ΒΟΥΛΗ Επί του ... Περιστυλίου

ΕΚΘΕΣΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑ 15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επί του... ΤΕΥΧΟΣ_083 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024 Επιτελικό κράτος και καλή νομοθέτηση

2 ΤΕΥΧΟΣ_083 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 03 Τ Ο ΈΠΟΣ, ΟΙ ΕΘΝΙΚΈΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΈΣ ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΌΣΤΡΩΜΑ ΤΟΥ ΔΙΧΑΣΜΟΎ Άρθρο της Σύνταξης ΑΦΙΕΡΩΜΑ Επιτελικό κράτος και καλή νομοθέτηση Μία ημερίδα απολογισμός πενταετίας 06 ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ Υπάρχει, πλέον, ένας μηχανισμός λογοδοσίας και παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου 09 ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΤΑΣΟΎΛΑΣ Καλωσορίζουμε την ευνομία, από την μυθολογία στην πραγματικότητα 11 ΓΙΏΡΓΟΣ ΓΕΡΑΠΕΤΡΊΤΗΣ Το επιτελικό κράτος έχει αλλάξει το υπόδειγμα διακυβέρνησης στη χώρα μας 16 ΒΑΣΊΛΗΣ ΜΠΑΓΙΏΚΟΣ Θεσπίσαμε τις αρχές, τα μέσα και τις διαδικασίες της καλής νομοθέτησης 17 ΣΤΥΛΙΑΝΌΣ-ΙΩΆΝΝΗΣ Γ. ΚΟΥΤΝΑΤΖΉΣ Επιτελικό κράτος και νομοθέτηση: μια νέα πραγματικότητα 19 ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΤΣΑΚΩΝΑ Εθνική Πύλη Κωδικοποίησης: Άµεση, αξιόπιστη και ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα νοµοθετικά και κανονιστικά κείµενα 21 ΕΥΗ ΔΡΑΜΑΛΙΩΤΗ Η Παρακολούθηση του Νομοθετικού Έργου στο πλαίσιο του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚΥΠ) 22 ΒΙΒΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΓΙΑΝΝΗ ∆ιασφάλιση της ποιότητας της δηµόσιας διοίκησης µέσω της καλής νοµοθέτησης και ο ρόλος των Επιτελικών Στελεχών 24 Η δημόσια διαβούλευση στην Ελλάδα την δεκαετία 2014-2024 Μια ανάλυση από το ΚΕΦΙΜ 26 Ε ΟΡΤΑΣΤΙΚΌ "ΝΌΣΤΙΜΟΝ ΉΜΑΡ" ΣΤΗΝ ΡΗΓΊΛΛΗΣ ΓΙΑ ΤΑ 50 ΧΡΌΝΙΑ ΤΗΣ ΝΈΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑΣ Η εκδήλωση για την ίδρυση της ΝΔ 30 Κ . ΜΗΤΣΟΤΆΚΗΣ: Ο Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΉΣ ΔΗΜΙΟΎΡΓΗΣΕ ΈΝΑ ΚΌΜΜΑ ΑΞΙΏΝ ΚΑΙ ΌΧΙ ΆΚΑΜΠΤΩΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΏΝ Τι είπε στην ομιλία ο πρωθυπουργός και πρόεδρος της ΝΔ 34 Κ ΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΉΣ: Ο «ΠΡΩΤΟΜΆΣΤΟΡΑΣ» ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΊΤΕΥΣΗΣ Παρουσιάστηκε η κοινή έκδοση «Καραμανλής. Η πολιτική ως δημιουργία» 36 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: «Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΉΣ ΉΤΑΝ ΥΠΌΔΕΙΓΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΎ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΎ ΗΓΈΤΗ, ΑΝΘΡΏΠΟΥ ΤΟΥ ΧΡΈΟΥΣ, ΠΟΥ ΥΠΈΤΑΞΕ ΤΗΝ ΖΩΉ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΥΨΗΛΉ ΑΝΤΊΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΎΣ ΣΤΌΧΟΥΣ» Η παρέμβαση του Προέδρου της Βουλής 40 Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΉΣ ΔΙΑΚΡΊΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗ «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΉ ΤΟΥ ΙΔΙΟΦΥΊΑ», ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΌ ΠΡΑΓΜΑΤΙΣΜΌ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΟΡΑΤΙΚΌΤΗΤΆ ΤΟΥ Η εισήγηση της καθηγήτριας του Παν. Πειραιώς Μαρίας Μενδρινού ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 42 ΆΡΧΙΣΑΝ ΧΘΕΣ ΟΙ ΕΡΓΑΣΊΕΣ ΤΗΣ Β΄ ΣΥΝΌΔΟΥ ΤΗΣ Κ' ΠΕΡΙΌΔΟΥ ΤΗΣ ΟΛΟΜΈΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ Ποιοι εξελέγησαν Κοσμήτορες 44 Κ . ΧΑΤΖΗΔΆΚΗΣ: ΣΤΟ ΜΕΣΟΠΡΌΘΕΣΜΟ ΕΜΠΕΡΙΈΧΟΝΤΑΙ ΌΛΕΣ ΟΙ ΔΕΣΜΕΎΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΈΡΝΗΣΗΣ Η ενημέρωση του ΥΠΟΙΚ στη Βουλή 48 Α ΚΑΜΨΊΕΣ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΈΣ ΠΡΟΪΌΝΤΩΝ, ΕΠΕΝΔΎΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΌ ΙΣΟΖΎΓΙΟ ΟΙ ΠΛΗΓΈΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΊΑΣ Η γνώμη των φορέων για το Μεσοπρόθεσμο 50 Α ΝΤΙΠΟΛΊΤΕΥΣΗ: ΑΔΙΑΦΑΝΉΣ ΚΑΙ ΥΠΈΡ ΤΟΥ ΜΕΓΆΛΟΥ ΚΕΦΑΛΑΊΟΥ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉ ΣΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΉ Τι είπαν στη συζήτηση για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 52 Ν . ΠΑΠΑΘΑΝΆΣΗΣ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΎΜΕ ΈΝΑΝ ΣΥΝΕΚΤΙΚΌ ΝΌΜΟ ΓΙΑ ΕΠΙΤΆΧΥΝΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΊΩΝ ΕΠΕΝΔΎΣΕΩΝ Αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα του η αντιπολίτευση 56 « ΝΑΙ» ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΊΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΌΣΙΕΣ ΕΠΕΝΔΎΣΕΙΣ Κατέθεσαν σειρά προτάσεων για τη βελτίωσή του 58 Κ . ΜΗΤΣΟΤΆΚΗΣ: ΤΟ 2025 Η ΠΑΤΡΊΔΑ ΜΑΣ ΘΑ ΔΙΑΘΈΤΕΙ ΚΤΗΜΑΤΟΛΌΓΙΟ ΧΩΡΊΣ «ΠΑΡΑΘΥΡΆΚΙΑ» ΑΥΘΑΙΡΕΣΊΑΣ ΚΑΙ ΑΝΟΜΊΑΣ Τι του απάντησε η αντιπολίτευση 62 Δ. ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΊΟΥ: ΣΏΣΑΜΕ ΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΌΓΙΟ ΜΕ ΓΕΝΝΑΊΕΣ ΑΠΟΦΆΣΕΙΣ 66 Π ΑΡΆΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΜΊΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΌΡΘΩΣΗ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΏΝ ΕΓΓΡΑΦΏΝ ΖΉΤΗΣΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Στόχος η διόρθωση των λαθών 68 Κ . ΤΣΙΆΡΑΣ: ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΕΠΕΝΔΎΣΟΥΜΕ ΣΕ ΑΓΡΟΤΙΚΆ ΠΡΟΪΌΝΤΑ ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΌ ΠΛΕΟΝΈΚΤΗΜΑ Ελέγχους ζήτησε η αντιπολίτευση 72 Ε ΝΙΑΊΟ ΦΟΡΈΑ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΎΣ ΕΛΈΓΧΟΥΣ ΖΉΤΗΣΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Στόχος η προστασία των ελληνικών αγροτικών προϊόντων 74 Σ . ΚΊΝΤΖΙΟΣ: ΕΙΣΆΓΟΥΜΕ ΑΓΡΟΤΙΚΆ ΠΡΟΪΌΝΤΑ ...ΓΙΑ ΝΑ ΘΡΈΨΟΥΝ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΊΣΤΕΣ Μεγάλη επιβάρυνση στο Εμπορικό Ισοζύγιο από τον τουρισμό 76 Κ . ΤΣΙΆΡΑΣ: ΒΙΩΣΙΜΌΤΗΤΑ, ΓΉΡΑΝΣΗ, ΚΛΙΜΑΤΙΚΉ ΚΡΊΣΗ, ΤΑ ΜΕΓΆΛΑ ΠΡΟΒΛΉΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΎ ΤΟΜΈΑ Την ίδρυση Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου ζήτησε η αντιπολίτευση 80 Χ Ρ. ΣΤΑΪΚΟΎΡΑΣ: Η ΣΩΡΕΥΤΙΚΉ ΩΦΈΛΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΣΎΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΉΣ ΟΔΟΎ ΑΓΓΊΖΕΙ ΤΑ 7 ΔΙΣ. ΕΥΡΏ «Ληστρική», χαρακτήρισε τη σύμβαση η αντιπολίτευση 84 ΤΑ «ΝΑΙ» ΚΑΙ ΤΑ «ΌΧΙ» ΤΩΝ ΦΟΡΈΩΝ ΣΤΗ ΣΎΜΒΑΣΗ ΠΑΡΑΧΏΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΉΣ ΟΔΟΎ Τι είπαν στην αρμόδια επιτροπή 86 Χ Ρ. ΣΤΥΛΙΑΝΊΔΗΣ: Η ΧΏΡΑ ΜΠΟΡΕΊ ΝΑ ΓΊΝΕΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΌΣ ΠΑΊΚΤΗΣ ΣΤΑ ΔΥΤΙΚΆ ΒΑΛΚΆΝΙΑ Τι προβλέπεται για το λιμάνι Θεσσαλονίκης 90 « ΝΑΙ» ΤΩΝ ΦΟΡΈΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΡΆΤΑΣΗ ΟΛΟΚΛΉΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟΎ ΠΛΆΝΟΥ ΣΤΟΝ ΟΛΘ «Όχι» στις fast track διαδικασίες είπαν οι εργαζόμενοι 92 Θ . ΛΙΒΆΝΙΟΣ: ΠΡΟΧΩΡΟΎΜΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΆΧΥΝΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΊΚΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΏΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΊΩΝ ΥΠΑΛΛΉΛΩΝ Αντίθετα ή «παρών» δήλωσαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης 94 Μ ΊΑ ΣΤΙΣ ΔΎΟ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΙΣ ΠΑΡΑΒΙΆΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΡΓΑΤΙΚΉ ΝΟΜΟΘΕΣΊΑ Αίτημα στελέχωσης των Επιθεωρήσεων Εργασίας 96 Χ Ρ. ΣΤΑΪΚΟΎΡΑΣ: ΕΝΙΑΊΟΣ ΦΟΡΈΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΙΔΗΡΌΔΡΟΜΟ ΣΤΑ ΤΈΛΗ ΤΟΥ 2024 Ελλιπή μέτρα ασφαλείας κατήγγειλε η αντιπολίτευση 100 Ι . ΛΥΤΡΊΒΗ: ΤΟ 2024 ΙΔΡΥΘΉΚΑΝ 13 ΔΗΜΟΤΙΚΆ ΣΧΟΛΕΊΑ ΔΕΎΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΊΑΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΈΣ Αναλφάβητος ο ένας στους πέντε κρατούμενους ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 102 ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΌΛΩΝ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΏΝ ΈΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΜΕΓΆΛΩΝ ΠΡΟΚΛΉΣΕΩΝ Συνάντηση της ΔΣΟ με τον Πάπα Φραγκίσκο 104 ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΊΑΣ 105 ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑ ΤΟΥ ΚΙΝΕΖΙΚΟΎ ΙΔΡΎΜΑΤΟΣ CHINA SOONG CHING LING ΕΠΙΣΚΈΦΤΗΚΕ ΤΗ ΒΟΥΛΉ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 106 «1974, ΚΎΠΡΟΣ. Η ΜΝΉΜΗ ΕΊΝΑΙ Η ΜΌΝΗ ΠΑΤΡΊΔΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΏΠΩΝ» Τα εγκαίνια της Έκθεσης στο Καπνεργοστάσιο 108 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: Ο ΜΝΗΣΙΠΉΜΩΝ ΠΌΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΎΠΡΟ ΈΓΙΝΕ ΕΓΕΡΤΉΡΙΟΣ Τι είπε ο Πρόεδρος της Βουλής στα εγκαίνια της Έκθεσης 110 ΜΊΑ ΣΎΝΤΟΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΉ ΞΕΝΆΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΈΚΘΕΣΗ Περιήγηση με την βοήθεια των ποιητών 112 H ΑΥΣΤΡΙΑΚΉ ΑΡΜΆΔΑ… ΚΑΤΈΠΛΕΥΣΕ ΣΤΟ ΓΑΛΑΞΊΔΙ Παρουσίαση της έκδοσης του Ιδρύματος της Βουλής 114 Έ ΚΘΕΣΗ ΠΕΠΡΑΓΜΈΝΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΎ 115 Α ΠΕΒΊΩΣΕ Ο ΠΡΏΗΝ ΥΠΟΥΡΓΌΣ ΚΑΙ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ, ΜΑΝΏΛΗΣ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΆΚΗΣ 116 Π ΑΓΚΌΣΜΙΑ ΗΜΈΡΑ ΚΑΡΔΙΆΣ Φωταγωγήθηκε η Βουλή 117 Δ ΙΕΘΝΉΣ ΗΜΈΡΑ ΝΟΗΜΑΤΙΚΏΝ ΓΛΩΣΣΏΝ Εορτάζεται στις 23 Σεπτεμβρίου 118 Ν . ΑΝΔΡΟΥΛΆΚΗΣ ΚΑΙ Χ. ΔΟΎΚΑΣ ΟΙ ΜΟΝΟΜΆΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΓΕΣΊΑ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ Την προσεχή Κυριακή ο Β’ γύρος των εκλογών ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Θοδωρής Τζαλαβράς | ART DIRECTOR: Κώστας Δακανάλης | ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: Θωμάς Τσάτσης, Γιάννης Φωτούλας, Γιώργος Χρυσικός

