Δημοσιονομική βιωσιμότητα με κοινωνική συμμετοχή 16η Συνάντηση Γραφείων Προϋπολογισμού & Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Θεσμών των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ 15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επί του... ΤΕΥΧΟΣ_079 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024
2 ΤΕΥΧΟΣ_079 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 03 Δ ΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΉ ΒΙΩΣΙΜΌΤΗΤΑ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΣΥΜΜΕΤΟΧΉ Άρθρο της Σύνταξης ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΝΕΞΆΡΤΗΤΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΊ 04 1 6η Συνάντηση Γραφείων Προϋπολογισμού και Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Θεσμών του ΟΟΣΑ 08 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: Οι προϋπολογισμοί δεν πρέπει να ανατρέπονται από τους εκλογικούς κύκλους 10 Κ. ΧΑΤΖΗΔΆΚΗΣ: Θα επιταχυνθούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις 11 Α. ΒΕΣΥΡΌΠΟΥΛΟΣ: Ενισχύθηκε η αξιοπιστία των δημοσιονομικών στοιχείων 12 ΌΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΊΛΗ: Λέγοντας την αλήθεια κερδίζεις την εμπιστοσύνη των πολιτών ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 14 Δ ΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΉ ΥΠΕΥΘΥΝΌΤΗΤΑ, ΟΡΘΉ ΧΡΉΣΗ ΤΩΝ ΠΌΡΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΊΣΕΙΣ ΕΙΣΗΓΕΊΤΑΙ Η ΤΤΕ Τι αναφέρει η Έκθεση για τη Νομισματική Πολιτική 2023-2024 16 Β ΑΣΙΚΌΣ ΟΔΗΓΌΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΎ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ ΤΑ ΚΈΡΔΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΩΝ Η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής 18 Ν ΈΟ ΤΟΠΊΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΏΡΙΣΗ ΤΩΝ ΤΊΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΏΝ Κυρώθηκε η Σύμβαση του ΣτΕ για την αναγνώριση των πανεπιστημιακών τίτλων 22 Ε ΚΚΑΘΆΡΙΣΗ ΓΙΑ ΑΝΑΣΦΆΛΙΣΤΑ ΚΑΙ ΑΔΡΑΝΉ ΟΧΉΜΑΤΑ Βελτιώνεται η διαδικασία αποζημίωσης σε τροχαία όπου εμπλέκονται ανασφάλιστα οχήματα 26 Σ ΥΜΦΩΝΊΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΈΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΑΝΑΣΦΆΛΙΣΤΩΝ ΟΧΗΜΆΤΩΝ Θετικοί οι φορείς στις διατάξεις του νομοσχεδίου 28 Θ . ΣΚΥΛΑΚΆΚΗΣ: ΑΝΑΓΚΑΊΑ Η ΠΑΡΆΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΎΜΒΑΣΗΣ, ΑΠΟΘΉΚΗ CO2 Ο ΠΡΊΝΟΣ Είναι επ’ ωφελεία του ιδιώτη σύμφωνα με την αντιπολίτευση 32 X . ΣΤΥΛΙΑΝΊΔΗΣ: ΔΕΝ ΠΑΡΑΧΩΡΟΎΜΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΌΤΗΤΑ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΎ ΤΗΣ ΚΑΒΆΛΑΣ, ΜΌΝΟ ΤΗ ΧΡΉΣΗ ΤΟΥ Για παράδοση της πλήρους κυριότητας έκανε λόγο η αντιπολίτευση 36 « ΝΑΙ» ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΧΏΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΈΝΟΣ ΚΑΒΆΛΑΣ «ΦΊΛΙΠΠΟΣ Β» ΕΊΠΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Ζήτησαν σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμανιού 38 ΈΝΤΟΝΗ ΑΝΤΊΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΛΑΡΚΟ Την απόσυρσή της ζήτησε η αντιπολίτευση 42 Π . ΠΎΡΡΟΣ: ΣΤΌΧΟΣ ΜΑΣ Η ΈΚΔΟΣΗ 80.000 ΠΛΑΣΤΙΚΏΝ ΚΑΡΤΏΝ ΑΝΑΠΗΡΊΑΣ ΑΜΕΑ Κυβερνητική προτεραιότητα σύμφωνα με τον Γ.Γ. Κοινωνικής Αλληλεγγύης 44 Χ . ΣΤΑΪΚΟΎΡΑΣ: ΤΟΝ ΝΟΈΜΒΡΙΟ Η ΠΑΡΆΔΟΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΌ ΘΕΣΣΑΛΟΝΊΚΗΣ Τι είπε ο υπουργός για την εξέλιξη πέντε μεγάλων έργων 46 « ΤΟ ΚΥΒΕΡΝΕΊΟ ΑΝΑΒΙΏΝΕΙ – Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΊΚΗ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΊ» Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για την Αναβίωση του Κυβερνείου Θεσσαλονίκης 48 Ε ΘΝΙΚΌ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΌ ΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΌΛΥΜΠΟ ΖΉΤΗΣΑΝ ΟΙ ΤΟΠΙΚΟΊ ΦΟΡΕΊΣ Πως θα αναπτυχθεί ο ορεινός όγκος του Ολύμπου 50 Δ ΙΑΦΩΝΊΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΑΣΏΝ «Όχι» στους ιδιώτες από την αντιπολίτευση 52 Κ . ΣΥΝΟΛΆΚΗΣ: ΣΕ 30 ΧΡΌΝΙΑ ΧΆΘΗΚΑΝ 250 Τ.