ΕΘΝΙΚΌ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ 15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επί του... ΤΕΥΧΟΣ_086 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 Δέσμη μέτρων για την ανάσχεση του Δημογραφικού
2 ΤΕΥΧΟΣ_086 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Θοδωρής Τζαλαβράς | ART DIRECTOR: Κώστας Δακανάλης | ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: Θωμάς Τσάτσης, Γιάννης Φωτούλας, Γιώργος Χρυσικός 03 Η ΦΙΛΟΣΟΦΊΑ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΎ ΣΧΕΔΊΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΌ Άρθρο της Σύνταξης ΤΟ ΘΕΜΑ 04 ΌΡΟΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΕΠΙΒΊΩΣΗΣ Η ΑΝΤΙΜΕΤΏΠΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟΎ Παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης από τη Σοφία Ζαχαράκη 08 ΟΙ ΠΈΝΤΕ ΆΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΎ ΣΧΕΔΊΟΥ ΔΡΆΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΌ Ανάλυση των δράσεων από τον Κ. Γλούμη - Ατσαλάκη 10 Α. ΤΡΑΓΆΚΗ: ΠΡΟΣΕΓΓΊΣΑΜΕ ΟΛΙΣΤΙΚΆ ΤΟ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΌ Η διαδικασία της σύνταξης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 12 Κ. ΧΑΤΖΗΔΆΚΗΣ: ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΌΣ ΠΟΥ ΣΥΝΔΥΆΖΕΙ ΤΗ ΣΎΝΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΆΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΣΥΝΟΧΉ Για φορολογική αφαίμαξη των πολιτών έκανε λόγο η αντιπολίτευση 16 ΘΆΝΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΆΣ: Ο ΡΥΘΜΌΣ ΣΎΓΚΛΙΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΏΠΗ ΕΊΝΑΙ ΠΛΈΟΝ ΕΜΦΑΝΉΣ Τι είπαν οι εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης 20 Α. ΓΕΩΡΓΙΆΔΗΣ: ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΈΔΙΟ ΕΠΙΛΎΕΙ ΧΡΌΝΙΑ ΠΡΟΒΛΉΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΣΥ Υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση κατήγγειλε η αντιπολίτευση 24 ΠΟΕΔΗΝ: ΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΊΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΎΝ ΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΊΞΟΥΝ ΤΑ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΆ ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΊΑ Κλειστά το 40% των χειρουργείων σύμφωνα με τον Πρόεδρο των εργαζόμενων στα Νοσοκομεία 28 Α. ΓΕΩΡΓΙΆΔΗΣ: Η ΣΎΜΒΑΣΗ ΔΩΡΕΆΣ ΜΕ ΤΟ ΊΔΡΥΜΑ ΩΝΆΣΗ ΘΑ ΩΦΕΛΉΣΕΙ ΤΟΝ ΈΛΛΗΝΑ ΑΣΘΕΝΉ Να μη λειτουργήσει το Ωνάσειο ως ιδιωτική κλινική ζήτησε η αντιπολίτευση 32 Δ. ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΊΟΥ: ΑΝΑΒΑΘΜΊΖΟΥΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΉ ΑΝΘΕΚΤΙΚΌΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΏΡΑΣ ΈΝΑΝΤΙ ΚΥΒΕΡΝΟΑΠΕΙΛΏΝ Αποψίλωση των αρμοδιοτήτων της ΑΔΑΕ κατήγγειλε η αντιπολίτευση 36 «ΝΑΙ» ΣΤΗΝ ΕΝΣΩΜΆΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΊΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΆΛΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΝΌΤΗΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΈΩΝ Ενστάσεις από την ΑΔΑΕ 38 ΠΡΟΣ ΚΆΛΥΨΗ ΤΩΝ ΖΗΜΙΏΝ ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΉ ΚΡΊΣΗ Ο ΕΛΓΑ Ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής για την πορεία του Οργανισμού 42 ΣΕ ΠΈΝΤΕ ΝΈΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΆ ΠΡΟΪΌΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΡΑΤΌ ΣΤΟΧΕΎΕΙ ΤΟ ΕΛΚΑΚ ΩΣ ΤΟ 2028 Πως θα αναταχθεί η ελληνική αμυντική βιομηχανία 46 Α. ΚΟΝΤΟΓΕΏΡΓΗΣ: ΜΈΧΡΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΊΡΙ ΤΟΥ 2025, Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΡΕΙΝΈΣ ΠΕΡΙΟΧΈΣ Δημιουργία υπουργείου Ορεινής Πολιτικής πρότειναν οι φορείς 50 «ΈΚΡΗΞΗ» ΚΡΟΥΣΜΆΤΩΝ ΈΜΦΥΛΗΣ ΒΊΑΣ ΤΟ ΔΕΚΆΜΗΝΟ ΤΟΥ 2024- 15.571 ΟΙ ΓΥΝΑΊΚΕΣ ΘΎΜΑΤΑ Τι είπε η Γενική Γραμματέας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 52 ΒΟΥΛΉ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ: «ΗΜΈΡΑ ΑΦΎΠΝΙΣΗΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΣΊΑΣ» Ειδική αναφορά στην Ολομέλεια 56 Γ . ΚΑΠΕΛΆΚΗΣ: ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΉΣΟΥΜΕ ΒΆΣΕΙΣ ΚΆΘΕΤΗΣ ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΎ ΤΩΝ ΑΜΕΑ Δέσμη μέτρων για την ανάπτυξη του Παραολυμπιακού Αθλητισμού 58 Η ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ ΔΙΑΒΑΤΉΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΕΠΑΝΈΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΈΝΩΝ ΝΈΩΝ Αύξηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών στις φυλακές ζήτησαν οι διευθυντές 60 Ν. ΜΗΛΙΏΝΗΣ: ΠΡΌΒΛΗΜΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΎ ΣΤΗΝ Ε. Ε. ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΕΥΘΕΊΑΣ ΑΝΑΘΈΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΊΩΝ ΣΥΜΒΆΣΕΩΝ Τι αναφέρουν οι εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2023 64 Γ. ΚΏΤΣΗΡΑΣ: ΠΡΏΤΗ ΦΟΡΆ ΧΑΡΆΣΣΕΤΑΙ ΕΘΝΙΚΌ ΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΌΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΌ Για απουσία πολιτικής στρατηγικής, έκανε λόγο η αντιπολίτευση ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 66 Α. ΠΑΠΑΔΟΠΟΎΛΟΥ: Η ΤΟΥΡΚΊΑ ΔΕΝ ΦΑΊΝΕΤΑΙ ΝΑ ΈΧΕΙ ΛΆΒΕΙ ΠΛΉΡΩΣ ΤΟ ΜΉΝΥΜΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΉΣ ΈΝΩΣΗΣ Ενημέρωση της Βουλής από την υφυπουργό Εξωτερικών για την διαδικασία διεύρυνσης της Ε. Ε. 70 ΣΤΗ ΒΟΥΛΉ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ Ο ΠΡΌΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΎΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΎ ΛΑΪΚΟΎ ΚΟΓΚΡΈΣΟΥ ΤΗΣ ΛΑΪΚΉΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑΣ ΤΗΣ ΚΊΝΑΣ Τι συζήτησε με τον Κ. Τασούλα 72 «ΤΟΠΙΚΉ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΉ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ» Αντιπροσωπεία του Κογκρέσου Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης στη Βουλή 74 ΕΤΉΣΙΑ ΣΎΝΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉΣ ΣΥΝΈΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΝΑΤΟ O πόλεμος Ρωσίας Ουκρανίας στο επίκεντρο 76 «Η ΟΡΘΌΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΊΑ ΣΤΟΝ 21Ο ΑΙΏΝΑ –ΠΡΟΚΛΉΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΈΣ» Διεθνές Συνέδριο στην αίθουσα Γερουσίας ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 78 ΤΟ ΜΈΛΛΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΏΝ ΔΗΜΌΣΙΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΊΩΝ ΕΊΝΑΙ Η ΔΙΕΘΝΟΠΟΊΗΣΗ Ημερίδα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων με θέμα την διεθνοποίηση και την εξωστρέφειά τους 82 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: Η ΠΟΙΌΤΗΤΑ, ΤΟ ΔΙΑΒΑΤΉΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΘΝΟΠΟΊΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΏΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΊΩΝ Τι είπε ο Πρόεδρος της Βουλής 84 ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΆΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΥΤΆΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΊΔΑ Τι είπαν οι 18 Πρυτάνεις στις παρεμβάσεις τους 93 ΣΤΟΝ ΠΡΌΕΔΡΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ Η ΈΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΎ ΣΥΝΕΔΡΊΟΥ 94 Η ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΔΙΚΑΙΟΣΎΝΗ ΚΑΙ Η ΜΕΤΆΒΑΣΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ Ημερίδα του Ιδρύματος της Βουλής και της Ένωσης Δικαστικών Λειτουργών του ΣτΕ 98 ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ 100 Η ΒΟΥΛΉ ΤΊΜΗΣΕ ΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΉ ΗΜΈΡΑ ΕΟΡΤΑΣΜΟΎ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΑΝΤΊΣΤΑΣΗΣ
3 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΉ ΤΖΑΛΑΒΡΆ Ηδημογραφική κατάρρευση στην Ελλάδα είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια. Το περιοδικό της Βουλής έχει συχνά αναδείξει πολλές πτυχές του προβλήματος. Τα στοιχεία της απογραφής του 2021 το επικύρωσαν όμως δραματικά για μια ακόμη φορά, καθώς κατέγραψαν μείωση του πληθυσμού κατά 3,5% σε σχέση µε το 2011 και κατά σχεδόν 5% σε σχέση µε το 2001. Από το 2011, το φυσικό ισοζύγιο είναι αρνητικό αφού οι θάνατοι υπερτερούν αριθμητικά των γεννήσεων. Το 2022 οι γεννήσεις έπεσαν για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας κάτω από τις 80.000, έναντι 150.000 το 1980. Ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας είναι σήμερα πάνω από 46 ετών έναντι 39 το 2000. Περισσότεροι από 1 στους 5 κατοίκους της χώρας είναι πάνω από 65 ετών, ενώ ήταν μόνο 16% το 2000. Το ποσοστό των άνω των 80 ετών είναι 6% (διπλάσιο σε σχέση µε αυτό του 2000). Συμπέρασμα: Η Ελλάδα γερνάει επικίνδυνα. Αυτή την κατάρρευση επιχειρεί να ανασχέσει το δεκαετές Εθνικό Σχεδιο Δράσης για το Δημογραφικό(2025-2035) που παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση πρόσφατα στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή. Είναι η πρώτη φορά που η χώρα αποκτά εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος και γι αυτό επιλέξαμε να το αναγάγουμε και αυτή τη φορά σε πρώτο θέμα. Αξίζει τον κόπο να δούμε συνοπτικά την φιλοσοφία και την μέθοδο που ακολουθήθηκε για την σύνταξή του. Σύμφωνα με την αρμόδια υπουργό Κοινωνικής συνοχής & Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη: Σκοπός του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Δημογραφικό (ΕΣΔΔ) είναι η ανάπτυξη της στρατηγικής, ο καθορισμός των στόχων, η διαμόρφωση των πολιτικών και η εφαρμογή των κατάλληλων μέτρων, ώστε να μετριαστούν οι συνέπειες των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων στη δημοσιονομική βιωσιμότητα, τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα, την ευημερία και την κοινωνική συνοχή. Το ΕΣΔΔ με ορίζοντα δεκαετίας, έως το 2035, δεν περιορίζεται απλά στην προσπάθεια ανάκαμψης των γεννήσεων, αλλά προσβλέπει στη συνολική διαχείριση των επιπτώσεων της αλλαγής που έχει επέλθει στην ηλικιακή δομή του πληθυσμού. Προκειμένου να επιτευχθούν οι προαναφερόμενοι σκοποί, δίνεται έμφαση: στη δημιουργία ενός ευνοϊκού για την απόκτηση οικογένειας περιβάλλοντος στην ενίσχυση της απασχόλησης στη διαχείριση της μακροβιότητας και της ευζωίας των πολιτών στην προώθηση της τοπικής ανάπτυξης στην ενημέρωση των πολιτών και στην ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση της κοινωνίας. Έτσι το ΕΣΔΔ οργανώνεται σε τρία επίπεδα: 5 άξονες –20 στόχοι – 100+ δράσεις. Καθένας από τους πέντε άξονες που περιγράφονται με τίτλους στη συνεχεια έχει επιμέρους στόχους που προωθούνται μέσα από συγκεκριμένες δράσεις: Ενίσχυση Γεννήσεων – Στήριξη Οικογένειας Ενίσχυση Απασχόλησης Διαχείριση της Μακροζωίας – Γήρανσης Τοπική Ανάπτυξη – Προώθηση Καινοτομίας Ενημέρωση – Ευαισθητοποίηση – Έρευνα Οι παραπάνω άξονες καταλήγουν σε περισσότερες από 100 δράσεις συνολικής δαπάνης 20 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων που έχουν ληφθεί ήδη από το 2019, οι οποίες αφορούν σε όλες τις ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού. Από τα προλεχθέντα αξίζει να επαναλαβουμε ότι το ΕΣΔΔ με ορίζοντα δεκαετίας, έως το 2035, δεν περιορίζεται απλά στην προσπάθεια ανάκαμψης του αριθμού των γεννήσεων, αλλά προσβλέπει κυρίως στη συνολική διαχείριση των επιπτώσεων της αλλαγής που έχει επέλθει στην ηλικιακή δομή του πληθυσμού. Η αλλαγή στην ηλικιακή κατανομή του πληθυσμού δεν περιγράφεται µε την απλή μετάβαση σε µια νέα στατική κατάσταση. Αντίθετα πρόκειται για µια δυναμική διαδικασία, µε διαφορετικό κάθε φορά διακύβευµα και οικονομικό – κοινωνικό αποτύπωμα. Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε, αντί των δράσεων ανά άξονα τις οποίες αναλύει στις επόμενες σελίδες ο Γ. Γραμματέας Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής Κ. Γλούμης-Ατσαλάκης, τις λιγώτερο γνωστές δράσεις και προγράμματα ανά ηλικιακή ομάδα, καθώς το ΕΣΔΔ, όπως προαναφέραμε, καλύπτει όλες τις ηλικίες. Ειδικότερα: Από 0 έως 4: Επίδομα γέννησης Παιδιατρικές εξετάσεις Πρώιμη παιδική παρέμβαση Επέκταση βρεφονηπιακών σταθμών/Νταντάδες της Γειτονιάς Από 5 έως 14: Ενημέρωση για τον υγιή τρόπο ζωής/αναπαραγωγική υγεία Σχολικό πρωινό Ολοήμερο σχολείο Ψηφιακό Φροντιστήριο Επέκταση Κατασκηνώσεων Από 15 έως 29: Κίνητρα δημιουργίας οικογένειας Επέκταση Στεγαστικών Προγραμμάτων Οικονομική στήριξη γονέων Δια βίου εκπαίδευση/κατάρτιση Εξετάσεις προγεννητικού ελέγχου Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή – Πλατφόρμα #myPaidi Στήριξη work life balance Προληπτική Ιατρική Brain gain Από 30 έως 44: Επαγγελματική Εκπαίδευση Καλύτερη σύνδεση Εκπαίδευσης με την Αγορά Εργασίας/Αξιοποίηση diagnostic tool Ενημέρωση για θέματα γονιμότητας/οικογένειας – Μητέρα πριν τα 30 Επέκταση Φοιτητικών εστιών μέσω ΣΔΙΤ Επιδότηση απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας Από 45 έως 64: Συνέχιση στήριξης εργασιακής επανένταξης – Προγράμματα upskilling – reskilling Προώθηση επιχειρηματικότητας Προληπτική Ιατρική Από 65 έως 80: Κίνητρα παραμονής στην εργασία Εκπαίδευση/προγράμματα up-skilling Θεσμοθέτηση Γηριατρικής Έξυπνη γήρανση Αυτόνομη διαβίωση Πλατφόρμα υγιούς και ενεργού γήρανσης Από 80+: Γερνάω στο Σπίτι Μακροχρόνια φροντίδα Ανακουφιστική φροντίδα Εν κατακλείδι, το ΕΣΔΔ στοχεύει στην διαμόρφωση ενός ευνοϊκού για την οικογένεια και το παιδί περιβάλλοντος, το οποίο παράλληλα θα σέβεται τις επιθυμίες, θα παρέχει επιλογές και θα υποστηρίζει τις ανάγκες των πολιτών. Έτσι ο εθνικός σχεδιασμός συμπεριλαμβάνει στοχευµένες πρωτοβουλίες για την αλλαγή της οπτικής και της νοοτροπίας απέναντι στην οικογένεια και την απόκτηση παιδιών. Απώτερος στόχος η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου μέσα από τον σχεδιασμό, την εφαρμογή, τον συντονισμό και αξιολόγηση δράσεων που αφορούν το σύνολο των πολιτών σε όλο τον κύκλο ζωής. Η φιλοσοφία του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Δημογραφικό