3 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024 ΦΩΤΟ: Αρχείο Δώρου Παρτασίδη ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΉ ΤΖΑΛΑΒΡΆ Μοιάζει λίγο παράταιρη η θεματολογία του εξωφύλλου του τρέχοντος τεύχους. Δεν είναι εύκολο να συνταιριάξεις και να προβάλλεις στον ίδιο καμβά, την ίδια «βιτρίνα» μια Έκθεση για το «τραύμα και το θαύμα» που συντελέστηκε από το 1974 στην μαρτυρική μεγαλόνησο, την Κύπρο, με μια ημερίδα που αφορά το Επιτελικό κράτος και τις πρακτικές καλής νομοθέτησης στη χώρα μας. Αυτή είναι όμως η ειδησεογραφική πραγματικότητα που καταδυναστεύει, ενίοτε κυνικά, τις δυνατότητες και της πλέον ευφάνταστης δημοσιογραφίας. Δυο ετερόκλητα, αλλά εξίσου σημαντικά και σπουδαία θέματα, κοσμούν λοιπόν, το σημερινό μας εξώφυλλο που ακουμπούν και τους δύο βασικούς άξονες δραστηριοποίσης του εθνικού κοινοβουλίου: Το πολιτιστικό και το νομοθετικό έργο. * * * Η Έκθεση «Κύπρος 1974, η μνήμη είναι η μόνη πατρίδα των ανθρώπων», που συνδιοργανώνουν τα δύο κοινοβούλια Ελλάδας και Κύπρου και παρουσιάζεται ταυτόχρονα στις δύο χώρες, με αφορμή την συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την τραγωδία του 1974, στοχεύει στο να αναδείξει το ανεπούλωτο τραύμα της καταστροφής που επήλθε, αλλά και το συντελεσθέν στη συνέχεια θαύμα της ανόρθωσης. Και τούτο ως ελάχιστο χρέος τιμής στη μνήμη όσων χάθηκαν ή γνώρισαν τη φρίκη της πρόσφυγιάς, αλλά και όσων δούλεψαν και ανόρθωσαν την Κύπρο από τα βάραθρα. Όπως σημειώνει η Αννίτα Δημητρίου, Πρόεδρος Βουλής των Αντιπροσώπων της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Έκθεση «προσπαθεί να καταγράψει την πορεία προς τον όλεθρο και από την όλεθρο ξανά στην εντυπωσιακή μεταστροφή της ζωής στην πολύπαθη Κύπρο. Κοινός στόχος η διατήρηση της αγωνιστικότητας και της συλλογικής μνήμης ως φορέας ιστορικής συνείδησης του κυπριακού λαού ο οποίος δεν έπαψε ποτέ να αγωνίζεται για το δίκηο του, την λευτεριά, την ειρήνη και την επανένωση της πατρίδας του. Δεν έπαψε ποτε να διεκδικεί συνθήκες ασφάλειας, ευημερίας και προόδου στον τόπο του. Δεν έπαψε ποτέ να οικοδομεί ένα καλύτερο αύριο για όλους, Ελληνοκυπρίους Τουρκοκυπρίους, Μαρωνίτες, Αρμενίους και Λατίνους, επαληθεύοντας στις πιο αντίξοες συνθήκες, τα λόγια του πρώτου Ελληνα νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη, ότι «η Κύπρος είναι ένας τόπος όπου το θαύμα λειτουργεί ακόμη». Και συμπληρώνει ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων ως συνδιοργανωτής, μέσω του Ιδρύματος για τον Κοινοβουλευτισμό και την Δημοκρατία, Κ. Τασούλας: «Μέσα από πολύτιμο αρχειακό υλικό, έργα τέχνης και καταγραφές φωτίζεται η ζωή πριν την εισβολή στην Κύπρο, οι δραματικές στιγμές του καλοκαιριού του 1974, ο βίαιος εκτοπισμός χιλιάδων οικογενειών από τις πατρογονικές τους εστίες, οι ιστορίες των αιχμαλώτων, των εγκλωβισμένων, αλλά και το διαρκές τραύμα των συγγενών των αγνοουμένων. Παράλληλα, όμως επιχειρείται να αναδειχθεί και μία άλλη εξαιρετικά σημαντική πτυχή, που παρά ταύτα συνέτρεξε η ανοικοδόμηση, οικονομική ανασυγκρότηση, η εμπέδωση του δημοκρατικού πολιτεύματος στα χρόνια που ακολούθησαν. Η συνολική πρόοδος της Κυπριακής Δημοκρατίας σε τομείς όπως ο πολιτισμός και η παιδεία, που αντανακλά με τον πιο εμφατικό τρόπο την περηφάνεια ενός λαού που κατάφερε μέσα από ανείπωτες αντιξοότητες να σταθεί εκ νέου στα πόδια του και να δημιουργήσει». Από την 1η Οκτωβρίου 2024 και μέχρι και 24 Ιουνίου 2025 οι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν αυτή την Έκθεση στο κτίριο του Δημοσίου Καπνεργοστασίου επί της οδού Λένορμαν. Πριν κλείσουμε όμως την αναφορά στην πραγματοποίηση αυτής της έκθεσης, θεωρούμε πολύ χρήσιμο να υπομνήσουμε ένα απόσπασμα που αντλήσαμε από τις προσωπικές μαρτυρίες προσωπικοτήτων που φιλοξενούνται στον πολυσέλιδο Κατάλογο της Έκθεσης. Είναι η εισαγωγή από το σημείωμα του Αναπληρωτή καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου Πέτρου Παπαπολυβίου. Το επιλέξαμε γιατί αφενός συμπυκνώνει τη σύγχρονη ιστορία του Ελληνισμού και αφετέρου και αφετέρου συνιστά ταυτόχρονα ένα μάθημα αυτεπίγνωσης του έθνους. Γράφει συγκεκριμένα: «Μια χρονική συγκυρία θέλησε η συμπλήρωση πενήντα χρόνων από το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο να ακολουθήσει τη διακοσιοστή επέτειο από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης και τα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Για την ελληνική ιστορία η κυπριακή τραγωδία είναι το