ΧΛΜ. ΠΑΡΑΛΊΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ Πρότεινε τη δημιουργία Γνωμοδοτικού Συμβουλίου για την έγκριση παρεμβάσεων 54 Π . ΒΑΡΕΛΊΔΗΣ: ΣΤΟΠ ΣΕ ΜΗΧΑΝΌΤΡΑΤΕΣ ΣΤΙΣ ΝΈΕΣ ΘΑΛΆΣΣΙΕΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΌΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΈΣ Δημιουργούνται δυο εκτεταμένα θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο, Ιόνιο 56 Η ΠΌΛΗ ΤΟΥ 21ου ΑΙΏΝΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΣΤΡΑΦΕΊ ΣΤΗ ΔΗΜΌΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΊΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΔΉΛΑΤΟ Η επαρχία κλειδί για την βιώσιμη ανάπτυξη 58 Η ΤΕΧΝΗΤΉ ΝΟΗΜΟΣΎΝΗ ΑΠΕΙΛΕΊ ΝΑ ΕΚΤΟΠΊΣΕΙ 160 ΕΚ. ΓΥΝΑΊΚΕΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΟΡΆ ΕΡΓΑΣΊΑΣ Ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών ζήτησε η Γ.Γ. Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 60 ΆΜΥΝΑ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΌΤΗΤΑ, ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΌ, ΚΑΠ ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΟΥΓΓΡΙΚΉΣ ΠΡΟΕΔΡΊΑΣ Τι είπε, ο υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ουγγαρίας, János Bóka 62 Ε ΠΊΣΚΕΨΗ ΓΕΡΜΑΝΏΝ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΗ ΒΟΥΛΉ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ Συναντήθηκαν με τον Πρόεδρο της Βουλής Κ. Τασούλα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 68 Σ ΤΗΝ ΑΊΘΟΥΣΑ ΤΡΟΠΑΊΩΝ ΤΑ ΒΑΣΙΛΙΚΆ ΕΜΒΛΉΜΑΤΑ ΤΟΥ ΌΘΩΝΑ Στη Βουλή το στέμμα, το σκήπτρο και το ξίφος του Όθωνα 70 « ΔΩΡΕΆ ΟΡΓΆΝΩΝ. ΑΛΥΣΊΔΑ ΖΩΉΣ» Δράση για την ευαισθητοποίηση 72 Ο ΘΕΜΕΛΙΩΤΉΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΉΜΗΣ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΏΝ ΣΧΈΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ ΘΕΌΔΩΡΟΣ Α. ΚΟΥΛΟΥΜΠΉΣ Εκδήλωση – Αφιέρωμα στην Έλληνα καθηγητή 74 Ν ΊΚΟΣ Ε. ΚΑΣΤΑΝΆΚΗΣ: ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΏΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΉ, 1922-1930 Η νέα έκδοση του Ιδρύματος της Βουλής 78 ΈΦΥΓΕ ΑΠΌ ΤΗ ΖΩΉ Ο ΕΠΊ ΣΕΙΡΆ ΕΤΏΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΤΗΣ ΝΔ ΑΘΑΝΆΣΙΟΣ ΚΟΝΤΑΞΉΣ 79 Τ Ο ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ ΜΙΑΣ ΖΩΉΣ ΓΕΜΆΤΗΣ ΜΕ ΠΡΟΚΟΠΉ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΆ ΜΑΣ ΆΦΗΣΕ Ο ΛΕΥΤΈΡΗΣ ΚΑΛΟΓΙΆΝΝΗΣ 80 ΈΦΥΓΕ ΑΠΌ ΤΗ ΖΩΉ Ο ΑΓΩΝΙΣΤΉΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΑΝΤΊΣΤΑΣΗΣ ΒΑΣΊΛΗΣ ΜΠΡΑΚΑΤΣΟΎΛΑΣ 80 Κ . ΤΑΣΟΎΛΑΣ ΓΙΑ Λ. ΓΚΛΊΝΑΒΟ: «ΕΊΧΕ ΠΆΝΤΑ ΠΊΣΤΗ ΣΤΙΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΈΣ ΤΟΥ ΤΌΠΟΥ ΜΑΣ» 81 Α ΠΕΒΊΩΣΕ ΣΕ ΗΛΙΚΊΑ 85 ΧΡΌΝΩΝ Ο ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΓΙΏΡΓΟΣ ΑΛΕΞΌΠΟΥΛΟΣ 81 Σ ΥΛΛΥΠΗΤΉΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΌΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Π. ΒΟΥΛΕΥΤΉ ΓΙΆΝΝΗ ΣΑΡΊΔΗ 82 Δ ΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ 84 Π ΑΓΚΌΣΜΙΑ ΗΜΈΡΑ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΉ ΑΙΜΟΔΌΤΗ Με μία κόκκινη σταγόνα φωταγωγήθηκε το Μέγαρο της Βουλής των Ελλήνων ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Θοδωρής Τζαλαβράς | ART DIRECTOR: Κώστας Δακανάλης | ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: Θωμάς Τσάτσης, Γιάννης Φωτούλας, Γιώργος Χρυσικός
3 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024 ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΉ ΤΖΑΛΑΒΡΆ Με πρωτοβουλία του Προέδρου της Κ. Τασούλα, η Βουλή των Ελλήνων και το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (ΓΠΚΒ) φιλοξένησαν στις 17 και 18 Ιουνίου στην αίθουσα της Γερουσίας, την 16η Ετήσια Συνάντηση της Ομάδας Εργασίας των στελεχών των Γραφείων Προϋπολογισμού των Κοινοβουλίων και των Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Θεσμών των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ. Στις εργασίες της Ετήσιας Συνάντησης συμμετείχαν 120 εκπρόσωποι 37 χωρών ενώ από την Ελλάδα συμμετείχε εκτός από το διοργανωτή, δηλαδή το ΓΠΚΒ, και το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Τον στόχο αυτής της συνάντησης περιέγραψε σε αδρές γραμμές ο Συντονιστής του ΓΠΚΒ καθηγητής κ. Γιάννης Τσουκαλάς αναφέροντας: «Μέσα σε ένα περιβάλλον διαδοχικών κρίσεων, τα Γραφεία μας καλούνται να συνεισφέρουν ώστε να σχεδιασθεί μία νέα φιλοσοφία πολιτικής που θα ισορροπεί μεταξύ της συνετής δημοσιονομικής διαχείρισης και της συστηματικής χρηματοδότησης των πολιτικών εκείνων που θα οικοδομήσουν οικονομίες και κοινωνίες που θα είναι περισσότερο ανθεκτικές σε μελλοντικές αναταράξεις». Σε αυτή ακριβώς την αποστροφή συμπυκνώνεται όχι μόνο το αντικείμενο της συνάντησης, αλλά το διακύβευμα σύνολης της ακολουθητέας δημοσιονομικής πολιτικής από τα προηγμένα κράτη στο μέλλον. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι μια άλλη, πολιτική όψη αυτής της προσπάθειας είναι η άμυνα της υγιούς δημοσιονομικής διαχείρισης απέναντι στον δημοσιονομικό λαϊκισμό. Διότι για να συμφωνήσει ένας πολίτης να αποδεχθεί π. χ. αντιδημοφιλή έως και επαχθή για τον ίδιο, αλλά αναγκαία για την δημοσιονομική βιωσιμότητα ενός κράτους οικονομικά μέτρα θα πρέπει να έχει πεισθεί πρωτύτερα, πρώτον για την ορθοτητά τους και δεύτερον για την κοινωνική ισορροπία τους όσον αφορά στην κατανομή των βαρών. Με δεδομένο οτι η αξιοπιστία και η λαϊκή αποδοχή τέτοιων μέτρων συναρτάται κυρίως από την αξιοπιστία των φορέων και των οργανισμών που τα εισηγούνται, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι οι ανεξάρτητοι δημοσιονομικοί θεσμοί είναι ίσως οι μόνοι που θα μπορούσαν να αναλάβουν το βάρος της πειθούς των πολιτών. Η όλη προσπάθεια προσιδιάζει ολίγον με την διαδικασία εθελοντικής φορολογικής συμμόρφωσης των πολιτών. Κανένας πολίτης δεν συμμορφώνεται εθελοντικά στην καταβολή ενός φόρου αν δεν έχει πεισθεί ότι αυτός είναι δίκαιος. Και ότι κατανέμεται και επιβάλλεται αναλογικά και ισόρροπα. Οι πέντε ενότητες της συνάντησης προφανώς και δεν επιλέχθηκαν τυχαία. Ακουμπούν σύγχρονα, καυτά προβλήματα συγκρότησης και αποδοχής της εκάστοτε δημοσιονομικής πολιτικής, λ. χ. από την ανάληψη του κόστους της κλιματικής αλλαγής έως την επιδραστικότητα των fake news και την διάρρηξη που επιφέρουν στην εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στους επίσημους δημοσιονομικούς θεσμούς. Ειδικότερα ανά ενότητα εξεταστηκαν: Στην ενότητα 1 εξετάσθηκε ο τρόπος με τον οποίο οι Ανεξάρτητοι Δημοσιονομικοί Θεσμοί μπορούν να μεταβούν από την απλή παρακολούθηση των δημόσιων οικονομικών και της συμμόρφωσης των κρατών με τους δημοσιονομικούς κανόνες στην ουσιαστική υποστήριξη της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά που χρειάζεται να αναπτύξουν οι Θεσμοί για το σκοπό αυτό (μεγαλύτερη ανεξαρτησία, καλύτερα αναλυτικά εργαλεία και καλύτερη επικοινωνία του έργου τους). Στην ενότητα 2 συζητήθηκε η σημασία της συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία συζήτησης και εξέτασης του προϋπολογισμού στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, καθώς και η χρήση καινοτόμων πρακτικών με στόχο την ενίσχυση της εμπλοκής των πολιτών σε θέματα που σχετίζονται με τον προϋπολογισμό και την κατανόηση των δημοσιονομικών περιορισμών και των αναγκαίων συμβιβασμών στην κατανομή των δαπανών. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάστηκαν οι μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα στο σύνολο της οικονομίας και ειδικότερα στην παρακολούθηση των δημοσιονομικών μεγεθών από τους πολίτες. Παράλληλα παρουσιάστηκαν παραδείγματα συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία κατάρτισης και εκτέλεσης του προϋπολογισμού από τα Κοινοβούλια της Σκωτίας και της Ολλανδίας. Στην ενότητα 3 εξετάστηκε ο ρόλος των Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Θεσμών για την κατανόηση των δημοσιονομικών συνεπειών της κλιματικής αλλαγής αλλά και της «πράσινης μετάβασης». Επισημάνθηκε ότι η ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών συνεπειών είναι μια ιδιαίτερη δύσκολη άσκηση καθώς περιβάλλεται από αβεβαιότητες και πολύπλοκες συνέπειες στην οικονομική δραστηριότητα και παρουσιάστηκε ένα εξειδικευμένο εργαλείο που έχει αναπτύξει ο ΟΟΣΑ για το σκοπό αυτό. Η ενότητα 4 επικεντρώθηκε σε μεθόδους και εργαλεία που βελτιώνουν την κατανόηση των δημοσιονομικών κινδύνων και την ακρίβεια της ανάλυσης της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, ώστε οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις για ένα ασφαλέστερο δημοσιονομικό μέλλον. Στην ενότητα 5 παρουσιάστηκαν οι νέες προκλήσεις στην επικοινωνία των δημοσιονομικών μηνυμάτων στο ευρύ κοινό από τους Ανεξάρτητους Δημοσιονομικούς Θεσμούς. Διαπιστώθηκε ότι η απομάκρυνση των πολιτών από τις παραδοσιακές πηγές ειδήσεων και η αύξηση της παραπληροφόρησης μέσα από τα νέα κανάλια, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπονομεύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στη δημοκρατία. Παρουσιάστηκαν καινοτόμες προσεγγίσεις για την βελτίωση της επικοινωνίας των σύνθετων οικονομικών και δημοσιονομικών προκλήσεων με παραδείγματα από θεσμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Κεντρικό Γραφείο Σχεδιασμού της Ολλανδίας. Τα συμπεράσματα των εργασιών της Συνάντησης ανά ενότητα θα τα βρείτε στο αφιέρωμα που ακολουθεί.Μένει να δειχθεί πόσο θα συμβάλλουν στην ενεργότερη και ουσιαστικότερη συμμετοχή των πολιτών στην διαμόρφωση της δημοσιονομικής πολιτικής. Δημοσιονομική βιωσιμότητα με κοινωνική συμμετοχή
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΝΕΞΆΡΤΗΤΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΊ 4 ΤΕΥΧΟΣ_079 Αναζητώντας την στήριξη των πολιτών για δημοσιονομική βιωσιμότητα Με πρωτοβουλία του Προέδρου της Βουλής Κ. Τασούλα πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Γερουσίας το διήμερο 17 και 18 Ιουνίου 2024, η 16η Ετήσια Συνάντηση της Ομάδας Εργασίας των στελεχών των Γραφείων Προϋπολογισμού των Κοινοβουλίων και των Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Θεσμών των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ. ΦΩΤΟ: ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ/ ΑΛΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ- ΦΡΟΣΩ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ 16η Συνάντηση Γραφείων Προϋπολογισμού και Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Θεσμών του ΟΟΣΑ ΟΚ. Τασούλας, απευθυνόμενος στα στελέχη των Γραφείων Προϋπολογισμού των Κοινοβουλίων από 37 χώρες, σημείωσε πως «η μεγάλη πρόκληση είναι χάρη στη δική σας εμπειρία και χάρη στο δικό μας θάρρος και έλλειψη φόβου για το πολιτικό κόστος, να πείσουμε τους λαούς που δέχονται τόνους λαϊκισμού πάνω στις αισθήσεις τους, ότι δημοφιλία είναι τα δημόσια οικονομικά να είναι σε τάξη για να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τις πραγματικές ανάγκες, να είμαστε έτοιμοι για τα έκτακτα και να μην θυσιάσουμε το αύριο στις εφήμερες ανάγκες του σήμερα». Ο Πρόεδρος της Βουλής αφού επεσήμανε ότι ο εκλογικός κύκλος δεν συμβαδίζει με τον οικονομικό κύκλο, εξέφρασε την ανάγκη «τα προγράμματα, οι προϋπολογισμοί, τα σχέδια να αποκτήσουν έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα τον οποίον δεν πρέπει να τον ανατρέπει με τόση ευκολία ο εκλογικός κύκλος». Ο Κ. Τασούλας σημείωσε τέλος πως «η δημοσιονομική πειθαρχία, τα μακροχρόνια προγράμματα, το νοικοκύρεμα των οικονομικών συμφέρουν τους λαούς και τους πολίτες». Η Ετήσια Συνάντηση στην οποία συμμετείχαν πάνω από 140 εκπρόσωποι από 37 χώρες, συνδιοργανώθηκε από το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή των Ελλήνων με συντονιστή τον καθηγητή . Ιωάννη Τσουκαλά, που είναι ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, και τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Στην Ετήσια Συνάντηση κεντρικοί ομιλητές ήταν επίσης ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών . Κωστής Χατζηδάκης και ο Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού . ΚυριάΟ Πρόεδρος της Βουλής Κ. Τασούλας
5 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024 κος Πιερρακάκης. Τις εργασίες παρακολούθησε και ο Γενικός Γραμματέας της Βουλής Βασίλειος Μπαγιώκος Ακολουθούν τα συμπεράσματα της Συνάντησης ανά θεματική ενότητα και στη συνέχεια εκτεταμένες περιλήψεις από τις παρεμβάσεις του Προέδρου της Βουλής Κ. Τασούλα, του υπουργού οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, και των εκπροσώπων της ΝΔ Α. Βεσυρόπουλου και ΣΥΡΙΖΑ Ό. Γεροβασίλη. Τα συμπεράσματα της διημερίδας Πρώτη θεματική ενότητα: Από φορολογικούς φύλακες στους δημοσιονομικούς υποστηρικτές. Δημιουργώντας πρωταθλητές της δημοσιονομικής βιωσιμότητας Στην ενότητα αυτή εξετάσθηκε ο τρόπος με τον οποίο οι Ανεξάρτητες Δημοσιονομικές Αρχές (ΑΔΑ) μπορούν να μεταβούν από την απλή παρακολούθηση των δημόσιων οικονομικών και της συμμόρφωσης των κρατών με τους δημοσιονομικούς κανόνες στην ουσιαστική υποστήριξη της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Συγκεκριμένα, στην ενότητα αυτή παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά που οι ΑΔΑ χρειάζεται να αναπτύξουν για το σκοπό αυτό. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι: Ανεξαρτησία (ως προς τη διοίκηση, τη λειτουργία και τους πόρους τους) Ανάπτυξη κατάλληλων αναλυτικών εργαλείων (όπως αναλύσεις για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της οικονομίας, εκτιμήσεις για το κόστος των κυβερνητικών ή νομοθετικών προτάσεων, μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις, άρτια εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό κ.α.) Καλύτερη επικοινωνία (διάδοση και προώθηση) της δουλειάς της κάθε ΑΔΑ Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της επικοινωνίας (κάλυψη στα ΜΜΕ και συναφείς αναζητήσεις στο διαδίκτυο). Χρησιμοποιώντας τα παραπάνω τέσσερα κριτήρια, ο ΟΟΣΑ δημιούργησε έναν νέο «Δείκτη Δημοσιονομικής Υπεράσπισης (Fiscal Advocate Index)» για να αξιολογήσει τις κυριότερες ΑΔΑ των χωρών του ΟΟΣΑ, ως «υποστηρικτές» της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Όσον αφορά την Ελλάδα, η μελέτη που παρουσιάστηκε στην ενότητα αυτή κατέδειξε ότι οι δύο ελληνικές Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές (το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή και το Δημοσιονομικό Συμβούλιο) αποδίδουν καλά ως προς τα κριτήρια της ανεξαρτησίας και της αναλυτικής τους ικανότητα, αλλά υστερούν στα αποτελέσματα της επικοινωνίας σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στην ενότητα εξετάσθηκε επίσης, ο τρόπος με τον οποίο οι Ανεξάρτητες Δημοσιονομικές Αρχές (ΑΔΑ) μπορούν να μεταβούν από την απλή παρακολούθηση των δημόσιων οικονομικών και της συμμόρφωσης των κρατών με τους δημοσιονομικούς κανόνες στην ουσιαστική υποστήριξη της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Συγκεκριμένα, στην ενότητα αυτή παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά που οι ΑΔΑ χρειάζεται να αναπτύξουν για το σκοπό αυτό (μεγαλύτερη ανεξαρτησία, καλύτερα αναλυτικά εργαλεία και καλύτερη επικοινωνία της δουλειάς τους) και βάσει αυτών αξιολογήθηκαν οι σημαντικότερες Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές των χωρών του ΟΟΣΑ. Δεύτερη θεματική ενότητα: Δημόσιος προϋπολογισμός και διάλογος με τους πολίτες Στην δεύτερη ενότητα συζητήθηκε η σημασία της συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία συζήτησης και εξέτασης του προϋπολογισμού στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, καθώς και η χρήση καινοτόμων πρακτικών με Στο βήμα ο Jon BLONDAL, Προϊστάμενος Προϋπολογισμού και Δημόσιας Διαχείρισης στη Διεύθυνση Δημόσιας Διακυβέρνησης του ΟΟΣΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΝΕΞΆΡΤΗΤΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΊ 6 ΤΕΥΧΟΣ_079 στόχο την ενίσχυση της εμπλοκής των πολιτών σε θέματα που σχετίζονται με τον προϋπολογισμό. Η κατανόηση των δημοσιονομικών περιορισμών, των αναγκαίων συμβιβασμών σε σχέση με την κατανομή των δαπανών και της ανάγκης για μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών είναι μερικά από τα οφέλη που ενισχύουν την καλλιέργεια κουλτούρας δέσμευσης των πολιτών. Επίσης, ο διάλογος με τους πολίτες συμβάλλει στην πολυφωνία, στη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων και στην ενίσχυση της κοινοβουλευτικής εποπτείας. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Βεσυρόπουλος, πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, παρουσίασε τις μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα στο σύνολο της οικονομίας και ειδικότερα στην παρακολούθηση των δημοσιονομικών μεγεθών από τους πολίτες, στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας θεσμών που σχετίζονται με την παρακολούθηση δημοσιονομικών μεγεθών και στην συμμετοχή των πολιτών στην διαδικασία συζήτησης του προϋπολογισμού. Επίσης υπογραμμίστηκε ότι η εξωστρέφεια και η συμμετοχή των πολιτών αποτελούν προτεραιότητες, ενώ η υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την διαφάνεια και την ενημέρωση των πολιτών. Παράλληλα παρουσιάστηκαν παραδείγματα συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία κατάρτισης και εκτέλεσης του προϋπολογισμού στα Κοινοβούλια της Σκωτίας και της Ολλανδίας. Ειδικότερα, το Κοινοβούλιο της Σκωτίας έχει εφαρμόσει μεθόδους που βασίζονται στην προσέγγιση της διαβουλευτικής δημοκρατίας (deliberative democracy) με στόχο την ενίσχυση του ρόλου των πολιτών στη λήψη αποφάσεων, ενώ το Κοινοβούλιο της Ολλανδίας έχει αναπτύξει την πρακτική «V-100» η οποία περιλαμβάνει την επιλογή εκατό πολιτών με σκοπό να πραγματοποιήσουν έλεγχο των δημόσιων οικονομικών, να θέσουν ερωτήσεις στους αρμόδιους φορείς και να συζητήσουν δημόσια για δημοσιονομικά θέματα. Τρίτη θεματική ενότητα: Ένα εργαλείο του ΟΟΣΑ για την εκτίμηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Λειτουργικό παράδειγμα για το Ηνωμένο Βασίλειο Στην τρίτη ενότητα παρουσιάστηκε το υπόδειγμα Edison, το αναλυτικό εργαλείο του ΟΟΣΑ για τον υπολογισμό των δημοσιονομικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Έχει σχεδιαστεί, ως ένα απλό πρώτο βήμα, για να βοηθήσει τους οικονομολόγους προς την καλύτερη κατανόηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Τόσο η κλιματική αλλαγή όσο και η πράσινη μετάβαση είναι πιθανό να ασκήσουν πιέσεις στα δημόσια οικονομικά. Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι πιθανό να είναι σημαντικές. Οι αρχικοί υπολογισμοί δείχνουν ότι η πίεση που θα ασκηθεί στα δημόσια οικονομικά είναι δεύτερη σε μέγεθος μετά τη γήρανση του πληθυσμού. Επιπλέον, οι δημοσιονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι ευρείες. Ενδέχεται να απαιτηθούν δαπάνες για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης και την πρόληψη των ζημιών που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή. Απώλειες δημοσιονομικών εσόδων θα προκύψουν αναπόφευκτα από τη μειωμένη χρήση ορυκτών καυσίμων. Η άνοδος της θερμοκρασίας και τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα έχουν πρόσθετες δημοσιονομικές επιπτώσεις. To υπόδειγμα Edison, παρέχει ένα αναλυτικό πλαίσιο για την μελέτη: Του κόστους πράσινης μετάβασης που αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις καθώς μειώνουν τις Αναμνηστική φωτογραφία των συμμετεχόντων στην διημερίδα
7 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024 εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Του κόστους προσαρμογής και αντιμετώπισης των ζημιών που προκαλούνται από ακραίες κλιματικές συνθήκες, καθοδηγώντας τους χρήστες του υποδείγματος στους βασικούς τομείς στους οποίους πρέπει να επικεντρωθούν κατά τον υπολογισμό του αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής στη μακροπρόθεσμη δημοσιονομική βιωσιμότητα. Παρέχοντας μια κοινή μεθοδολογία, θα συμβάλει στην παροχή των θεμελίων για τους ενδιαφερόμενους φορείς ώστε να αυξήσουν την ευρύτερη κατανόηση του κοινού σχετικά με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Τέταρτη θεματική ενότητα: Βελτίωση των βασικών προβλέψεων και ενίσχυση της δημοσιονομικής ανάλυσης Η τέταρτη θεματική ενότητα επικεντρώθηκε σε μεθόδους και εργαλεία που βελτιώνουν την κατανόηση των δημοσιονομικών κινδύνων και την ακρίβεια της ανάλυσης της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, ώστε οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις για ένα ασφαλέστερο δημοσιονομικό μέλλον. Ο Συντονιστής του Γραφείου του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, και καθηγητής του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης Γιάννης Τσουκαλάς παρουσίασε ένα υπό ανάπτυξη καινοτόμο οικονομετρικό μοντέλο έγκαιρης παρακολούθησης και ποσοτικοποίησης των δημοσιονομικών κινδύνων ενώ εκπρόσωπος του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κογκρέσου (CBO) των ΗΠΑ παρουσίασε το μοντέλο προβλέψεων για την μετανάστευση και την επίδραση που μπορεί να έχει στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό και την οικονομία συνολικά. Πέμπτη θεματική ενότητα: Πώς επικοινωνούμε τα δημόσια οικονομικά Στην Πέμπτη θεματική ενότητα παρουσιάστηκαν οι νέες προκλήσεις στην επικοινωνία των δημοσιονομικών μηνυμάτων στο ευρύ κοινό από τους Ανεξάρτητους Δημοσιονομικούς Θεσμούς. Διαπιστώθηκε ότι απομάκρυνση των πολιτών από τις παραδοσιακές πηγές ειδήσεων και η αύξηση