4 ΤΕΥΧΟΣ_086 ΡΕΠΟΡΤΑΖ Όρος εθνικής επιβίωσης η αντιμετώπιση του δημογραφικού ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΦΩΤΟΥΛΑ Για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό ενημερώθηκαν οι αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές Κοινή συνισταμένη των τοποθετήσεων της αρμόδιας υπουργού Σ. Ζαχαράκη, όσο και των εκπροσώπων των κομμάτων ήταν η ανάγκη για την άμεση λήψη ουσιαστικών μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το δημογραφικό, γιατί αφορά την ίδια την εθνική επιβίωση. Δείτε τη συνεδρίαση της Επιτροπής Για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό, ενημέρωσε την Επιτροπή για την Παρακολούθηση του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης και την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη. Η Σοφία Ζαχαράκη ανέφερε ότι η χώρα μας ήταν το πρώτο κράτος – μέλος της ΕΕ, που απέκτησε Εθνικό Σχέδιο Δράσης, το οποίο παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2024 στο Υπουργικό Συμβούλιο και έλαβε την έγκρισή του. «Είναι ένα προϊόν ευρείας διαβούλευσης και τεκμηρίωσης και αξιοποίησε την μελέτη και την Έκθεση της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που είχε συσταθεί για το θέμα», είπε και αναφερόμενη γενικότερα στο δημογραφικό πρόβλημα είπε ότι είναι ένα ζήτημα που έχει βαθιές ρίζες και έχει να κάνει με τη χαμηλή γονιμότητα, τη γήρανση του πληθυσμού και το αρνητικό φυσικό ισοζύγιο σε συνδυασμό με τη μείωση του νεανικού πληθυσμού λόγω του Brain drain. Σύμφωνα με την πρόσφατη απογραφή του 2021 ο πληθυσμός της χώρας μας μειώθηκε κατά 3,5% σε σχέση με το 2011, ενώ οι γεννήσεις έπεσαν για πρώτη φορά κάτω από τα 80 χιλιάδες το 2022. Το εθνικό σχέδιο δράσης, είπε η υπουργός έχει έναν δεκαετή χρονικό ορίζοντα και οργανώνεται σε τρία επίπεδα, άξονες, στόχους και δράσεις. Οι πέντε άξονες, είναι η ενίσχυση των γεννήσεων και η ενίσχυση της οικογένειας, η ενίσχυση της απασχόλησης, η διαχείριση της μακροζωίας – γήρανσης, η τοπική ανάπτυξη και προώθηση καινοτομίας και η ενημέρωση – ευαισθητοποίηση και η έρευνα που είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι και για την ενεργοποίηση του πληθυσμού. «Οι πέντε άξονες περιλαμβάνουν 20 στόχους, προωθούνται πάνω από 100 δράσεις οι οποίες είναι εναρμονισμένες και με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τις προτεραιότητες και τις καλές πρακτικές που προτείνουν οι κυριότεροι διεθνείς οργανισμοί και για τη χρηματοδότηση αυτών των δράσεων αντλούνται πόροι Ευρωπαϊκοί, ενωσιακοί όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ αλλά και Εθνικοί ενώ στοχεύουμε και στην κινητοποίηση ιδιωτικών πόρων», είπε.
5 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης δεν λειτουργεί μόνο του, συνέχισε, αλλά συνομιλεί και με άλλα σχέδια δράσης όπως το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την ισότητα των φύλων, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά της παιδικής φτώχειας και αποκλεισμού, την Εθνική Στρατηγική για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, το Σχέδιο Δράσης για την ορεινότητα και την νησιωτικότητα. Εξειδικεύοντας το Σχέδιο είπε ότι για την ενίσχυση των γεννήσεων και τη στήριξη της οικογένειας είναι 17 δράσεις με εκτιμώμενο κόστος 280 εκατομμύρια το έτος και για την ενίσχυση της απασχόλησης πέντε δράσεις με εκτιμώμενο κόστος 25 εκατ. μέχρι το 2027. Για τη διαχείριση της μακροζωίας – γήρανσης επτά δράσεις με εκτιμώμενο κόστος 4,5 εκατομμύρια μέχρι το 2027, για την τοπική ανάπτυξη – προώθηση καινοτομίας εννιά δράσεις με εκτιμώμενο κόστος 710 εκατομμύρια μέχρι το 2030 για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την έρευνα έξη δράσεις με εκτιμώμενο κόστος 11 εκατομμύρια μέχρι το 2027 και όλα αυτά εμπλουτίζονται συνεχώς και με άλλες πρωτοβουλίες πέραν αυτών των 20 δισεκατομμυρίων, τα οποία εκτείνονται μέσα στην επόμενη δεκαετία. Σε αυτά τα 20 δισεκατομμύρια δεν συμπεριλαμβάνονται ποσά που έχουν να κάνουν με τις υποδομές και με την πρόσληψη των εκπαιδευτικών. «Αξιοποιήσαμε και τα πορίσματα της διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για το δημογραφικό και χαρακτηριστικά αναφέρω την ενίσχυση γονιμότητας και στήριξη οικογενειών καθώς η έκθεση της διακομματικής τόνισε την ανάγκη της παροχής επιδόματος γέννησης, αλλά και την ενίσχυση οικογενειών με παιδιά ιδιαίτερα για πολύτεκνες οικογένειες μέσω οικονομικών και φορολογικών κινήτρων», είπε η υπουργός. Υπενθύμισε δε ότι ήδη έχει εφαρμοστεί από την Κυβέρνηση το επίδομα γέννας, το οποίο μάλιστα αυξήθηκε από την 1/1/2024, η αύξηση του επιδόματος παιδιού από τις αρχές του 2025, η παροχή φορολογικών ελαφρύνσεων και η σημαντική διευκόλυνση από το Υπουργείο Παιδείας για το κομμάτι των μετεγγραφών χωρίς εισοδηματικό κριτήριο. Αναφέρθηκε στο καινοτόμο πρόγραμμα νταντάδες της γειτονιάς, το οποίο μάλιστα θα διευρυνθεί από την πιλοτική του φάση, η