τελευταίο μεγάλο κεφάλαιο μιας πορείας που ξεκίνησε από το 1821. Με εθνικές ανατάσεις και πτώσεις, μέρες «δόξας και διχασμού», εδαφικές επεκτάσεις και μετά το 1922-1924 μια μεγάλη συρρίκνωση και σχεδόν παντελή εξαφάνιση της πανάρχαιας ελληνικής παρουσίας πέραν του Αιγαίου. Στην Κύπρο, δεκατέσσερα χρόνια μετά την εκδίωξη της αποικιακής Αυτοκρατορίας και την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, επήλθε η καταστροφή του 1974. Από τότε ο τόπος και οι άνθρωποί του έζησαν και ζουν χρόνια ελπίδων και απογοητεύσεων, προσμονής και διαψεύσεων, αναδημιουργίας, ανοικοδόμησης και «οικονομικού θαύματος», αλλά και κατάρρευσης. οικονομικής και θεσμικής κρίσης, απελπισίας. Σήμερα, η κοινωνία μας αναζητά προσανατολισμό και πυξίδα, «πειστικό κοινό αφήγημα» και διέξοδο, αφού όσοι πιστεύουν στη δυνατότητα επίτευξης «μιας δίκαιης και βιώσιμης λύσης» φαίνεται ολοένα να λιγοστεύουν». * * * Το δεύτερο θέμα, όπως προαναφέρθηκε, αφορά την εκδήλωση-ημερίδα για την Λειτουργία του Επιτελικού κράτους και τις πρακτικές καλής νομοθέτησης στη χώρα μας που διοργανώθηκε πρόσφατα. Φιλοξενούνται συγκεκριμένα οι εισηγήσεις των πολιτικών προσώπων στην ημερίδα αυτή που στοχο είχε να παρουσιαστούν τα κύρια αποτελέσματα και οι τρέχουσες τάσεις στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για τη βελτίωση της νομοθεσίας που καταγράφονται τα τελευταία χρονια στη χώρα μας. Όπως ομως, δείχνει η τελευταία ανάλυση του ΚΕΦΙΜ που επίσης δημοσιεύουμε, το 1/3 των τελικών άρθρων των νόμων που ψηφίστηκαν την περίοδο 20232024 δεν ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, παρά την υποχρέωση για δημόσια διαβούλευση επί των προτάσεων νόμου που θεσπίστηκε με τον ν. 4048/2012, και διατηρήθηκε με τις νέες διατάξεις του ν. 4622/2019 για το επιτελικό κράτος. Υπενθυμίζεται ότι βάσει της ρητής αυτής υποχρέωσης, το ποσοστό των νόμων και άρθρων που τίθενται σε δημόσια διαβούλευση πρέπει να αγγίζει το 100%, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Το έπος, οι εθνικές καταστροφές και το υπόστρωμα του διχασμού

4 ΤΕΥΧΟΣ_083 ΗΕκδήλωση διοργανώθηκε από την Προεδρία της Κυβέρνησης στο πλαίσιο του Έργου «Βελτίωση του συντονισμού και της ποιότητας του κανονιστικού κύκλου και εισαγωγή αποτελεσματικών πρακτικών νομοθέτησης και μακροπρόθεσμου σχεδιασμού» το οποίο έλαβε τεχνική υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (DG REFORM) και υλοποιήθηκε από την Expertise France. Στόχος της εκδήλωσης ήταν να παρουσιαστούν τα κύρια αποτελέσματα του Έργου και οι τρέχουσες τάσεις στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για τη βελτίωση της νομοθεσίας. Ειδικότερα διερευνηθηκαν οι επιπτώσεις που είχε ο νόμος 4422/19 για το επιτελικό κράτος,(που ψηφίστηκε τον Αύγουστο του 2019 στην πρώτη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη) ,στην ποιότητα και τις πρακτικές νομοθέτησης στην χώρα μας. Η εκδήλωση απευθυνόταν κατά κύριο λόγο στους συμμετέχοντες και συμμετέχουσες των εκπαιδευτικών δράσεων του Έργου, στα Επιτελικά Στελέχη της δημόσιας διοίκησης, σε υψηλού επιπέδου εκπροσώπους της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και σε κυβερνητικούς αξιωματούχους, ακαδημαϊκών και εμπειρογνωμόνων από την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Την εκδήλωση παρακολούθησαν 400 συμμετέχοντες (270 δια ζώσης & 188 διαδικτυακά). Τα όσα ειπώθηκαν όμως έχουν ευρύτερο ενδιαφέρον για όλους όσοι ασχολούνται ή δραστηριοποιούνται στο νομοθετικό και νομοτεχνικό έργο και για τούτο προχωρήσαμε σε ένα μικρό αφιέρωμα στην εκδήλωση αυτή. Εισαγωγή στην Εκδήλωση έγινε από τη συντονίστρια, κα Αλεξία Κεφαλά, Δημοσιογράφο, ενώ η έναρξη των εργασιών έγινε από τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κ. Κωνσταντίνο Τασούλα. Χαιρετισμό απηύθυναν η Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κα Elisa Ferreira (βιντεοσκοπημένο μήνυμα), και η Πρέσβης της Γαλλίας στην Ελλάδα, κα. Laurence Auer. Έλαβε χώρα Συζήτηση ανάμεσα στη συντονίστρια κα Αλεξία Κεφαλά και τη Γενική Διευθύντρια, ΓΔ Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (DG REFORM) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κα Judit Rozsa. Τα Συμπεράσματα παρουσιάστηκαν από τον Υπουργό Εξωτερικών, τ. Υπουργό Επικρατείας και Καθηγητή, κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη ενώ η Καταληκτική ομιλία δόθηκε από τον ΠρωΑΦΙΕΡΩΜΑ Επιτελικό κράτος και καλή νομοθέτηση Εκδήλωση με θέμα «Η λειτουργία του επιτελικού κράτους στη νομοθέτηση: Η περίπτωση της Ελλάδας ως φιλοδοξία και έμπνευση», διοργανώθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας. Μία εκδήλωση-απολογισμός στις πρακτικές και την ποιότητα νομοθέτησης

5 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024 θυπουργό της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Η θεματολογία της εκδήλωσης διαρθρώθηκε σε 5 μέρη ως εξής: Το πρώτο μέρος είχε ως τίτλο «Το επιτελικό κράτος και η νομοθέτηση: το όραμα, η πρόοδος, άμεσα αποτελέσματα και μακροπρόθεσμες επιτυχίες», με Προεδρεύοντα τον Γενικό Γραμματέα του Πρωθυπουργού, Επίκουρο Καθηγητή Δημοσίου Δικαίου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, κ. Στυλιανό-Ιωάννη Κουτνατζή και Συμμετέχοντες 1. τον π. Πρωθυπουργό της Ελληνικής Δημοκρατίας, Επίτιμο Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας και π. Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, κ. Παναγιώτη Πικραμένο 2. τον Υπουργό Επικρατείας, κ. Μάκη Βορίδη και 3. τον τ. Υπουργό Επικρατείας, κ. Σταύρο Παπασταύρου. Το δεύτερο μέρος είχε ως τίτλο «Η καλή νομοθέτηση στην Ελλάδα: επιτυχίες, καινοτομίες, πρόοδος», με Προεδρεύοντα τον Επίτιμο Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, π. Υπουργό Επικρατείας, και Πρόεδρο της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης, κ. Γεώργιο Σταυρόπουλο και Συμμετέχοντες: 1. τον Γενικό Γραμματέα του Πρωθυπουργού, κ. Στυλιανό-Ιωάννη Κουτνατζή 2. τη Γενική Γραμματέα Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων κα. Χριστίνα Τσάκωνα και 3. τον Γενικό Γραμματέα της Βουλής των Ελλήνων, κ. Βασίλειο Μπαγιώκο. Το τρίτο μέρος είχε ως τίτλο «Εφαρμοσμένο ρυθμιστικό πλαίσιο: Φιλοδοξίες και επόμενα βήματα», με Προεδρεύοντα τον Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, Πρόεδρο Διεθνούς Ένωσης για τη Νομοθεσία, κ. Mauro Zamboni και Συμμετέχοντες: Στην υποθεματική «Μακροπρόθεσμος Σχεδιασμός» 1. τον Λέκτορα Νομοθετικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Ανατολικής Φινλανδίας, κ. Anssi Keinänen 2. τον Καθηγητή Νομοθετικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Ανατολικής Φινλανδίας, κ. Niko Vartiainen και 3. τον Ειδικό Γραμματέα Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού, κ. Γιάννη Μαστρογεωργίου. Στην υποθεματική «Εναλλακτικά μέσα ρύθμισης» 4. Την Αναλύτρια Οικονομίας-Πολιτικής, Τμήματος Ρυθμιστικής Πολιτικής στη Διεύθυνση Δημόσιας Διακυβέρνησης του ΟΟΣΑ, κα Βάια Καραπάνου 5. τον Σύμβουλο Ρυθμιστικής Πολιτικής, τ. Πρόεδρο Ρυθμιστικής Πολιτικής του ΟΟΣΑ, κ. Stephan Naundorf και 6. τον Διευθυντή στο Sir William Dale Centre for Legislative Drafting, IALS, του Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, κ. Κωνσταντίνο Στεφάνου. Το τέταρτο μέρος είχε τίτλο «Νομοθέτηση: Στόχος και επόμενα βήματα», με Προεδρεύοντα τον Επικεφαλής Κοινοβουλευτικό Σύμβουλο στη Σκωτία, απερχόμενο Πρόεδρο της Κοινοπολιτειακής Ένωσης Νομοθετικών Συμβούλων, κ.Andy Beattie και Συμμετέχοντες: Στην υποθεματική «Προνομοθετικός έλεγχος» 1. τον Σύμβουλο Επικρατείας στο Γνωμοδοτικό Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας της Ολλανδίας, κ. Ronald van den Tweel και 2. τον Πρόεδρο της Επιτροπής Αξιολόγησης Ποιότητας της Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας, Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Σπυρίδωνα Βλαχόπουλο. Στην υποθεματική «Νομοθετική επεξεργασία» 3. συμμετείχε αφενός ο ίδιος ο Προεδρεύων και αφετέρου 4. η Γενική Γραμματέας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, κα Χριστίνα Τσάκωνα. Στην υποθεματική «Μετανομοθετικός έλεγχος» Συμμετέχοντες ήταν 5. ο Διευθυντής στην εταιρεία allio\rodrigo consulting, κ. Lorenzo Allio και 6. η Γενική Γραμματέας Συντονισμού, κα. Παρασκευή Δραμαλιώτη. Στην υποθεματική «Διασφάλιση της ποιότητας της δημόσιας διοίκησης μέσω της καλής νομοθέτησης και ο ρόλος των Επιτελικών Στελεχών» Συμμετέχοντες ήταν 7. η Υφυπουργός Εσωτερικών, κα Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη και 8. ο Αναπληρωτής Διευθυντής για τη Στήριξη Μεταρρυθμίσεων των Κρατών- Μελών, Προϊστάμενος Μονάδας REFORM.B.2 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Kjartan Bjornsson. Το πέμπτο μέρος είχε τίτλο «Καλύτερες πρακτικές ρύθμισης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση», με Προεδρεύοντα τον Πρόεδρο της Επιτροπής Αξιολόγησης της Ποιότητας της Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας, Καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Σπυρίδωνα Βλαχόπουλος και Συμμετέχοντες 1. την Καθηγήτρια στη Νομική Σχολή του University College London και Βασική Εμπειρογνώμονα της Expertise France, κα Ελένη Ξανθάκη και 2. Τον Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, Διευθυντή του Νομικού Γραφείου Προεδρίας της Δημοκρατίας, κ. Κωνσταντίνο Κουσούλη. Από τις πολλές εισηγήσεις και παρεμβάσεις που έγιναν στην ημερίδα αυτή δημοσιεύουμε αυτές του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη, του νυν υπουργού Εξωτερικών και πρώην Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη, του Προέδρου της Βουλής Κ. Τασούλα, της υφυπουργού Εσωτερικών Βιβης Χαραλαμπογιαννη, του Γεν. Γραμματέα της Βουλής Β. Μπαγιώκου, του Γεν. Γραμματέα του Πρωθυπουργού Στ. Κουτνατζή και της Γεν. Γραμματέως Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων Χρ. Τσάκωνα.