της παραπληροφόρησης μέσα από τα νέα κανάλια, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπονομεύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στη δημοκρατία. Σε αυτό το περιβάλλον, οι Ανεξάρτητοι Δημοσιονομικοί Θεσμοί μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο, προωθώντας την κατανόηση των δημοσιονομικών προκλήσεων με σαφή και αντικειμενικό τρόπο ώστε να ενισχυθεί η πολιτική βούληση για ανάληψη δράσης. Στη συνεδρίαση παρουσιάστηκαν καινοτόμες προσεγγίσεις για την βελτίωση της επικοινωνίας των σύνθετων οικονομικών και δημοσιονομικών προκλήσεων με παραδείγματα από θεσμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Κεντρικό Γραφείο Σχεδιασμού της Ολλανδίας. Και οι δύο θεσμοί προχώρησαν σε εκτεταμένο γλωσσικό ανασχεδιασμό των κειμένων τους και διαρκή αξιολόγηση της ευκολίας ανάγνωσης με γλωσσολογικά εργαλεία και σε γραφιστικό ανασχεδιασμό των έντυπων και ψηφιακών εκδόσεων με εκτεταμένη χρήση infographics. Συζητήθηκαν επίσης τα οφέλη και τα προβλήματα από την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της διαδραστικότητας του επιστημονικού προσωπικού με τους πολίτες. Αν και η διαδραστικότητα έδωσε αρχικά θετικά αποτελέσματα, στη συνέχεια παρατηρήθηκε ότι τα προβλήματα ήταν περισσότερα από τα οφέλη καθώς σημαντικός αριθμός χρηστών έβγαζε επιθετικότητα και τοξικότητα, φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί γενικότερα στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΝΕΞΆΡΤΗΤΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΊ 8 ΤΕΥΧΟΣ_079 Στα οφέλη της εξυγίανσης των δημοσίων οικονομικών εστίασε στην παρέμβασή του ο Πρόεδρος της Βουλής Κ. Τασούλας εξηγώντας ότι "η δημοσιονομική πειθαρχία, τα μακροχρόνια προγράμματα, το νοικοκύρεμα των οικονομικών, συμφέρουν τους λαούς και τους πολίτες". Κ. Τασούλας: Οι προϋπολογισμοί δεν πρέπει να ανατρέπονται από τους εκλογικούς κύκλους Πρέπει να πείθουμε τον λαό ότι αυτό που του λέμε ως σωστό τον συμφέρει κιόλας
9 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024 Οκ. Κ. Τασούλας, απευθυνόμενος στα στελέχη των Γραφείων Προϋπολογισμού των Κοινοβουλίων από 37 χώρες, σημείωσε εμφατικά πως «η μεγάλη πρόκληση είναι χάρη στη δική σας εμπειρία και χάρη στο δικό μας θάρρος και έλλειψη φόβου για το πολιτικό κόστος, να πείσουμε τους λαούς που δέχονται τόνους λαϊκισμού πάνω στις αισθήσεις τους, ότι δημοφιλία είναι τα δημόσια οικονομικά να είναι σε τάξη για να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τις πραγματικές ανάγκες, να είμαστε έτοιμοι για τα έκτακτα και να μην θυσιάσουμε το αύριο στις εφήμερες ανάγκες του σήμερα». Το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του Προέδρου της Βουλής έχει ως εξής: «Ο Συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής κύριος Τσουκαλάς είχε την καλοσύνη να χαρακτηρίσει την ιδέα μου να γίνει η 16η Ετήσια συνάντηση της Ομάδας Εργασίας των στελεχών των Γραφείων Προϋπολογισμού των Κοινοβουλίων και των Ανεξάρτητων Δημοσιονομικών Αρχών των χωρών του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα, στη Βουλή των Ελλήνων, να χαρακτηρίσει λοιπόν την ιδέα μου brilliant (λαμπρή ιδέα). Δεν θέλω να σας θορυβήσω, αλλά θα αποδειχθεί αν ήταν brilliant από τα συμπεράσματα αυτού του διημέρου. Από εσάς εξαρτάται αν η ιδέα μου είναι brilliant και βλέποντας στα πρόσωπά σας την προθυμία, την επιστημοσύνη και τη διάθεση να μιλήσετε για τη δημοσιονομική ισορροπία και τη δημοσιονομική συνέπεια των πολιτικών, των Νομοθετικών Σωμάτων, είμαι βέβαιος τελικά ότι η ιδέα θα αποδειχθεί brilliant. Κυρίες και κύριοι, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης δημιουργήθηκε μετά από τις στάχτες του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου για να βοηθήσει την Ευρώπη να σταθεί στα πόδια της και να χειριστεί όσο καλύτερα μπορούσε τα κονδύλια του σχεδίου Μάρσαλ. Σήμερα, δεκαετίες μετά, ο Οργανισμός αυτός παραμένει πολύτιμος για τη συμπαράσταση, την επιστημονική, την πολιτική, την αντικειμενική, την οποία παρέχει στις Κυβερνήσεις που είναι μέλη του, αλλά και σε όσους δεν είναι μέλη του -γιατί το κύρος του ξεπερνάει την αριθμητική των μελών του- προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα σύγχρονα