οποία αυτή τη στιγμή είναι σε 62 δήμους και από το 2025 και μετά θα είναι πλέον σε όλους τους δήμους καθώς και στη διεύρυνση της άδειας μητρότητας και στον πατέρα όχι μόνο στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα, τους αυτοαπασχολούμενους και τους αγρότες. Σχετικά με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, η Σ. Ζαχαράκη είπε ότι το ποσό των 380 εκατομμυρίων που δόθηκε φέτος είναι το υψηλότερο που είχε δοθεί ποτέ για τα voucher σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης και σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης ατόμων με αναπηρία. «Η δημογραφική πρόκληση που αντιμετωπίζουμε απαιτεί θάρρος, ρεαλισμό, πραγματισμό, συνεργασία και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, είναι πολύ πάνω από τα κόμματα και πολύ πάνω και από διαιρετικές τομές που κάποιοι θέλουνε πολλές φορές να καλλιεργήσουν», κατέληξε η υπουργός. Οι παρεμβάσεις των εκπροσώπων των κομμάτων Από τη ΝΔ η Μαρία- Νεφέλη Χατζηιωαννίδου είπε ότι η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έχει αναγνωρίσει το μέγεθος του προβλήματος και με τη σύσταση του αυτοτελούς Υπουργείου, που αποτελεί πυλώνα για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού, ενοποιώντας όλα τα ζητήματα που άπτονται της οικογενειακής πολιτικής για την εξεύρεση αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης του Δημογραφικού. «Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που το Εθνικό Σχέδιο Δράσης έχει έναν στόχο ρεαλιστικό, ώστε να μετριαστούν οι συνέπειες των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων, το οποίο δεν περιορίζεται απλά στην προσπάθεια ανάκαμψης των γεννήσεων, αλλά προσβλέπει και στη συνολική διαχείριση των επιπτώσεων της αλλαγής που έχει επέλθει στη συνολική δομή του πληθυσμού και εστιάζει γενικά στη συνολικότερη στήριξη της οικογένειας, την ενίσχυση της απασχόλησης, τη διαχείριση της μακροζωίας και ακόμα και την τοπική ανάπτυξη», τόνισε. Η Κατερίνα Νοτοπούλου από τον ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε το Δημογραφικό ως μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την Ελλάδα τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση της ΝΔ διανύει τον έκτο χρόνο της θητείας της και δεν έχει αξιοποιήσει ακόμη την έκθεση της διακομματικής επιτροπής της Βουλής για την αντιμετώπιση του δημογραφικού». Αναφέρθηκε στη συνεχή μείωση του πληθυσμού από το 2011, στην πολύ χαμηλή γονιμότητα, στη μεγάλη πληθυσμιακή γήρανση, στην προοδευτική μείωση του ποσοστού του ενεργού πληθυσμού της χώρας, στην γεωγραφική και χωρική ανομοιομορφία και υπογράμμισε ότι αν και η πρόκληση του δημογραφικού δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά όλη την Ευρώπη, παρόλα αυτά, οι τάσεις δεν είναι ίδιες σε όλες τις χώρες, καθώς είναι διαφορετικό ο δείκτης γονιμότητας μιας χώρας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ 6 ΤΕΥΧΟΣ_086 να είναι 1,3 παιδιά ανά γυναίκα, όπως στην Ελλάδα και άλλο να είναι 1,9 παιδιά ανά γυναίκα που εμφανίζουν χώρες που ακολουθούν μια εντελώς διαφορετική πολιτική, φιλική προς την οικογένεια και το παιδί. Κατηγόρησε την κυβέρνηση γιατί όπως είπε «μιλάει για στήριξη της οικογένειας αλλά αφήνει χιλιάδες βρέφη εκτός βρεφονηπιακών σταθμών εξαιτίας της στρεβλής κατανομής τους και της ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, δεκάδες χιλιάδες παιδιά εκτός ΚΔΑΠ, συγχωνεύει ή καταργεί πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Ο Δ. Μπιάγκης από το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ είπε ότι το κόμμα του «έχει αποδείξει ότι αντιλαμβάνεται τη σημασία του προβλήματος και έχει πρωτοστατήσει σε προσπάθειες να τεθεί σε πολιτική προτεραιότητα αφού το 2017 υπό την ηγεσία τότε της αείμνηστης Φώφης Γεννηματά η παράταξή μας πρότεινε και πέτυχε τη σύσταση διακομματικής επιτροπής για το δημογραφικό και το πόρισμα εκκίνησης της επιτροπής υιοθετήθηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία και αποτελούσε μια πρώτη προσπάθεια για τη διαμόρφωση ενός εθνικού πλαισίου πολιτικής». Ωστόσο, είπε, από τότε μέχρι σήμερα, λίγα έχουν γίνει από την υλοποίηση των προτάσεων εκείνων. «Η χώρα μας εξακολουθεί να μην έχει έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την αντιμετώπιση του προβλήματος και προτού περάσουμε στο επόμενο βήμα, θα πρέπει να ερευνήσουμε και να αξιοποιήσουμε τα πορίσματα εκείνης της διακομματικής επιτροπής του 2017 και να μετρήσουμε τι έγινε και τι θα έπρεπε ενδεχομένως να είχε γίνει και τι απέδωσαν τα συγκεκριμένα μέτρα», τόνισε. Αναφέρθηκε σε στοχευμένες και εφαρμόσιμες λύσεις όπως για παράδειγμα η δημιουργία προγράμματος κοινωνικής κατοικίας χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης για νέες οικογένειες και τα ειδικά φορολογικά κίνητρα όπως επανασχεδιασμός του φορολογικού συστήματος ώστε να ευνοούνται οι οικογένειες με τα παιδιά. Η Βιβή Δάγκα από το ΚΚΕ είπε ότι οι βασικοί άξονες δράσης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης «κινούνται με βάση την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία αναφέρει ότι η μείωση του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις, πρώτα και κύρια στην ανταγωνιστικότητα, δηλαδή των Ευρωπαϊκών μονοπωλίων, στον ανελέητο ανταγωνισμό». Το Δημογραφικό, τόνισε, με βάση την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που καλείται η Κυβέρνηση να την εξειδικεύσει, «αφορά στο πώς θα αντιμετωπίζονται ως ευκαιρίες για την ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων, στην εποχή της Ψηφιακής Οικονομίας και της Πράσινης Ανάπτυξης που αποδεδειγμένα είναι μαύρη για τους λαούς, με τα νέα χαράτσια, τη φοροληστεία, την ενεργειακή φτώχεια». Ο Β. Βιλιάρδος από την Ελληνική Λύση είπε ότι το Δημογραφικό είναι θέμα ζωτικής σημασίας για τη χώρα μας, που κυριολεκτικά πεθαίνει. Παρέθεσε δε ενδεικτικά ορισμένες από τις προτάσεις του κόμματός του για το θέμα όπως επίδομα τέκνων, 150 ευρώ μηνιαία για το πρώτο παιδί, 170 για το δεύτερο, 190 για το τρίτο και 210 για κάθε επόμενο έως το 21ο έτος της ηλικίας του, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, ποσά που θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν, λόγω του Πληθωρισμού. Επίσης βελτίωση των υποδομών για την υποστήριξη της μητρότητας, όπως βρεφονηπιακούς σταθμούς και φορείς οικογενειακής φροντίδας καθώς επίσης ελαστικοποίηση των διαδικασιών για τις υιοθεσίες από Ελληνίδες και αύξηση της προστασίας σε εργαζόμενες μητέρες με άδειες έως 24 μήνες, επίδομα έως 18 μήνες, αύξηση της εφάπαξ καταβολής για γεννήσεις και μείωση εισφορών για νέους εργαζόμενους. Η Θεανώ Φωτίου από τη Νέα Αριστερά αναφέρθηκε στους τρεις παράγοντες που επιδεινώνουν το δημογραφικό, που είναι η αύξηση της υπογεννητικότητας, η αύξηση θανάτων λόγω γήρανσης και το αρνητικό ισοζύγιο μεταναστευτικών εισροών και εκροών. «Και στους τρεις αυτούς παράγοντες οι κυβερνήσεις του κυρίου Μητσοτάκη έχουνε φέρει αρνητικά αποτελέσματα, γι’ αυτό και οι πρόσφατες προβλέψεις του ΟΗΕ για τον πληθυσμό της χώρας μας είναι εφιαλτικές»,
7 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 είπε αναφέροντας ότι ι ενώ από το 2011 εώς το 2024 ο πληθυσμός της Ελλάδας μειωνόταν κατά 76.000 το χρόνο, ο ΟΗΕ προβλέπει ότι για την επόμενη τριακονταετία θα μειώνεται με μέσο ρυθμό 84.000 το χρόνο. Από τη Νίκη ο Νίκος Παπαδόπουλος είπε ότι «αιτίες της δημογραφικής κατάρρευσης της χώρας είναι η μείωση των γεννήσεων, η έλλειψη δημογραφικής πολιτικής, η μη στήριξη της οικογένειας, η οικονομική κρίση, η ακρίβεια, η στεγαστική κρίση, η απουσία κράτους πρόνοιας, η υψηλή ενέργεια. Επίσης οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας, η κατάργηση των πρόωρων συντάξεων των μητέρων με ανήλικα τέκνα, η έλλειψη πλαισίου προστασίας της μητρότητας και της γονεϊκότητας, η απορρύθμιση της αγοράς εργασίας με περιορισμό των εργασιακών δικαιωμάτων, η έλλειψη κινήτρων για παραμονή των νέων στην Ελλάδα και η έλλειψη στήριξης της πολύτεκνης οικογένειας». Ο Α. Καζαμίας από την Πλεύση Ελευθερίας ανέφερε ότι το 2000, το 16% του πληθυσμού της χώρας ήταν άνω των 60 ετών ενώ σήμερα, το μισό του πληθυσμού έχει φτάσει πλέον άνω των 60 ετών και έχουμε επίσης μία πολύ ραγδαία αύξηση του μέσου όρου ηλικίας στον πληθυσμό. «Η κατάσταση αυτή και η κρίση του δημογραφικού, αποτυπώνει κατά την άποψή μας, το γεγονός ότι η κοινωνία και η πολιτεία, φέρεται απέναντι στους νέους και ιδίως στις νέες γυναίκες, με έναν τρόπο ο οποίος δεν τους δίνει τις απαιτούμενες ευκαιρίες ζωής», είπε. Ο Ι. Κόντης από τους Σπαρτιάτες είπε ότι «ο τρόπος που θα πρέπει να προσεγγίσουμε το θέμα πρέπει να είναι πολύπλευρος και να χτυπήσουμε τα καίρια προβλήματα που έχουν φέρει τη μείωση του πληθυσμού και των γεννήσεων, γιατί αυτό είναι το βασικό πρόβλημα και η μετανάστευση Ελλήνων, οι οποίοι τελειώνουν πανεπιστήμια ή ακόμα και σε μεγαλύτερη ηλικία προς το εξωτερικό». Στις επόμενες σελίδες ακολουθεί η αναλυτική παρουσίαση που έγινε στη συνεδρίαση των Επιτροπών. Ειδικότερα: Ο Κωνσταντίνος Γλούμης - Ατσαλάκης, Γενικός Γραμματέας Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής, παρουσίασε τους πέντε άξονες του Εθνικού Σχεδίου, η Αλεξάνδρα Τραγάκη, Καθηγήτρια Οικονομικής Δημογραφίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο αναφέρθηκε στην πορεία υλοποίησης του Σχεδίου και οι Ηλίας Αποστολόπουλος, Δήμαρχος Παπάγου - Χολαργού και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κ.Ε.Δ.Ε και Μιχαήλ Αγγελόπουλος, εκπρόσωπος του Συμβουλίου Περιφερειών της Ευρώπης, αναφέρθηκαν στις παρεμβάσεις τις αυτοδιοίκησης για το θέμα.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ 8 ΤΕΥΧΟΣ_086 Οπρώτος άξονας, είναι η ενίσχυση των γεννήσεων και η στήριξη της οικογένειας, περιλαμβάνει 17 δράσεις σε συνεργασία με άλλα υπουργεία και έχει ένα εκτιμώμενο ετήσιο κόστος 280 εκατομμύρια. Στον άξονα αυτό υπάρχουν δράσεις, όπως είναι το πρόγραμμα του προγεννητικού ελέγχου για τη γονιμότητα σε γυναίκες 30 - 35 ετών, οι εξετάσεις ΑΜΗ, καθώς και η απλοποίηση των διαδικασιών για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή. Επίσης αντιμετωπίζεται το θέμα της πρώιμης παρέμβασης, που βοηθάει στην σχολική και κοινωνική ένταξη παιδιών με αναπηρία, με αναπτυξιακή καθυστέρηση, με δυσκολίες στην ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον και στην κοινωνία, με πρόγραμμα ύψους 35 εκατομμυρίων που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπάρχει το πλαίσιο της ευνοϊκής φορολόγησης των οικειοθελών παροχών που ανακοινώθηκε και αυτό στο πλαίσιο της ΔΕΘ και αφορά την απαλλαγή από φορολόγηση για παροχές μέχρι 5.000 ευρώ ανά παιδί, που δίνουν οι επιχειρήσεις σε νέους γονείς. Αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «νταντάδες της γειτονιάς» με σημαντική χρηματοδότηση και ένταξη του προγράμματος στο ΕΣΠΑ για τα επόμενα χρόνια, με την αύξηση των εισοδηματικών ορίων για τα voucher και τη διεύρυνση συνολικότερα του προγράμματος. Από τα 270 εκατομμύρια που ήταν το κόστος του προγράμματος το 2018 πλέον έχει φτάσει στα 479 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για βρεφονηπιακούς σταθμούς, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και ατόμων με αναπηρία. Έχουμε, είπε, την αύξηση του επιδόματος παιδιού και την αναπροσαρμογή των κριτηρίων, προκειμένου να ενισχυθούν οι οικογένειες που πραγματικά το έχουν ανάγκη και είναι κάτι το οποίο αρχίζει από τις αρχές του 2025. Σημαντικό πρόγραμμα είναι η αύξηση των θέσεων σε βρεφικούς σταθμούς, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 70 εκατομμύρια και θα μπορέσει να προσφέρει 20.000 θέσεις σε βρεφονηπιακούς σταθμούς. Υπάρχουν επίσης προγράμματα για παιδικό σταθμό στο χώρο εργασίας για να διευκολύνονται οι γονείς και να μπορέσουν να έχουν εξισορρόπηση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, η διεύρυνση του ολοήμερου σχολείου, η ενισχυτική διδασκαλία, το ψηφιακό φροντιστήριο και η ενίσχυσή του με προγράμματα εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Θεσπίστηκε επίσης η κατάργηση του φόρου ασφαλίστρων υγείας για τα παιδιά έως 18 ετών, που είναι 15% αυτή τη στιγμή. Η στεγαστική πολιτική Στην συνέχεια αναφέρθηκε στη στρατηγική για τη στεγαστική πολιτική που αποσκοπεί στην ενίσχυση των νέων ζευγαριών για να μπορέσουν να αγοράσουν την πρώτη κατοικία, με τα προγράμματα «Σπίτι μου 1» και «Σπίτι μου 2», που απευθύνονται σε 30.000 πολίτες. Ήδη έχει υλοποιηθεί το «Σπίτι μου 1» με 10.000 νοικοκυριά και έρχεται το «Σπίτι μου 2» από τις αρχές του 2025 και η χρηματοδότηση για τα δύο προγράμματα είναι τρία δισεκατομμύρια ευρώ. Συνεχίζεται το Πρόγραμμα της Επιδότησης Ενοικίου, το Πρόγραμμα «Κάλυψη» και «Στέγαση και Εργασία» για τους αστέγους, θεσπίστηκε η αναγνώριση της ιδιότητας του τριτέκνου εφ’ όρου ζωής, καθώς και το πλαίσιο για τις μεταγραφές και για την είσοδο στο δημόσιο μέσω του ΑΣΕΠ, με την αυξημένη μοριοδότηση. Ο δεύτερος άξονας είναι η ενίσχυση της απασχόλησης. Στόχος του είναι η ενίσχυση της απασχόλησης σε ειδικότερες ομάδες του πληθυσμού, όπως είναι η ενίσχυση της απασχόλησης των γυναικών, των νέων, ιδίως των νέων κάτω από 30 ετών, των ατόμων με αναπηρία, αλλά και των ατόμων πάνω από τα 55 έτη, με την παροχή κινήτρων σε εργοδότες και προγράμματα, όπως ήταν αυτά που έτρεξαν μέσω της ΔΙΠΑ για τους ανθρώπους 55 έως 67. Υπάρχουν, επίσης, συγκεκριμένα κίνητρα για την ανατροπή του Brain Drain. Είναι φορολογικά κατά κύριο λόγο κίνητρα για να έρθουν άνθρωποι, οι οποίοι έφυγαν τα χρόνια της κρίσης στο εξωτεριΟι πέντε άξονες του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Δημογραφικό Παρουσίαση από τον K. Γλούμη - Ατσαλάκη, Γ.Γ. Δημογραφικής και Στεγαστικής πολιτικής Ο Κωνσταντίνος Γλούμης – Ατσαλάκης παρουσίασε τις σημαντικότερες δράσεις του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Δημογραφικό, ανά άξονα τονίζοντας ότι από αυτές ορισμένες ήδη υλοποιούνται, κάποιες εξαγγέλθηκαν στο πλαίσιο της ΔΕΘ και των ανακοινώσεων του Σεπτεμβρίου και κάποιες άλλες προγραμματίζεται να υλοποιηθούν αργότερα αφού πρόκειται για ένα δεκαετές σχέδιο δράσης μέχρι το 2035.