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 6 ΤΕΥΧΟΣ_083 Κύριε Πρόεδρε της Βουλής, αγαπητοί συνάδελφοι στην Κυβέρνηση και στη Βουλή, κυρίες και κύριοι Πρόεδροι των Ανωτάτων Δικαστηρίων, κυρίες και κύριοι, Ο λογογράφος μου, όταν ετοίμασε τις σκέψεις που ήθελα να μοιραστώ μαζί σας σήμερα, δεν είχε προβλέψει ότι θα μιλούσα μετά τον κ. Γεραπετρίτη. Οπότε επιτρέψτε μου να ξεφύγω τελείως από το κείμενο το οποίο είχα ετοιμάσει και να μοιραστώ μαζί σας κάποιες βιωματικές σκέψεις, οι οποίες θα έρθουν και θα συμπληρώσουν την πολύ πυκνή -και τολμώ να πω και παθιασμένη- παρουσίαση την οποία έκανε ο Υπουργός Εξωτερικών, τέως Υπουργός Επικρατείας. Εσείς, κ. Υπουργέ, αγαπητέ Γιώργο, μπορεί να φύγατε από το Μέγαρο Μαξίμου, εγώ -ευτυχώς για μένα, δυστυχώς για κάποιους - παρέμεινα, οπότε έχω, θα έλεγα, την ίδια βιωματική και ιστορική αίσθηση αυτής της διαδρομής την οποία ακολουθήσαμε, όχι από το 2019 έως σήμερα, αλλά από πολύ παλαιότερα. Επιτρέψτε μου και εμένα να ξεκινήσω μοιραζόμενος μαζί σας μία μικρή ιστορία από τις ημέρες μου ως Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όταν πρωτοπήγα στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Θυμάμαι ότι πήγαινα κάθε Σάββατο στο Υπουργείο για έναν πρόσθετο λόγο: έπρεπε να βάζω εκατοντάδες υπογραφές. Οι υπογραφές αυτές αφορούσαν πρωτίστως αποσπάσεις και μετατάξεις, τις οποίες και έπρεπε να υπογράφω. Κάποια στιγμή, λοιπόν, έκανα στον εαυτό μου την απλή ερώτηση: τι προστιθέμενη αξία έχει η φυσική υπογραφή του Υπουργού σε μια πράξη η οποία έχει ελεγχθεί προφανώς από τη διοίκηση, και μάλιστα με αυτές τις πολλές σφραγίδες τις οποίες είχαν υπογράψει πολλοί υπάλληλοι πριν από εμένα; Η μόνη χρησιμότητα της δικής μου παρέμβασης θα μπορούσε να είναι, ενδεχομένως, να πάρω κάποια απόσπαση κάτω από τον πάτο, να την ανεβάσω πιο πάνω, να επισπεύσω κάποια διαδικασία. Είπα, λοιπόν, στον εαυτό μου - και τονίζω εξαρχής ότι δεν είμαι ούτε νομικός, πόσο μάλλον Υπάρχει, πλέον, ένας μηχανισμός λογοδοσίας και παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ, Πρωθυπουργός Δείτε την ομιλία

7 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024 καθηγητής Δημοσίου Συνταγματικού Δικαίου - ότι αυτή η απόφαση μπορεί πολύ εύκολα να επιστρέψει στη διοίκηση και συγκεκριμένα στον Γενικό, ούτε καν στον Γενικό Γραμματέα, στον Γενικό Διευθυντή Ανθρώπινου Δυναμικού, ο οποίος είναι και ο καθ΄ ύλην αρμόδιος να ελέγχει τη σκοπιμότητα και τη νομιμότητα αυτής της πράξης. Έγινε, λοιπόν, μια μικρή επανάσταση στο Υπουργείο όταν οικειοθελώς εκχώρησα το δικαίωμα της υπογραφής στη δημόσια διοίκηση. Κάναμε, όμως, τότε ένα μικρό βήμα. Βέβαια, θυμάμαι ότι κάποιος Υπουργός της Κυβέρνησης, ο οποίος έπρεπε να συνυπογράψει μια τέτοια σχετική απόφαση, με πήρε αγανακτισμένος δηλώνοντάς μου ότι αρνείται για λόγους αρχής να υπογράψει δίπλα σε Γενικό Διευθυντή, διότι ήταν υπονόμευση του δικού του κύρους. Αναγκάστηκα, λοιπόν, και εγώ να πάρω λίγο blanco και να υπογράψω εγώ την απόφαση για να μπορέσουμε να την διεκπεραιώσουμε νωρίτερα. Αυτή, λοιπόν, η εμπειρία μου στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και η τριβή ενός ανθρώπου ο οποίος δεν είχε εμπειρία από την ελληνική δημόσια διοίκηση με το ελληνικό κράτος, με ώθησε, όταν έγινα αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, να έρθω σε επαφή με σημαντικούς ανθρώπους τους οποίους είχα γνωρίσει τότε στο Υπουργείο, με σκοπό ακριβώς να κάνουμε μια απόπειρα να ξανασχεδιάσουμε τον τρόπο λειτουργίας του κράτους, ξεκινώντας από πάνω προς τα κάτω. Το αποτέλεσμα αυτής της πολύ συστηματικής δουλειάς, η οποία έγινε με μεγάλη διακριτικότητα τα χρόνια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ήταν ο Νόμος 4622, ο νόμος περί Επιτελικού Κράτους, που θυμίζω ότι ήταν ο πρώτος νόμος ο οποίος ψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία το 2019. Και αποτελούσε ουσιαστικά, στο δικό μου το φτωχό μυαλό, το software, το manual του τρόπου λειτουργίας της κυβέρνησής μας. Θα σας έλεγα ότι η επιλογή αυτή της πλήρους τυποποίησης και κανονικοποίησης διαδικασιών που προβλέπονται στο ελληνικό Σύνταγμα, πλην όμως ουδέποτε είχαμε μπει στη βάσανο να ακολουθήσουμε ένα τέτοιο συγκεκριμένο εγχειρίδιο, είναι μια πολύ σημαντική συνεισφορά, πιστεύω, της κυβέρνησής μας στο να γίνουμε