αναπτυξιακά προβλήματα, τις σύγχρονες προκλήσεις, όπως έχουμε για λόγους ευφημισμού αποφασίσει να ονομάζουμε τα προβλήματα. Φοβόμαστε να πούμε τη λέξη προβλήματα και βρήκαμε μια άλλη λέξη, λέμε προκλήσεις. Δεν πειράζει, ας μιλήσουμε για προβλήματα. Άλλωστε η λέξη πρόβλημα είναι ελληνική. Νοιώθω πιο ειλικρινής με αυτήν τη λέξη. Μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση, που ταρακούνησε το οικονομικό παγκόσμιο οικοδόμημα και την Ελλάδα πολύ περισσότερο, με μία de facto χρεοκοπία, όχι de jure, ευτυχώς, η σημασία της αποστολής σας γίνεται ακόμη πιο σημαντική. Μπήκαμε σε μία περίοδο διαδοχικών κρίσεων, κρίσεις περιβαλλοντικές, κρίσεις υγειονομικές και η μεγαλύτερη κρίση, πάνω κι απ’ αυτές, η κρίση ασυνεννοησίας, η κρίση έλλειψης συνεννόησης σε παγκόσμιο επίπεδο εν σχέσει με τις προτεραιότητες που πρέπει να έχει η γη, η Οικουμένη και αυτές οι προτεραιότητες δεν είναι πια εθνικές είναι υπερεθνικές. Γι’ αυτό και η ασυνεννοησία γίνεται ακόμη πιο οδυνηρή. Στη θέση της ασυνεννοησίας, έρχεται η λογική, έρχεται η κοινή λογική, έρχεται η επιστήμη, έρχεται η εμπειρία να προσπαθήσει να βοηθήσει ώστε η παγκόσμια ασυνεννοησία να μειωθεί. Κι εδώ ακριβώς είναι ο δικός σας ρόλος. Ο ρόλος των Γραφείων Προϋπολογισμού των Κοινοβουλίων που είναι σύμβουλοι των Νομοθετικών Σωμάτων αλλά και των Ανεξαρτήτων Δημοσιονομικών Αρχών. Οι βάσεις της δημοσιονομικης εκτροπής Πριν από πολλούς αιώνες, το 64 π.Χ., ένας από τους πιο σπουδαίους ρήτορες, που γέννησε η ανθρωπότητα και πολιτικός, ο Κικέρων, δεχόταν μία συμβουλή από τον νεότερο αδερφό του, τον Κόιντο Τύλλιο Κικέρωνα. Αυτές οι συμβουλές του Κόιντου Τύλλιου Κικέρωνα προς τον αδερφό του, προς τον πολιτικό, έχουν βγει και σε ένα καταπληκτικό βιβλίο, το «Εγχειρίδιο προεκλογικής εκστρατείας». Μία από τις πρώτες συμβουλές που έδωσε στον Κικέρωνα ο αδερφός του είναι: «ποτέ να μην αρνείται να πει, ότι θα ικανοποιήσει μία ανάγκη ακόμη κι’ αν είναι βέβαιος ότι αυτή η ανάγκη οικονομικά δεν μπορεί να ικανοποιηθεί, γιατί αν αρνηθεί θα κάνει εχθρούς». Οι βάσεις της δημοσιονομικής εκτροπής είχαν μπει από την εποχή του Κικέρωνα. Είχαν μπει πάνω στην επιθυμία της δημοφιλίας. Και εδώ είναι η μεγάλη πρόκληση. Εδώ ισχύει η λέξη πρόκληση, εδώ δεν είναι πρόβλημα. Η μεγάλη πρόκληση είναι χάρη στη δική σας εμπειρία και γνώση και χάρη στο δικό μας θάρρος και έλλειψη φόβου για το πολιτικό κόστος, να πείσουμε τους λαούς που δέχονται τόνους λαϊκισμού πάνω στις αισθήσεις τους, να πείσουμε τους λαούς ότι η δημοφιλία δεν είναι αυτό που συμβούλεψε ο Κικέρωνας τον αδερφό του. Δημοφιλία είναι τα δημόσια οικονομικά να είναι σε τάξη για να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τις πραγματικές ανάγκες, να είμαστε έτοιμοι για τα έκτακτα και να μην θυσιάσουμε το αύριο στις εφήμερες ανάγκες του σήμερα. Είμαι βέβαιος ότι οι διαλέξεις που θα ακολουθήσουν, η ανταλλαγή απόψεων θα συμβάλει προς το να μπορέσουμε να κάνουμε δημοφιλή τη δημοσιονομική τάξη και πειθαρχία. Δεν αρκεί να λέμε στον λαό τι είναι σωστό. Πρέπει να τον πείθουμε ότι αυτό που του λέμε τον συμφέρει κιόλας. Είναι βέβαιο πια και εδώ κλείνω, ότι ο εκλογικός κύκλος δεν συμβαδίζει με τον οικονομικό κύκλο. Είναι βέβαιο λοιπόν ότι τα προγράμματα, οι προϋπολογισμοί, τα σχέδια πρέπει να αποκτήσουν έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα και αυτόν τον ορίζοντα, είναι βέβαιο, ότι δεν πρέπει να τον ανατρέπει με τόση ευκολία ο εκλογικός κύκλος. Αλλά ταυτόχρονα αυτό θα πρέπει να είναι και δημοκρατικό. Αυτή η υπέροχη εξίσωση πρέπει να λυθεί και είμαι βέβαιος ότι αυτό το διήμερο εδώ στην Αθήνα, υπό την έμπνευση του ιερού Βράχου της Ακροπόλεως, τα στελέχη των δημοσιονομικών αρχών 37 χωρών που βρίσκονται σήμερα εδώ, θα βοηθήσουν τις πολιτικές ηγεσίες να λύσουν αυτή τη δύσκολη αλλά τόσο απαραίτητη εξίσωση. Γιατί η δημοσιονομική πειθαρχία, γιατί τα μακροχρόνια προγράμματα, γιατί το νοικοκύρεμα των οικονομικών συμφέρουν τους λαούς και τους πολίτες. Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και καλή επιτυχία στις εργασίες σας». ΦΩΤΟ: ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ/ΦΡΟΣΩ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ
www.hellenicparliament.grRkJQdWJsaXNoZXIy MjYz