9 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 κό και ήδη έχουν επιστρέψει πάνω από 300.000 τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Ο τρίτος άξονας αφορά την διαχείριση της μακροζωίας. Περιλαμβάνει επτά δράσεις σε συνεργασία με τέσσερα υπουργεία και έχει πάνω από 4,5 εκατομμύρια ευρώ κόστος ετησίως. «Δεν μπορούμε απλά να στοχεύουμε στην αντιστροφή των γεννήσεων μέσω του εθνικού σχεδίου δράσης, πρέπει να μπορέσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες που έχουν όλες οι ηλικιακές ομάδες, πρέπει να κοιτάξουμε συνολικά την αλλαγή στη δομή της κοινωνίας με προγράμματα για την υγιή και ενεργό γήρανση, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, καθότι το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού θα είναι άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών» είπε ο ομιλητής. Στις δράσεις αυτές, υπάρχει το πρόγραμμα της μακροχρόνιας φροντίδας, το οποίο τα τελευταία χρόνια επεξεργάζεται το υπουργείο και αφορά την έγκαιρη λήψη μέτρων για την αποτροπή ζητημάτων που θα έχουμε την επόμενη δεκαετία, με τη διόγκωση των πολιτών 80 ετών και άνω. Προβλέπει το πρόγραμμα του φροντιστή και την επαγγελματική κατοχύρωση του φροντιστή κάτι που είναι πάρα πολύ σημαντικό αφού είναι ουσιαστικά και το επάγγελμα του μέλλοντος, αλλά και η ανάγκη της κοινωνίας στο μέλλον. Υπάρχουν επίσης, προγράμματα, όπως η θεσμοθέτηση της γηριατρικής στην ολιστική αντιμετώπιση της πολυνοσηρότητας των ηλικιωμένων, η αναβάθμιση των ΚΑΠΗ, η προληπτική ιατρική, η επέκταση του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», καθώς και η δια βίου εκπαίδευση και η ψηφιακή εκπαίδευση των ατόμων της τρίτης ηλικίας. Τοπική ανάπτυξη και Καινοτομία Στον τέταρτο άξονα είναι η τοπική ανάπτυξη και η προώθηση της καινοτομίας. Περιλαμβάνει εννέα δράσεις σε συνεργασία με έξι υπουργεία και έχει ένα κόστος 710 εκατομμυρίων μέχρι το 2030. Στο πλαίσιο του άξονα αυτού, η προσπάθεια είναι να δημιουργηθούν κοινότητες, οι οποίες είναι φιλικές προς όλες τις ηλικίες, εξασφαλίζοντας συμμετοχικούς και δραστήριους πολίτες. Πάρα πολύ σημαντική διάσταση του άξονα αυτού είναι τα 13 περιφερειακά σχέδια δράσης για το δημογραφικό όπου εξετάζονται οι εξατομικευμένες και ειδικές ανάγκες που υπάρχουν ανά περιφέρεια, δεδομένων και των πολύ ειδικών γεωγραφικών, αλλά και κοινωνικών χαρακτηριστικών που κάθε περιφέρεια έχει. Υπάρχουν επίσης το πρόγραμμα των Σύγχρονων Φοιτητικών Εστιών με ένα πολύ μεγάλο κομμάτι χρηματοδότησης μέσω ΣΔΙΤ για δημιουργία φοιτητικών εστιών, η εντοπιότητα στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και η αναβάθμιση της προσβασιμότητας των κτιρίων. Υπάρχει κι ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, το οποίο προβλέπει την δημιουργία υποδομών προσβασιμότητας σε σπίτια και χώρους εργασίας για τα άτομα με αναπηρία και η θέσπιση βραβείου προσβάσιμης πόλης. Τέλος, ο πέμπτος άξονας αφορά στην ενημέρωση, στην ευαισθητοποίηση και την έρευνα. «Πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε ουσιαστικά το αφήγημα και τα πρότυπα και να προωθήσουμε ξανά την αξία της οικογένειας, μέσα από ένα θετικό πρόσημο και να ενεργοποιήσουμε όλους τους κοινωνικούς φορείς, για το πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό το πολύ σημαντικό εθνικό, οικονομικό και κοινωνικό ζήτημα», τόνισε ο Κωνσταντίνος Γλούμης - Ατσαλάκης. Σημαντική δράση σε αυτόν τον άξονα είναι το παρατηρητήριο για το δημογραφικό, μέσω του οποίου γίνεται προσπάθεια να παρακολουθούνται οι δημογραφικές τάσεις και να αξιολογούνται στην πορεία όλες οι πολιτικές που εφαρμόζουν όλα τα υπουργεία, συνολικά το κράτος, ως προς το δημογραφικό. Ξεχωριστή είναι και η πλατφόρμα “all about my child”, η οποία θα έχει όλη την πληροφορία για το παιδί, ώστε να είναι προσβάσιμη στους γονείς, όλα τα προγράμματα που θα τεθούν από το δημόσιο, αλλά και όλες οι αναγκαίες πληροφορίες που χρειάζονται από τους γονείς για τα παιδιά. Θα υπάρχει το σήμα «φιλική προς την οικογένεια εταιρεία» και προβλέπεται και η συμμετοχή σε ευρωπαϊκές έρευνες διεθνών οργανισμών.
www.hellenicparliament.grRkJQdWJsaXNoZXIy MjYz