πραγματικά ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος. Ο Γιώργος αναφέρθηκε σε πολλές πτυχές αυτής της διαδρομής, η οποία είχε αρκετές αναταράξεις. Επιτρέψτε μου να ξεχωρίσω κάποιες στις οποίες αποδίδω πολύ μεγάλη προσωπική σημασία, αφού ευχαριστήσω κι εγώ με τη σειρά μου τη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων και ιδιαίτερα τον αγαπητό σε όλους μας, πιστεύω, Στέλιο Κουτνατζή, για την πολύ σπουδαία δουλειά και τις υπηρεσίες τις οποίες παρέχει όχι στην κυβέρνησή μας, αλλά συνολικά στην ελληνική πολιτεία, μέσα από τον ρόλο του, θα έλεγα, ως θεματοφύλακα όλων αυτών των αρκετά περίπλοκων διαδικασιών τις οποίες έχουμε εγκαθιδρύσει τα τελευταία πέντε χρόνια. Η αποκατάσταση του Υπουργικού Συμβουλίου ως του ανώτατου συλλογικού οργάνου της κυβέρνησης Λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου. Φαίνεται απλό και προφανές και απολύτως λογικό σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα το Υπουργικό Συμβούλιο να συνεδριάζει τακτικά, με ατζέντα, προγραμματισμό και να είναι ένα συλλογικό όργανο στο οποίο να γίνεται ουσιαστική συζήτηση. Δεν συνέβαινε αυτό συχνά. Από το 2019 έχουμε τακτικά Υπουργικά Συμβούλια κάθε μήνα, ενίοτε και δύο φορές το μήνα. Είναι πολύ πιθανόν πια σύντομα να έχουμε Υπουργικά Συμβούλια κάθε 15 ημέρες. Τα Υπουργικά αυτά Συμβούλια δεν είναι απλά Υπουργικά Συμβούλια τυπικής επικύρωσης αποφάσεων που μπορεί να έχουν ληφθεί σε κάποιο άλλο επίπεδο εξουσίας. Είναι πραγματικά συλλογικά όργανα διαβούλευσης. Αναφέρθηκε και ο Υπουργός, ότι πολλές φορές το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο και εγκρίνει ένα νομοσχέδιο στο πρώτο του στάδιο, πριν αυτό ανέβει στη δημόσια διαβούλευση, έχει επιστρέψει

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 8 ΤΕΥΧΟΣ_083 νομοθετήματα στον αρμόδιο Υπουργό ή στους αρμόδιους Υπουργούς με συγκεκριμένες παρατηρήσεις και έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι ένα πραγματικό εργαλείο παραγωγής πολιτικής σε συλλογικό επίπεδο. Η αποκατάσταση, λοιπόν, του Υπουργικού Συμβουλίου ως του ανώτατου συλλογικού οργάνου της κυβέρνησης είναι μια πολύ σημαντική κατάκτηση του ελληνικού κράτους. Κανονικοποιήθηκε για πρώτη φορά με αυτόν τον τρόπο μέσα από τον Νόμο 4622. Ο κεντρικός πυρήνας τού επιτελικού κράτους, ως προς το Μέγαρο Μαξίμου θα έλεγα ότι πατάει σε δύο πόδια, αφενός στη Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων και αφετέρου στη Γραμματεία η οποία υπό τον Άκη Σκέρτσο και τον Θανάση Κοντογιώργη έχει την αρμοδιότητα του κεντρικού συντονισμού της πολιτικής. Αποτελεί και αυτή με τη σειρά της, πιστεύω, μια πολύ σημαντική κατάκτηση για το πολιτικό σύστημα και για την ελληνική δημόσια διοίκηση. Διότι πολλές φορές, είχα κάνει και στο παρελθόν την παρατήρηση, ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός είναι συνταγματικά, κ. Πρόεδρε, εξαιρετικά ισχυρός, πλην όμως ήταν πάντα εξαιρετικά αδύναμος ως προς τη δομή του υποστηρικτικού μηχανισμού για να μπορεί να επιτελεί το συνταγματικό του έργο. Αυτό ήρθε και διόρθωσε η δομή της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, η οποία μπορεί να μην υποκαθιστά, το τονίζω αυτό, σε καμία περίπτωση τους Υπουργούς, αλλά να μπορεί να θέτει συγκεκριμένους στόχους στους οποίους οι Υπουργοί δεσμεύονται, να τους παρακολουθεί, να αναλαμβάνει σύνθετα έργα τα οποία απαιτούν διυπουργικό συντονισμό και τελικά να είναι αυτή στην οποία οι Υπουργοί λογοδοτούν για την υλοποίηση των ετήσιων σχεδίων που οι ίδιοι έχουν υποβάλλει στο Υπουργικό Συμβούλιο και τα οποία το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει. Υπάρχει, δηλαδή, ένας μηχανισμός διακυβερνητικής λογοδοσίας και παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου, τον οποίον προσωπικά θεωρώ απολύτως απαραίτητο και απολύτως συνυφασμένο με τις βασικές αρχές της χρηστής διοίκησης, του management. Και μου φαίνεται πολύ παράξενο πώς η ελληνική διοίκηση, το ελληνικό κράτος λειτουργούσε χωρίς να υπάρχει ένας τέτοιος ισχυρός μηχανισμός παρακολούθησης, σε επίπεδο του πρωθυπουργικού γραφείου, του κυβερνητικού έργου. Τρίτο ζήτημα στο οποίο θέλω να σταθώ είναι τα ζητήματα που αφορούν την καλή νομοθέτηση και νομίζω ότι εκεί ο καθένας θα αναγνωρίσει ότι πράγματι, κ. Πρόεδρε της Βουλής, έχει συντελεστεί μια τεράστια πρόοδος. Μια πρόοδος η οποία αναγνωρίζεται και από διεθνείς οργανισμούς, αλλά, κυρίως, αφορά πρωτίστως τον τρόπο λειτουργίας της ίδιας της Βουλής, αλλά και την προετοιμασία η οποία γίνεται πριν εισαχθεί ένα νομοσχέδιο στη Βουλή προκειμένου να τύχει νομοθετικής επεξεργασίας και τελικά κοινοβουλευτικής έγκρισης. Η δημόσια διαβούλευση. Σε μια εποχή όπου η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ της κοινωνίας των πολιτών και του πολιτικού συστήματος γενικά δοκιμάζονται, η δυνατότητα που δίνεται μέσα από τη διαβούλευση στους πολίτες να συμμετέχουν στη διαμόρφωση ενός νομοθετήματος είναι εξαιρετικά σημαντική. Γιατί η διαβούλευση έχει μόνο σημασία να δείξουμε στους πολίτες ότι πράγματι τα σχόλια τα οποία κάνουν λαμβάνονται υπόψη, εφόσον κριθεί ότι αυτό πρέπει να συμβεί. Διότι η διαβούλευση δεν είναι μία απλά τυπική διαδικασία, μία προϋπόθεση την οποία πρέπει να περάσει κάποιο νομοσχέδιο, αλλά μία ζωντανή διαδικασία στην οποία τα σχόλια των πολιτών, ειδικά αυτών που ενδιαφέρονται περισσότερο για κάθε συγκεκριμένο ζήτημα, λαμβάνονται σοβαρά υπόψη. Η ίδια η διαδικασία της νομοθέτησης στη Βουλή και της πειθαρχίας η οποία έχει επιβληθεί από τον Πρόεδρο ως προς τις κοινοβουλευτικές παρεκκλίσεις, οι οποίες στο παρελθόν έτειναν να γίνουν κανόνας. Ναι, αναφέρθηκε και ο Υπουργός στα διάφορα ευτράπελα τα οποία είχαμε ζήσει την περίοδο 2015-2019. Θα σας διορθώσω, κ. Υπουργέ: δημιουργήθηκαν σωρεία πανεπιστημιακών τμημάτων με βουλευτικές τροπολογίες, ούτε καν υπουργικές. Τρόπος του λέγειν βουλευτικές τροπολογίες: έδινε ο Υπουργός σε κάποιους Βουλευτές μια τροπολογία και την τελευταία στιγμή την κατέθεταν οι βουλευτές, το δεχόταν ο Υπουργός και ξαφνικά βρεθήκαμε με δεκάδες τμήματα τα οποία φτιάχτηκαν ανά την επικράτεια, χωρίς καμία ανάλυση, χωρίς καμία έκθεση συνεπειών και με καταστροφικές συνέπειες στη συνέχεια, όχι μόνο ως προς την ποιότητα της νομοθέτησης αλλά ως προς την προσβολή για την ίδια τη λειτουργία του Κοινοβουλίου, για τον ρουσφετολογικό τρόπο με τον οποίο δρομολογήθηκαν τέτοιες πρωτοβουλίες. Η μεγάλη έμφαση η οποία δίνεται στην κατάρτιση και στη στελέχωση της δημόσιας διοίκησης με νέους δημόσιους υπαλλήλους, οι οποίοι μπορούν και να παρέχουν διακλαδικά, διυπουργικά τις υπηρεσίες τους σε τομείς αιχμής, όπως το να γράφουμε σωστά τους νόμους, η ανάλυση των ψηφιακών δεδομένων. Είναι μια κατάκτηση και αυτή για τη δημόσια διοίκηση, η οποία μας επιτρέπει να κάνουμε ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση να γίνουμε επιτέλους ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος. Και πολλές ακόμα προβλέψεις οι οποίες νομίζω ότι έχουν δοκιμαστεί στην πορεία και έχουν αποδείξει την ανθεκτικότητα αυτού του πολύ σημαντικού νόμου περί επιτελικού κράτους, τον οποίο προφανώς συνεχώς φροντίζουμε να βελτιώνουμε και να εκσυγχρονίζουμε. Κλείνω, κυρίες και κύριοι, με μια παρατήρηση σε συνέχεια όσων είπε ο Υπουργός. Είναι πολύ πιθανόν η σημερινή ημερίδα να μην μονοπωλήσει τα φώτα της δημοσιότητας, καθώς αυτά τα οποία συζητούμε μερικές φορές μπορεί να φαντάζουν πολύ εσωτερικά ζητήματα τα οποία τελικά δεν ενδιαφέρουν τους πολίτες, οι οποίοι προφανώς και έχουν την προσοχή τους στραμμένη σε ζητήματα που αφορούν τις άμεσες προτεραιότητές τους. Όμως, κάθε φορά που αναλογιζόμαστε και αναζητούμε το κράτος, αυτό το αφηρημένο κράτος το οποίο θεωρούμε ότι τελικά δεν έχει κάποια σχέση με εμάς αλλά είναι ένας άλλος οργανισμός απόμακρος -λες και το κράτος τελικά με τον τρόπο του δεν είναι και η έκφραση της ίδιας της λαϊκής κυριαρχίας, μέσα όμως από διαδικασίες οι οποίες πρέπει να έχουν μια σταθερότητα και μια αντοχή στον χρόνο-, ας αναλογιστούμε ότι αυτό το κράτος από το οποίο απαιτούμε και από το οποίο έχουμε προσδοκίες, χρειάζεται και αυτό τα θεμέλιά του, χρειάζεται και αυτό τα υδραυλικά του, τα ηλεκτρικά του, τις καλωδιώσεις του. Όλα αυτά, βέβαια, τα οποία δεν τα βλέπουμε, πλην όμως είναι αυτά τα οποία επιτρέπουν τελικά στο κράτος να λειτουργεί σωστά, επιτρέπουν στη δημοκρατία να μπορεί να λειτουργεί με θεσμούς λογοδοσίας και επιτρέπουν τελικά σε όλους εμάς που είμαστε ταγμένοι στην αποστολή να βελτιώνουμε τις ζωές των πολιτών, να επιτελούμε αυτό το έργο με όσο το δυνατόν καλύτερο τρόπο. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολλά σύνθετα προβλήματα και σας διαβεβαιώνω ότι η άσκηση της διακυβέρνησης είναι μια εξαιρετικά περίπλοκη διαδικασία. Όμως, η τυποποίηση, η κανονικοποίηση, οι κανόνες, οι διαδικασίες κάνουν τη ζωή μας τελικά λίγο πιο εύκολη. Βάζουν μια τάξη σε αυτό το χάος και σε αυτή τη συνεχή ανάγκη για διαρκή διαχείριση προβλημάτων. Τελικά τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας θα φανούν στον χρόνο και με τον τρόπο τους θα έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στη βελτίωση της χώρας σε διάφορους δείκτες καλής διακυβέρνησης, αλλά θα έχουν τελικά άμεσο αντίκτυπο στο να αποκτήσουμε ένα τέτοιο κράτος με περισσότερη διαφάνεια, περισσότερη λογοδοσία και κυρίως περισσότερη αποτελεσματικότητα. Σας ευχαριστώ πολύ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYz