισιοδοξία και στην ίδια την χώρα να αισθάνεται βασίμως ότι μπορεί να πρωταγωνιστήσει και να συνδιαμορφώσει το μέλλον της. Το "έλλειμμα" μιας επιτυχίας

ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ 1974 - 2024 50 χρόνια ελληνική εξωτερική πολιτική 4 ΤΕΥΧΟΣ_087 Μία σύντομη ανασκόπηση της εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας τα τελευταία 50 χρόνια, στρέφοντας παράλληλα το βλέμμα της στο μέλλον, έκανε η Α.Ε. Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, κυρία Κατερίνα Σακελλαροπούλου, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Μεταπολίτευση 1974-2024: 50 Χρόνια Ελληνική Εξωτερική Πολιτική». Αναφερόμενη στη σημερινή μεταβατική και ασταθή εποχή, με γεγονότα ανατρεπτικά και ρυθμούς που πολλές φορές μας υπερβαίνουν, η κ. Σακελλαροπούλου υπογράμμισε ότι «η εξωτερική πολιτική και η διαχείριση των εθνικών θεμάτων απαιτεί μείζονες συναινέσεις στο εσωτερικό, μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, και συνέργειες στο εξωτερικό» και πρόσθεσε: «Η εθνική κυριαρχία, η εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα ποτέ δεν τέθηκαν και δεν πρόκειται να τεθούν υπό διαπραγμάτευση». Υποστήριξε, επίσης, ότι «το διεθνές δίκαιο, είναι η προσφορότερη μέθοδος που επιλέγουν ώριμες και ισχυρές δημοκρατίες, όπως η Ελλάδα, για την ειρηνική διευθέτηση των διαφορών στις διεθνείς τους σχέσεις» και τόνισε ότι «από την ενότητα, τη σύμπνοια και την αγαστή συνεργασία αντλούν η Ελλάδα και η Ευρώπη σήμερα τη δύναμη και την πίστη τους για την ειρήνη, την πρόοδο και την ευημερία». Ειδικότερα, κατά την εναρκτήρια ομιλία της, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπογράμμισε ότι «η αποτίμηση της Μεταπολίτευσης, μιας μακράς περιόδου πρωτόγνωρης ομαλότητας για τη χώρα μας, περιλαμβάνει τους πιο σημαντικούς σταθμούς στην εξωτερική μας πολιτική. Σταθμοί που αποδείχθηκαν καθοριστικοί και για την εσωτερική πολιτική και την κοινωνία μας, καθώς η θέση της Ελλάδας εδραιώθηκε ανάμεσα στα προηγμένα κράτη της Ευρώπης». Σημείωσε, επίσης, ότι «ιδρυτική στιγμή της Μεταπολίτευσης συνιστά μια εθνική τραγωδία, το πιο βαθύ τραύμα του ελληνισμού, που παραμένει ανοικτό. Η παράνομη τουρκική εισβολή και κατοχή στην Κύπρο μας θυμίζει με επώδυνο τρόπο την ευθύνη και το χρέος μας για τη λύση του κυπριακού ζητήματος, στη βάση των Αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και του ευρωπαϊκού κεκτημένου. Ελλάδα και Κύπρος παραμένουν σταθερά προσηλωμένες σε αυτή την κατεύθυνση, δίχως καμία υποχώρηση στην κυριαρχία και τα κυριαρχικά τους δικαιώματα». Όπως είπε, «το σπουδαιότερο και πιο επιδραστικό επίτευγμα της χώρας μας στη Μεταπολίτευση υπήρξε η ένταξη στη σημερινή Ευρωπαϊκή Ένωση και, ακολούθως, στην Ευρωζώνη. Η συμμετοχή μας στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση δεν αποτελεί απλώς ορόσημο για την εξωτερική μας πολιτική και τις διεθνείς μας σχέσεις. Στην πραγματικότητα καθόρισε, όσο κανένα άλλο γεγονός, και άλλαξε την καθημερινή ζωή των Ελλήνων, συνέβαλε αποφασιστικά στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και την εμπέδωση του αλληλένδετου χαρακτήρα της ευρωπαϊκής και της ελληνικής ταυτότητας. Υπήρξε μια αλλαγή παραδείγματος στη σύγχρονη ιστορία μας, καθώς Ηπερίοδος 1974-2024 που διαδέχθηκε πολιτικά ταραχώδη χρόνια και την, το Κυπριακό, μια εθνική καταστροφή, διανύθηκε άλλοτε με τη σοφία της εμπειρίας και άλλοτε με την αμεριμνησία της σταθερότητας και της ασφάλειας. Κάποια θέματα, όπως η ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, εξελίχθηκαν θετικά, άλλα, όπως το Κυπριακό, παραμένουν βαλτωμένα, και άλλα, όπως η οικονομία, η ενεργειακή ασφάλεια, χρειάζεται να επαναπροσδιοριστούν στις σύγχρονες συνθήκες. Στην βάσανο του Απολογισμού τέθηκαν όλα τα θέματα εξωτερικής πολιτικής σε συζητήσεις με τους πρωταγωνιστές της περιόδου, κατανεμημένα σε δέκα θεματικές ενότητες. Ακολουθούν εκτεταμένες περιλήψεις των όσων διημείφθησαν στις ομιλίες και τις συναντήσεις αυτές. Το αποτύπωμα των 50 χρόνων της Μεταπολίτευσης στην εξωτερική πολιτική διερευνήθηκε στο συνέδριο που διοργάνωσαν «Το Βήμα», το Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών την Πέμπτη 12 και Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου. Τι ειπώθηκε στο συνέδριο της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» για την εξωτερική πολιτική στα χρόνια της Μεταπολίτευσης 19 74 - 2 0 2 4 50 χρόνια ελληνικής εξωτερικής πολιτικής K. Σακελλαροπούλου Η διαχείριση των εθνικών θεμάτων απαιτεί μείζονες συναινέσεις στο εσωτερικό και συνέργειες στο εξωτερικό Δείτε το βίντεο των εργασιών Πρώτη ημέρα Δεύτερη ημέρα

5 20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 εδραίωσε τον πολιτικό, κοινωνικό και αξιακό μας ορίζοντα. Η Ευρώπη δεν νοείται δίχως την Ελλάδα και η Ελλάδα είναι αναπόσπαστο μέρος της, όχι μόνο ιστορικά, αλλά και ενεργά, ως ισότιμος εταίρος και πυλώνας της Ένωσης στην περιοχή των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου». Συνεπής στις συμμαχίες η Ελλάδα Ακολούθως, ανέφερε ότι «η χώρα μας σφυρηλάτησε αυτές τις δεκαετίες τις συμμαχίες της με συνέπεια και συνοχή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο ΝΑΤΟ, μετά την επάνοδό της στο στρατιωτικό του σκέλος, στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών και σε άλλα διεθνή όργανα. Κατά την περίοδο της Μεταπολίτευσης, η Ελλάδα εξελέγη δύο φορές μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών. Αποτελεί συμβαλλόμενο μέρος στις σημαντικότερες διεθνείς συμβάσεις, όπως η Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και τα Σύμφωνα των Ηνωμένων Εθνών περί προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Πετύχαμε, με επιμονή και σχέδιο, πολλά, με κορυφαία στιγμή για τα εθνικά μας συμφέροντα την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ, υπό την ελληνική προεδρία». Ταυτόχρονα, υποστήριξε ότι «η εξωτερική πολιτική της χώρας μας υπαγορεύτηκε τόσο από τον ρεαλισμό και τη συνειδητοποίηση των κρίσιμων γεωπολιτικών και στρατηγικών στοιχημάτων όσο και από την αταλάντευτη προσήλωση στην υπεράσπιση των θεμελιωδών αξιών του πολιτισμού μας και της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Με αυτή την πυξίδα, η Ελλάδα κατέστη δύναμη περιφερειακής σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή και παρέχει υποστήριξη στην ευρωπαϊκή πορεία των βαλκανικών κρατών, σύμφωνα με το ενωσιακό πλαίσιο, την αρχή της αιρεσιμότητας και την τήρηση των διεθνών δεσμεύσεων. Η καταδίκη της ρωσικής εισβολής και η υποστήριξη της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας επιβεβαίωσε για ακόμη μια φορά πως η Ελλάδα τηρεί απαρέγκλιτα στάση αρχών, ευρισκόμενη αδιάλειπτα στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Ως εκ τούτου, αποδοκιμάζει αταλάντευτα την παράνομη επιθετικότητα, οποιαδήποτε απόπειρα αμφισβήτησης των συνόρων και κάθε αναθεωρητική τάση». Στο ίδιο πλαίσιο, επισήμανε ότι «η Ελλάδα επεδίωξε σταθερά, καθ' όλη τη διάρκεια της μεταπολιτευτικής περιόδου, σχέσεις καλής γειτονίας με όλες τις χώρες της περιοχής μας. Παρά τις κατά καιρούς κρίσεις και προκλήσεις από την πλευρά της Τουρκίας, η χώρα μας επέδειξε ειλικρινή προσήλωση στον διάλογο, ως μέσο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την οικοδόμηση ενός μέλλοντος ειρήνης και ευημερίας για τους δύο λαούς. Το διεθνές δίκαιο, άλλωστε, όπως και οι θεσμοί της διεθνούς δικαιοταξίας, δεν είναι το καταφύγιο των αδυνάτων, όπως ορισμένοι διατείνονται, αλλά αντίθετα η προσφορότερη μέθοδος που επιλέγουν ώριμες και ισχυρές δημοκρατίες, όπως η Ελλάδα, για την ειρηνική διευθέτηση των διαφορών στις διεθνείς τους σχέσεις. Ταυτόχρονα, ουδέποτε αποδεχθήκαμε επικίνδυνα αναθεωρητικά δόγματα, απειλές χρήσεως βίας ή παράνομα τετελεσμένα επί του εδάφους. Η εθνική κυριαρχία, η εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα ποτέ δεν τέθηκαν και δεν πρόκειται να τεθούν υπό διαπραγμάτευση». Παράλληλα, υπογράμμισε, ότι «η επιστροφή στο παρελθόν και ο επετειακός απολογισμός είναι μια ευκαιρία για αναστοχασμό. Η μεταπολιτευτική μας εμπειρία, έντονη και βιωμένη, λειτουργεί ως βάση για να σκεφτούμε σήμερα το μέλλον μας σε μια επισφαλή και ρευστή συγκυρία. Η θεσμική και αξιακή παρακαταθήκη των 50 ετών είναι το πολύτιμο εφόδιό μας για να αντιμετωπίσουμε τις σύγχρονες προκλήσεις. Η ευθύνη απέναντι στην πατρίδα μας, η φροντίδα και η αλληλεγγύη για τις παρούσες και τις μελλοντικές γενιές, στις οποίες λογοδοτούμε, προϋποθέτει συνεχή εγρήγορση, αυτοπεποίθηση και συντονισμένη με τους εταίρους μας δράση απέναντι στις μείζονες κρίσεις του καιρού μας». Ταυτόχρονα, παρατήρησε ότι «η πολιτική, στο εσωτερικό και διεθνώς, ανάγεται ολοένα και περισσότερο σε μια πολυδιάστατη και πολυπρισματική άσκηση, που συναρτάται με τα πιο κρίσιμα πεδία για τη διασφάλιση της ασφάλειας των πολιτών σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης. Προϋποθέτει ανάληψη πρωτοβουλιών και σχεδιασμό διεθνών πολιτικών για τη διαφύλαξη των συνόρων, με σεβασμό στο ανθρωπιστικό δίκαιο, την προστασία του περιβάλλοντος, απέναντι στην καταστροφική κλιματική αλλαγή, και της δημόσιας υγείας ενόψει ενδεχόμενων νέων πανδημιών, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και των πολλαπλών επιπτώσεών της, ιδίως για τους πιο ευάλωτους. Αφορά εν τέλει τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και την ποιότητα της δημοκρατικής μας συνύπαρξης, πολιτικής και κοινωνικής. Την ανάσχεση της πεποίθησης πολλών στην Ευρώπη ότι έχουμε περάσει ανεπιστρεπτί σε μια περίοδο οπισθοδρόμησης». Καταλήγοντας, η κ. Σακελλαροπούλου τόνισε ότι «ζούμε σε μια εποχή μεταβατική και ασταθή, με γεγονότα ανατρεπτικά και ρυθμούς που πολλές φορές μας υπερβαίνουν. Το μήνυμά της, όμως, είναι καθαρό, άμεσο και επείγον: κανένα κράτος δεν μπορεί από μόνο του να απαντήσει στις συνεχείς και πολλαπλές απειλές. Αυτές ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα και επιδρούν οριζόντια στις κοινωνίες μας, καθώς θέτουν σε δοκιμασία τις βασικές μας σταθερές. Η εξωτερική πολιτική και η διαχείριση των εθνικών θεμάτων απαιτεί μείζονες συναινέσεις στο εσωτερικό, μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, και συνέργειες στο εξωτερικό. Οι εθνικές μας επιτυχίες αυτό καταδεικνύουν και μας διδάσκουν. Από την ενότητα, τη σύμπνοια και την αγαστή συνεργασία αντλούν η Ελλάδα και η Ευρώπη σήμερα τη δύναμη και την πίστη τους για την ειρήνη, την πρόοδο και την ευημερία».

ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ 1974 - 2024 50 χρόνια ελληνική εξωτερική πολιτική 6 ΤΕΥΧΟΣ_087 Με τρόπο κάθετο τοποθετήθηκε κι απάντησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Συνέδριο – 50 χρόνια Ελληνική Εξωτερική Πολιτική στις υπόνοιες τόσο του Αντώνη Σαμαρά όσο και της αντιπολίτευσης πως η κυβέρνηση διαπραγματεύεται εν κρυπτώ με την Τουρκία, διευκρινίζοντας πως τα μοναδικά θέματα που βρίσκονται στο τραπέζι είναι η οριοθέτηση των ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας των νησιών. «Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις» στον διάλογο με την Τουρκία «Η συζήτηση συνεχίζεται και συμφωνούμε ότι μπορούμε να διαφωνούμε πολιτισμένα» σχολίασε ο πρωθυπουργός στην κουβέντα του με τον εκδότη του Βήματος, Γιάννη Πρετεντέρη. «Κάποτε οι ένοπλες δυνάμεις ήταν σε κατάσταση συναγερμού. Δεν χρειάζεται η διαφωνία μας να οδηγήσει σε εντάσεις. Επιθυμούμε να μην ξαναπεράσουμε από οξύνσεις όπως του 2020» ανέφερε ακόμη. «Άμα είσαι σύμμαχος πρέπει να είσαι αξιόπιστος χωρίς να σκέφτεσαι μόνο το δικό σου συμφέρον» εξήγησε ο κ. Μητσοτάκης, σημειώνοντας πως πλέον «οι εθνικές προτεραιότητες και τα εθνικά συμφέροντα συντάσσονται με ευρύτερες προτεραιότητες». Θέλησε επίσης να θυμίσει ότι «ο τουρκικός αναθεωρητισμός δεν διαμορφώθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια. Οι γκρίζες ζώνες προέκυψαν το 1996 από τα Ίμια, παραβιάσεις είχαμε συνολικά τα τελευταία 40 χρόνια, οι αξιώσεις αποστρατικοποιήσεων εγείρονται διαρκώς, η τραγωδία της Κύπρου συνέβη το 1974». Σχολίασε παράλληλα πως ναι μεν το τουρκολιβυκό μνημόνιο ανέτρεψε τις ισορροπίες αλλά η Ελλάδα σε μια περίοδο παρατεταμένης έντασης έμενε σταθερή στις θέσεις της. «Μετά τους σεισμούς στην Τουρκία υπήρξε προσπάθεια επαναπροσέγγισης που έδωσε απτά αποτελέσματα» αποκρίθηκε. «Έχουμε συνεργασία στο προσφυγικό, κάναμε μια εξαιρετικά θετική συμφωνία για τη βίζα στα ελληνικά νησιά, αλλά ταυτόχρονα έχουμε τη θωράκιση και έχουμε διερευνήσει αν υπάρχει η δυνατότητα να μπούμε πιο βασικά στον πυρήνα της οριοθέτησης ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας». Πάντως, «εγώ δεν διαβλέπω διάθεση. Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις» συμπλήρωσε. «Κάποιοι επιμένουν να μας παρουσιάζουν λιγότερο πατριώτες» Ο κ. Μητσοτάκης αναρωτήθηκε «οι υπουργοί δεν μιλούσαν ποτέ για τα θέματα αυτά;» και υπήρξε σαφής λέγοντας πως «η Ελλάδα δεν είναι διατεθειμένη να συζητήσει οποιοδήποτε άλλο θέμα. Είναι παράξενο πως κάποιοι επιμένουν να μας παρουσιάζουν πιο ενδοτικούς και λιγότερο πατριώτες. Αφορά μικρό κομμάτι της ελληνικής κοινής γνώμης». Είναι «πολύ σχετική έννοια πώς ενισχύεται η Τουρκία» ανέφερε ακόμη ο πρωθυπουργός, λέγοντας ότι είναι «πολύ νωρίς για συμπεράσματα». Αναγνώρισε όντως ότι «είναι μια ισχυρή περιφερειακή δύναμη. Αλλά θα το δούμε αν ενισχύεται». «Η Τουρκία έχει κάνει μεγάλα λάθη στην πολιτική της» διαμήνυσε. «Νομίζουμε ότι για την Τουρκία η Ελλάδα είναι το μόνο πρόβλημα, έχει πολλά άλλα μέτωπα, σύνθετα και ανοικτά. Αυτό που γίνεται στη Συρία είναι τεράστια αλλαγή στη Μέση Ανατολή. Τίθεται εν αμφιβόλω ό,τι συνέβη το 1917. Εμείς έχουμε λόγο για το τι γίνεται στη Συρία» τόνισε συμπληρωματικά. «Η Ελλάδα δεν έχει διπλή η κρυφή ατζέντα» ξεκαθάρισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Το τέλος ενός μεγάλου ιστορικού κύκλου ή η αρχή ενός καινούργιου» Αρχικά ο πρωθυπουργός είχε κάνει αναδρομή στη μεταπολιτευτική πορεία της χώρας σε διεθνές επίπεδο, υποστηρίζοντας αφενός πως «τη δεκαετία του ’80 η χώρα πειραματίστηκε με τριτοκοσμικές αναζητήσεις χωρίς να έχει αναγνωρίσει το κράτος του Ισραήλ», ότι «το ΠαΣοΚ καλλιέργησε έναν έντονο αντι-αμερικανισμό», ενώ «πριν από 10 χρόνια φλέρταρε με το να πέσει στα βράχια και να βρεθεί εκτός ευρώ κι ενδεχομένως εκτός ΕΕ». Αντιθέτως επί της Νέας Δημοκρατίας η Ελλάδα «δεν μετέβαλε τον πυρήνα των θέσεών της ως προς την προσήλωση στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό» και πλέον «ο πυρήνας των κομμάτων αναγνωρίζει αυτές τις αξίες». «Στα 50 χρόνια είναι ένα κεκτημένο επιτυχίας» παρατήρησε. Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις για τον διάλογο με την Τουρκία «Προφανώς η ΝΔ έχει πάει αλλού, γι’ αυτό κέρδισε τρεις εκλογές» Δείτε το βίντεο

7 20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 «Είχα γράψει την πτυχιακή εργασία μου για ακριβώς αυτό το θέμα: κατά πόσο οι εσωτερικοί ανταγωνισμοί επηρεάζουν την εξωτερική πολιτική» ενημέρωσε ο πρωθυπουργός, σχολιάζοντας ότι «κάποια κόμματα έχουν υπηρετήσει αυτήν την προσήλωση με διαχρονικότητα και προσαρμογή σε σχέση με άλλα κόμματα». Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα το γεγονός ότι «όταν εμείς ταχθήκαμε απερίφραστα υπέρ της Ουκρανίας, γνωρίζαμε ότι αυτή η θέση δεν έβρισκε μεγάλη απήχηση σε μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινής γνώσης. Αλλά το κάναμε με θάρρος και το εξηγήσαμε. Άλλες πολιτικές είναι πιο δημοφιλείς». Σε σχέση με την γεωπολιτική συνθήκη του 2024 στον πλανήτη και δη στην ευρύτερη περιοχή, ο Κυρ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι «βρισκόμαστε στο τέλος ενός μεγάλου ιστορικού κύκλου ή στην αρχή ενός καινούργιου. Το συζητούσα με τα παιδιά μου, προσπαθώντας να ερμηνεύσω την απαισιοδοξία, για το πόσο διαφορετικά ήταν τα πράγματα όταν εγώ αποφοιτούσα κι έπεφτε το τείχος του Βερολίνου. Σήμερα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Όμως ορισμένες σταθερές παραμένουν. Η Ελλάδα σε σχέση με το πού ήταν πριν από 5 χρόνια είναι πιο ισχυρή οικονομικά και γεωπολιτικά, μια χώρα της οποίας η γνώμη μετράει πιο πολύ στην Ευρώπη και μια χώρα που έχει εκμεταλλευτεί την ήπια ισχύ. Τα λέω αυτά γιατί είναι θεμέλια μιας εξωτερικής πολιτικής που παρέχει ασφάλεια». «Πώς γίνεται να μην μετέχει η Ευρώπη στην Ουκρανία όταν ο πόλεμος είναι στην Ευρώπη;» απόρησε ο πρωθυπουργός ερωτηθείς για την κριτική που δέχεται. «Και πώς η Ευρώπη και η Ελλάδα να μείνουν αδιάφορες σε μια απροκάλυπτη εισβολή που επιβάλλει τον νόμο του ισχυρού;» συμπλήρωσε σε ανάλογο ύφος. «Η Ευρώπη συνολικά ως ΕΕ και ως κράτη – μέλη του ΝΑΤΟ πρέπει να πάρει πιο σοβαρά την ασφάλειά της» υπογράμμισε, προσθέτοντας πως «κανείς δεν είναι σίγουρος για το πώς θα συμπεριφερθεί ο πρόεδρος Τραμπ» που όμως «έχει άλλη εμπειρία πλέον». Ανέλυσε επίσης γιατί «έχει μεγάλη σημασία η συνεργασία με την Ινδία». «Στην ώρα τους οι κυβερνητικές αποφάσεις για τον Πρόεδρο» Ο Κυρ. Μητσοτάκης κλήθηκε να τοποθετηθεί στην κουβέντα που έχει ανοίξει για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. «Προσπάθησα, όχι επιτυχώς, από τον Σεπτέμβριο να κλείσω τη συζήτηση. Η χώρα έχει Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θεσμικά δεν είναι ευπρεπές να γίνεται αυτή η συζήτηση. Θα ανακοινώσω τις κυβερνητικές αποφάσεις στην ώρα τους. Όταν το ορίζουν οι συνταγματικές προθεσμίες – τέλη Ιανουαρίου» ξεκαθάρισε. Απαντώντας σε ερώτηση για την εκδοχή μετάλλαξης του κόμματος, δεν διαφώνησε ότι «προφανώς και η Νέα Δημοκρατία έχει πάει αλλού». Είπε με σαφήνεια πάντως πως «τα κόμματα εξελίσσονται γι’ αυτό και πήραμε 40%. Δεν είπα ποτέ ότι θα κρατήσω την ίδια ΝΔ. Είχα πει ότι θα την εξελίξω. Στο τέλος το σκορ μετράει. Αυτή η πολιτική δικαιώθηκε σε τρεις εκλογικές αναμετρήσεις. Σήμερα δεν αμφισβητεί κανείς, παρά τη φθορά, ότι η ΝΔ είναι η κυρίαρχη δύναμη και η μόνη με κυβερνητική πρόταση για τη χώρα. Έχουμε ένα σχέδιο, αρέσει-δεν αρέσει, και θα κριθούμε το 2027 αν υλοποιήσαμε τις δεσμεύσεις του 2023». «Δεν αλλάζει ο εκλογικός νόμος» «Μήπως να κοιτάξουμε τι συμβαίνει γύρω μας; Σε άλλες κυβερνήσεις άλλων χωρών;» προέτρεψε και συνέχισε: «Το 2024 ήταν μια άχαρη χρονιά για τις κυβερνήσεις εξαιτίας της συσσωρευμένης ακρίβειας. Αλλά η ΝΔ παρά τη φθορά έχει μια ισχυρή και σταθερή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, προηγείται μακρά δημοσκοπικά και τα καλύτερα είναι μπροστά μας έστω κι αν υπάρχει συγκρατημένη απαισιοδοξία. Οι τιμές έχουν σταματήσει να ανεβαίνουν όπως ανέβαιναν και οι μισθοί θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Το 2025 θα είναι καλύτερο από το 2024 και το 2025 καλύτερο του 2026». Για το ενδεχόμενο κυβερνητικών συνασπισμών, παραδέχθηκε ότι «ακολουθώ μια στρατηγική θεσμικής σταθερότητας. Δεν θα αλλάξουμε τον εκλογικό νόμο. Οι όροι του παιχνιδιού δεν αλλάζουν επειδή συμφέρουν την κυβέρνηση. Μόνο μια παρέμβαση θα γίνει για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Το το τι θα γίνει το 2027 είναι πολύ μακρινό. Ούτε κανείς μπορεί να προβλέψει την κατανομή των δυνάμεων σε 2,5 χρόνια από τώρα. Οι αυτοδύναμες κυβερνήσεις είναι καλύτερες από αυτές της συνεργασίας. Είδαμε τι έγινε στη Γερμανία με την multiculti κυβέρνηση. Βλέπουμε τι γίνεται και στη Γαλλία». «Στην Ευρώπη αλλάζουν οι κυβερνήσεις, εδώ αλλάζουν οι αντιπολιτεύσεις» σχολίασε με νόημα. «Για τη συνταγματική αναθεώρηση χρειάζονται συναινέσεις, θα βρούμε τους 181» «Ο γαλλογερμανικός άξονας είναι κρίσιμος. Στη Γερμανία θα έχουμε κυβέρνηση, κεντροδεξιά με συμμαχίες. Η Γαλλία είναι πιο σύνθετη κατάσταση. Έχουμε όμως μια ισχυρή Ευρωπαϊκή Επιτροπή με συνέχεια και την ίδια πρόεδρο κι αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για την Ελλάδα, διαμορφώνοντας πολιτικές εκμεταλλευόμενη τα πολιτικά κενά άλλων χωρών» ανέφερε. Κατέληξε δε λέγοντας ότι «για πολλά έχω μετανιώσει. Έχει πάντα μια αξία να μπορούμε με ειλικρίνεια να αξιολογούμε τις πολιτικές μας και πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτερη. Είναι προσέγγιση αυτοβελτίωσης που καλό είναι να υπάρχει. Δεν έχω μπει στον κίνδυνο της αλαζονείας και της απομόνωσης στο πρωθυπουργικό γραφείο. Δεν είναι τυχαίο ότι επιλέγω να είμαι συνεχώς εκτός Μαξίμου και να διαπιστώνω ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως πιστεύουμε. Χρειάζεται αυτή η αντίληψη και προσπαθώ να την εμφυσήσω στα υπόλοιπα μέλη της κυβέρνησης. Η συνταγματική αναθεώρηση θα μας απασχολήσει στα τέλη του 2025 και στις αρχές του 2026. Έχει πολλές επιμέρους ιδέες. Χρειάζονται συναινέσεις. Δεν είμαι σίγουρος ότι η συγκεκριμένη πολυδιασπασμένη Βουλή της οξύτητας και των λαϊκισμών μπορεί να εξυπηρετήσει την αναθεώρηση. Τους 181 πάντως μπορούμε να βρούμε». Πηγή: tovima.gr

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYz