ΒΟΥΛΗ Επί του ... Περιστυλίου

15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επί του... ΤΕΥΧΟΣ_066 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 Η αντίσταση και ο αγώνας των δημοσιογράφων για την ελευθερία 1940-1944

2 ΤΕΥΧΟΣ_066 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 03 Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΊΑ ΣΤΟΝ ΑΓΏΝΑ ΚΑΤΆ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΎ (1940-1944) ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 04 Κ. ΧΑΤΖΗΔΆΚΗΣ: ΚΑΛΎΤΕΡΗ ΧΡΟΝΙΆ ΤΟ 2024 ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΟΙΚΟΝΟΜΊΑ Παρουσιάστηκε στην αρμόδια Επιτροπή το προσχέδιο Προϋπολογισμού 08 ΑΛΛΑΓΉ ΘΕΏΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΌΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΎ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΎ Μετάβαση σε προϋπολογισμό επιδόσεων 10 Γ. ΜΠΟΎΓΑΣ: ΘΑ ΛΆΒΟΥΜΕ ΚΆΘΕ ΑΝΑΓΚΑΊΟ ΜΈΤΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΊΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΏΝ Αναστολή πλειστηριασμών μέχρι τις 10 Νοεμβρίου στην Θεσσαλία 14 ΞΕΚΆΘΑΡΕΣ ΑΡΜΟΔΙΌΤΗΤΕΣ ΖΉΤΗΣΑΝ ΟΙ ΟΤΑ Να τεθεί τέλος στις αλληλοεπικαλύψεις για τον καθαρισμό των ρεμάτων 16 Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΐΔΗΣ: ΔΙΑΘΈΤΟΥΜΕ 1,2 ΔΙΣ. ΓΙΑ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΌ ΤΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΊΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΈΝΤΡΩΝ ΥΓΕΊΑΣ Τραγική χαρακτήρισαν την κατάσταση στο ΕΣΥ τα κόμματα της αντιπολίτευσης 20 ΜΌΝΙΜΕΣ ΠΡΟΣΛΉΨΕΙΣ ΣΤΟ ΕΣΥ ΖΉΤΗΣΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Ελλείψεις νοσηλευτών και αναισθησιολόγων κρατούν κλειστά τα χειρουργεία σύμφωνα με τους εκπροσώπους των φορέων 22 ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΎΡΑΣ: ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΌΜΑΣΤΕ ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΈΣ ΜΑΣ ΥΠΟΧΡΕΏΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΈΣ Ευνοούνται οι μεγάλες μεταφορικές εταιρείες κατήγγειλε η αντιπολίτευση 26 Ε ΝΊΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΕΓΚΤΙΚΏΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΏΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΈΣ ΠΡΌΤΕΙΝΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Ζήτησαν κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό του στόλου 28 Χ. ΑΛΕΞΟΠΟΎΛΟΥ: ΙΔΡΎΕΤΑΙ ΕΘΝΙΚΌΣ ΦΟΡΈΑΣ ΟΔΙΚΉΣ ΑΣΦΆΛΕΙΑΣ Στόχος να μηδενιστούν τα τροχαία δυστυχήματα έως το 2050 30 Ν. ΠΑΠΑΘΑΝΆΣΗΣ: Η ΕΛΛΆΔΑ ΕΞΑΣΦΆΛΙΣΕ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΟΥΣ ΠΌΡΟΥΣ ΑΠΌ ΤΟ ΤΑΜΕΊΟ ΑΝΆΚΑΜΨΗΣ Αποκλεισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατήγγειλε η αντιπολίτευση 32 Ο. ΚΕΦΑΛΟΓΙΆΝΝΗ: ΕΠΑΝΑΦΈΡΑΜΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΌ ΤΟΥΡΙΣΜΌ ΣΤΟΝ ΔΡΌΜΟ ΤΗΣ ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ Για απουσία εθνικού σχεδίου στο τουρισμό έκανε λόγο η αντιπολίτευση 36 ΣΤΉΡΙΞΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΏΝ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΠΛΉΓΗΣΑΝ ΑΠΌ ΤΙΣ ΠΛΗΜΜΎΡΕΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΊΑ ΖΉΤΗΣΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Συστήνεται Παρατηρητήριο για τον Παράκτιο και Θαλάσσιο Τουρισμό και Συμβούλιο Oινοτουρισμού 38 ΤΟ 2024 ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΉΣΕΙ ΤΟ ΜΕΤΡΌ ΘΕΣΣΑΛΟΝΊΚΗΣ Μέσω ΣΔΙΤ η λειτουργία και συντήρηση του έργου 40 Θ. ΣΚΥΛΑΚΆΚΗΣ: ΔΑΣΙΚΉ ΜΕΤΑΡΡΎΘΜΙΣΗ ΜΕ ΈΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΌΛΗΨΗ Σειρά μέτρων για προστασία των δασών παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 42 ΣΥΝΆΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΈΔΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΜΕ ΤΟΝ ΝΈΟ ΠΡΈΣΒΗ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΉΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑΣ 44 ΣΥΝΆΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΈΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΎΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΆΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΏΝ ΥΠΟΘΈΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΈΣΒΗ ΤΟΥ ΠΑΚΙΣΤΆΝ 46 Ι. ΠΛΑΚΙΩΤΆΚΗΣ: «Η ΕΛΛΆΔΑ ΕΚΦΡΆΖΕΙ ΤΗΝ ΑΜΈΡΙΣΤΗ ΑΡΩΓΉ ΤΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΥΚΡΑΝΙΚΌ ΛΑΌ» 47 ΣΥΝΆΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΏΝ ΥΠΟΘΈΣΕΩΝ ΜΕ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ ΚΑΙ ΕΥΡΏΠΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΊΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΔΊΟΥ ΤΗΣ ΣΤΥΡΊΑΣ (ΑΥΣΤΡΊΑΣ) ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 48 1940-1944: Η ΑΝΤΊΣΤΑΣΗ ΚΑΙ Ο ΑΓΏΝΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΊΑ Έκδοση του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ 49 Ο ΠΡΏΤΟΣ ΝΕΚΡΌΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΏΠΟΥ ΚΑΙ Η ΔΙΑΙΏΝΙΣΗ ΤΩΝ ΙΔΑΝΙΚΏΝ ΤΗΣ ΑΝΤΊΣΤΑΣΗΣ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΥΣ Ο Κωστής Μ. Παπαδάκης ήταν πολεμικός απεσταλμένος της εφημερίδας Ελεύθερον Βήμα 54 Ο ΠΟΛΩΝΌΣ ΑΙΧΜΆΛΩΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΉ… ΉΤΑΝ ΡΏΣΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΌΣ! Ο Βλαδίμηρος που έγινε Βάλτερ 58 Ο ΔΊΔΥΜΟΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΌΣ Το νέο βιβλίο της δημοσιογράφου Άννας Στεργίου 60 ΔΡΆΣΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΎΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΛΛΌΓΟΥ ΥΠΑΛΛΉΛΩΝ ΒΟΥΛΉΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΛΗΜΜΥΡΟΠΑΘΕΊΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΊΑΣ 61 ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΊΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΌΓΟΥ ΥΠΑΛΛΉΛΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΊΑ ΤΗΣ ΠΑΓΚΌΣΜΙΑΣ ΗΜΈΡΑΣ ΠΡΌΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΚΑΡΚΊΝΟΥ ΤΟΥ ΜΑΣΤΟΎ 62 ΠΑΝΕΛΛΉΝΙΑ ΣΥΓΚΊΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΆΝΑΤΟ ΤΟΥ Γ. ΙΩΑΝΝΊΔΗ 63 «ΈΦΥΓΕ» ΑΠΌ ΤΗ ΖΩΉ Ο ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ Ε. ΠΕΝΤΆΡΗΣ 64 ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΎ ΣΤΑΘΜΟΎ Το αναλυτικό πρόγραμμα του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής για το δεκαπενθήμερο που έρχεται. 66 ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ Οδηγίες πλοήγησης μέσα στον ιστότοπο της Βουλής για να αναγνώσετε τη δραστηριότητα ενός βουλευτή. 68 Κ. ΤΑΣΟΎΛΑΣ: ΑΠΑΙΤΕΊΤΑΙ ΆΛΜΑ ΕΥΘΎΝΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΚΤΉΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΚΟΠΉ

3 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΗ ΤΖΑΛΑΒΡΑ Η δημοσιογραφία στον αγώνα κατά του ναζισμού (1940-1944) Μια από τις μεγάλες εποποιίες της ελληνικής δημοσιογραφιας, αυτή που σημειώθηκε μεταξύ 1940-1944 κατά του ναζισμου και του φασισμού, αποκαλύπτεται στον επετειακό συλλεκτικό τόμο που εξέδωσε και παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ σε συνεργασία με την ΕλκηνογερμανικήΑγωγή. Εκτιμώντας την σημαντικότητα αυτής της συμβολής φιλοξενούμε στο τρέχον τεύχος ένα μικρό τιμητικό αφιέρωμα. Δινουμε στην συνέχεια τον λόγο στην υπεύθυνη συντονισμού της έκδοσης και μέλος του Δ. Σ. του Μορφωτικού Ιδρύματος Κατερίνα Χ. Λυμπεροπούλου να περιγράψει το περιεχόμενο της πολύτιμης αυτής έκδοσης. Γράφει σε σχετικό προλογικό σημείωμα: «Στο πρώτο διάστημα (1940-1941) μεγάλα ονόματα του χώρου της δημοσιογραφίας βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή του μετώπου του ελληνοϊταλικού πολέμου, μεταδίδοντας τις νίκες των Ελλήνων κατά του ιταλικού φασισμού, με ανταποκρίσεις που δημιουργούσαν κύμα ενθουσιασμού, και στο δεύτερο (1941-1944) η ελληνική δημοσιογραφία όλων των αποχρώσεων συνέβαλε με τον παράνομο Τύπο στην εθνική αντίσταση κατά του Γερμανού κατακτητή. Μπορεί όλα αυτά να απέχουν από το σήμερα. Δεν ανήκουν όμως σε ένα πολύ μακρινό χθες. Συνέβησαν οκτώ δεκαετίες πριν, εποχή κατά την οποία έζησαν κάποιων οι γονείς και άλλων οι παππούδες και οι γιαγιάδες. Αυτή η πραγμα-τικότητα στάθηκε δυνατόν να αποτυπωθεί με τη δημοσιοποίηση εφημερίδων από την περίοδο του ελληνοϊταλικού πολέμου, της Κατοχής, της Αντίστασης και των πρώτων ημερών της Απελευθέρωσης, αλλά και με άφθονο συνοδευτικό υλικό, που καλύπτει το διάστημα 1940-1944, από τη Βιβλιοθήκη και το Αρχείο της ΕΣΗΕΑ «Δημήτρης Ι. Πουρνάρας». Σε συνεργασία του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ με την Ελληνογερμανική Αγωγή κατέστη εφικτό να δημοσιευτούν αυτά τα ντοκουμέντα και ένας σημαντικός αριθμός φύλλων της εποχής να δει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας. Η έκδοση είναι δομημένη σε δύο μέρη. Στο πρώτο, επτά δημοσιογράφοι, μέλη της ΕΣΗΕΑ, σχολιάζουν αντίστοιχες ενότητες, όπως προκύπτουν μέσα από την επεξεργασία του αρχειακού υλικού: ο Αλέξης Παπαχελάς το −έστω και στιγμιαίο− κοινό μέτωπο ΕΑΜ και ΕΔΕΣ, που αποτυπώνεται στα φύλλα των εφημερίδων Ελεύθερη Ελλάδα του ΕΑΜ και Ελληνικός Αγών του ΕΔΕΣ, με κοινή ημερομηνία· η Μαρία Καρχιλάκη το παράνομο δίκτυο γενναίων συμπολιτών μας που έκρυβε Εβραίους πίσω από ψεύτικα ονόματα, στην κόψη του ξυραφιού μεταξύ ζωής και θανάτου· η Γιώτα Αντωνοπούλου την υποτυπώδη λειτουργία των σχολείων, με πιο απαραίτητο αγαθό, ακόμα κι από αυτό της μόρφωσης, το τενεκεδάκι με το λιγοστό φαγητό που διανεμόταν στα μαθητικά συσσίτια· ο Αντώνης Σρόιτερ το ιστορικό προνόμιο των, γεμάτων ενθουσιασμό, δημοσιογράφων της εποχής να καλύψουν το νικηφόρο τέλος του πολέμου και την Απελευθέρωση, καθώς μια ολόκληρη εποχή ανελευθερίας και λογοκρισίας έμοιαζε να δύει· ο Χρήστος Νικολαΐδης τους πολεμιστές στο αλβανικό μέτωπο, που σε αδιανόητα δύσκολες συνθήκες αποφάσισαν να εκδώσουν την Κλεισούρα, ένα μοναδικό ντοκουμέντο· ο Στρατής Αγγελής την πάλη της ΕΣΗΕΑ να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες επισιτισμού μελών της, όπως ο Παλαμάς, ο Ουράνης, ο Ψαθάς και ο Σακελλάριος, που έφτασε μέχρι τη σκέψη να πουληθεί το κτίριό της· ο Νίκος Κιάος τον 23χρονο «λεβέντη ... εξαιρετική φυσιογνωμία νέου», τον Κωστή Μ. Παπαδάκη, πρώτο δημοσιογράφο νεκρό στον πόλεμο με τη φασιστική Ιταλία, αλλά και τις δυσκολίες της ίδρυσης του Πανελλήνιου Συνδέσμου Δημοσιογράφων Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης λόγω πολιτικού κλίματος. Στο δεύτερο μέρος, ο ιστορικός Δημήτρης Σκλαβενίτης σκιαγραφεί το προφίλ 50 βασικών εφημερίδων της περιόδου 1940-1944. Υπήρξαν πολλές ακόμη εφημερίδες που εκδόθηκαν αυτή την περίοδο, αλλά η επιλογή έγινε βάσει του περιεχομένου της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου της ΕΣΗΕΑ. Παρελαύνουν εφημερίδες και των δύο προαναφερθεισών χρονικών περιόδων (1940-1941, 1941-1944). Στην πρώτη πρόκειται για νόμιμα φύλλα που δίνουν έμφαση στις εξελίξεις στο μέτωπο του ελληνοϊταλικού αγώνα και τονώνουν το ηθικό των αμάχων. Στη δεύτερη περιλαμβάνονται οι νόμιμες εφημερίδες που συνέχισαν να εκδίδονται, σε καθεστώς ωστόσο λογοκρισίας και αυτολογοκρισίας, αλλά και τα παράνομα φύλλα που βοήθησαν να διατηρηθεί αναμμένη η φλόγα της αντίστασης. Μια παρουσίαση −για πρώτη φορά με αυτό το σκεπτικό− εκδόσεων που πολλές συνιστούν ανδραγαθήματα σε σκληρές συνθήκες, μια μικρή ιστορία του Τύπου, που μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για ερευνητές, σπουδαστές ή οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Το γεγονός ότι στο πλαίσιο αυτής της εποποιίας υπήρξαν και δημοσιογράφοι που θυσίασαν ακόμα και την ίδια τους τη ζωή, τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη χρονική περίοδο, μάς θυμίζει ακόμα πιο έντονα πόσο πολύτιμο είναι το −για τους περισσότερους αυτονόητο σήμερα− αγαθό της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας». Ποια αξία όμως μπορεί να έχει μια τέτοια έκδοση σήμερα; Την περιγράφει με ενάργεια ο δεύτερος των συντελεστών της έκδοσης, ο γενικός διευθυντής της Ελληνογερμανικής Αγωγής Δρ. Σταύρος Σάββας: «Είμαστε - επισημαίνει-η Ιστορία μας. Είναι η γνώση της Ιστορίας μας που μας κατευθύνει και καθορίζει ουσιαστικά τον δρόμο που βαδίζουμε ή έχουμε σκοπό να βαδίσουμε ατομικά, κοινωνικά και εθνικά. Η ιστορική γνώση δεν αφορά μόνο τους ιστορικούς. Είναι, αντίθετα, το κατεξοχήν μέσο για να ερμηνεύσουμε το παρόν, ο καλύτερος τρόπος για να αναλάβουμε τον ιστορικό μας ρόλο. Χρέος κάθε σχολείου, κάθε εκπαιδευτικού είναι να φροντίσει για την ιστορική παιδεία των παιδιών του, των μαθητών του. Να τους διδάξει ότι η Ιστορία μας είναι η εθνική μας μνήμη, να τους εμπνεύσει με ιδέες και πράξεις από το παρελθόν, να τους δείξει τις ρίζες και την αρχή του δικού τους παρόντος, της δικής τους ζωής, να τους καλλιεργήσει ένα όραμα για το μέλλον τους.» Και για όσους επιμένουν να υποτιμούν η και να ακυρώνουν, ιδιαίτερα τελευταία την αξία και το ρόλο των δημοσιογράφων στην καταγραφή και την μεταφορά των γεγονότων, σημειωνει: «Η Ιστορία μας υπάρχει παντού. Βλέπεται, ακούγεται, διαβάζεται. Ο Τύπος και η σύγχρονη καταγραφή των γεγονότων φέρνουν τα παιδιά σε ουσιαστική επαφή με το παρελθόν, με την Ιστορία τους, χωρίς το φίλτρο του ιστορικού, χωρίς τον διδακτισμό του σχολικού βιβλίου. Η δημοσιογραφική καταγραφή γίνεται στα χέρια των μαθητών το μέσο και ο τρόπος για να δουν τις ιστορικές στιγμές, τα ιστορικά γεγονότα «από κοντά», μέσα από τα μάτια των ανθρώπων που τα έζησαν, και να τα κατανοήσουν στην ολότητά τους.»

4 ΤΕΥΧΟΣ_065 ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΦΩΤΟΥΛΑ ΦΩΤΟ: ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ / Α. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ , Σ. ΤΣΑΚΙΡΗΣ, ΦΡ. ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Κ. Χατζηδάκης: Καλύτερη χρονιά το 2024 για την ελληνική οικονομία Κατά την συζήτηση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2024 στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ο Κ. Χατζηδάκης είπε ότι η ελληνική οικονομία είναι σε σωστό δρόμο και αυτό το αντιλαμβάνονται όλοι οι διεθνείς οργανισμοί. Απουσιάζουν τα μέτρα για την ανακούφιση των λαϊκών στρωμάτων και την αντιμετώπιση της ακρίβειας, αντέτεινε η αντιπολίτευση. Απουσία μέτρων για την στήριξη των λαϊκών στρωμάτων, διαπιστώνει η αντιπολίτευση Στ. Πέτσας «Ηελληνική οικονομία είναι στο σωστό δρόμο και η κυβέρνηση έχει το σωστό μείγμα οικονομικής πολιτικής. Όλοι οι διεθνείς οργανισμοί το αντιλαμβάνονται και για αυτό έχουμε συνεχείς πιστωτικές αναβαθμίσεις», τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κ. Χατζηδάκης, στην παρέμβασή του. «Το 2024 θα είναι μια χρονιά με υψηλότερη ανάπτυξη, 3%, περισσότερες επενδύσεις και αύξηση τους κατά 12%, περισσότερες εξαγωγές με αύξηση 6,3% αλλά και με χαμηλότερο χρέος, χαμηλόΔείτε τις συνεδριάσεις εδώ Α΄ΜΕΡΟΣ 18/10/2023 19/10/2023 B΄ΜΕΡΟΣ

5 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 τερο πληθωρισμό, που από 4% που είναι σήμερα θα πέσει στο 2,4% του χρόνου, και χαμηλότερη ανεργία. Και στα έξι μέτωπα η κατάσταση θα εξελιχθεί θετικότερα από ότι το 2023», εκτίμησε. Σύμφωνα με υπουργό οι άμεσοι στόχοι του οικονομικού προγράμματος που υλοποιεί η κυβέρνηση μέσω και του προϋπολογισμού είναι η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με άμεσες δράσεις για την αντιμετώπιση των ζημιών όλων των περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές. Η αύξηση των δημοσίων επενδύσεων με την αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενίσχυση των μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων. Η αύξηση της επιχορήγησης του τομέα υγείας η οποία το 2024 είναι κατά 15% μεγαλύτερη σε σχέση με το 2023 και η στήριξη του εισοδήματος των πολιτών η οποία καταγράφεται στον νέο προϋπολογισμό με αυξήσεις μετά από 14 χρόνια και κατά 1476 περισσότερα ευρώ το χρόνο. «Αυτά όλα είναι μέτρα που συνδέονται με την αντιμετώπιση του πληθωρισμού, μέτρα μόνιμου χαρακτήρα που θα παραμείνουν όλα τα επόμενα χρόνια», είπε και πρόσθεσε ότι «ένας ακόμη στόχος είναι η συνέχιση της φιλικής πολιτικής προς την επιχειρηματικότητα». Όπως είπε, «από το 2019 και μετά, έχουμε μία σημαντική αύξηση των επενδύσεων και ακόμα πιο σημαντική των άμεσων επενδύσεων οι οποίες το 2022 αυξήθηκαν κατά 48%, παρότι η περίοδος ήταν ταραχώδης και λόγω του κορονοϊού αλλά και της ενεργειακής κρίσης και των φυσικών καταστροφών». «Στις εξαγωγές - ιδίως τα δύο τρία τελευταία χρόνια - είχαμε ρεκόρ όλων των τελευταίων δεκαετιών. Με βάση όλα τα επίσημα στοιχεία, η αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους, ως προς το ΑΕΠ, το 2022 ήταν 172%, ενώ το 2023 πιστεύουμε ότι θα κλείσει στο 159% και για τον επόμενο χρόνο η πρόβλεψη μας είναι στο 152%», ανέφερε. Απαντώντας στην κριτική περί αναποτελεσματικότητας και απροθυμία της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση της ακρίβειας και του πληθωρισμού, ο κ. Χατζηδάκης, επεσήμανε ότι ο πληθωρισμός στη χώρα μας «είναι ο τρίτος χαμηλότερος στην ΕΕ». «Δεν πανηγυρίζει βεβαίως κανένας , ούτε βεβαίως εμείς. Προφανώς και είναι εξίσου αλήθεια ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα επιμένει παρότι υπάρχουν πολλές Ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες έχουν χειρότερες επιδόσεις και σε αυτό. Εμείς όμως με μια σειρά πρωτοβουλίες που ξεκινήσαμε και τις συνεχίζουμε, ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε, στο μέτρο του δυνατού, το θέμα χωρίς μαγικές γομολάστιχες», είπε. Σχετικά με την φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών είπε ότι «θα νομοθετήσουμε ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα και στόχος μας δεν είναι να επιβάλουμε υψηλότερους φόρους αλλά να αντιμετωπίσουμε αυτούς που φοροδιαφεύγουν». Οι τοποθετήσεις των κομμάτων Ο εισηγητής της ΝΔ Στ. Πέτσας, υπογράμμισε ότι ο προϋπολογισμός «εμπεδώνει την εμπιστοσύνη, την αξιοπιστία και την πρόοδο της Ελλάδας και ταυτόχρονα δίνει περαιτέρω ώθηση στην ανάπτυξη, ενισχύει την κοινωνική συνοχή, μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες και διασφαλίζει την δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας». Χαρακτήρισε «κομβικής σημασίας την αναβάθμιση της επενδυτικής βαθμίδας της χώρας», καθώς όπως είπε, «φέρνει περισσότερες νέες επενδύσεις, αύξηση της απασχόλησης και υψηλότερους μισθούς» και είπε ότι «ο νέος προϋπολογισμός, οικοδομεί πιο φωτεινό μέλλον για την Ελλάδα και καλύπτει συστηματικά το χαμένο έδαφος της προηγούμενης 10ετίας». Από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Ν. Παπάς, ζήτησε να ενημερωθεί η Βουλή για την πορεία εκτέλεσης του Ταμείου Ανάκαμψης και να απαντήσει η κυβέρνηση με ποιον τρόπο και με τι πόρους «θα αντιμετωπίσει τις μεγάλες κρίσεις της περιόδου». Έκανε λόγο για «πενιχρές αυξήσεις μισθών και συντάξεων που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να βοηθήσουν τους πολίτες αφού η ακρίβεια είναι στα ύψη και ο πληθωρισμός καλπάζει». «Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 δεν δίνει λύση στην ακρίβεια, δεν παρέχει ουσιαστικά μέτρα ενίσχυσης μισθών και συντάξεων, δεν περιλαμβάνει μέτρα ρύθμισης των Ν. Παπάς Π. Κουκουλόπουλος

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 6 ΤΕΥΧΟΣ_065 υπερχρεώσεων των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων και αν δεν πάρουμε δραστικά μέτρα σύντομα θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε κύμα κατασχέσεων και της πρώτης κατοικίας διότι ο πτωχευτικός κώδικας που φέρατε δεν προβλέπει καμία προστασία», τόνισε. Σχολιάζοντας πρόσφατο δημοσίευμα του Reuters, το οποίο σημείωνε ότι η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει να εισπράξει 5 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις μέσα στο 2024, κάλεσε την κυβέρνηση «είτε να το διαψεύσει είτε να μας πει τι σκοπεύει να πουλήσει». «Κοινωνικά άδικο, ανεπαρκή και αντιαναπτυξιακό» χαρακτήρισε το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Π. Κουκουλόπουλος, τονίζοντας ότι «είναι αρκετά μακριά από τις πραγματικές ανάγκες του κόσμου». Είπε ότι ο νέος προϋπολογισμός «διατηρεί, απαράδεκτα, τους υψηλούς άμεσους και έμμεσους φόρους που πλήττουν τα μεσαία στρώματα και τα μικρά εισοδήματα». «Κανένα μέτρο δεν προβλέπεται, άμεσα ή έμμεσα, που να σχετίζεται με την ακρίβεια η οποία είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα των Ελλήνων πολιτών. Η μεγάλη εικόνα λέει ότι ενώ η Ελλάδα είναι στην 18η θέση ως προς το κατά κεφαλήν εισόδημα, στην αγοραστική δύναμη ανεβαίνουμε στην 26η θέση και αυτό το χρεώνεται η κυβέρνηση που δείχνει αδύναμη να αντιμετωπίσει την ακρίβεια», τόνισε. Από το ΚΚΕ ο Ν. Καραθανασόπουλος έκανε λόγο για «ένα ακόμα αντιλαϊκό, ταξικό και άδικο προϋπολογισμό που τα παίρνει από τους πολλούς και τα δίνει στους λίγους, δεν καλύπτει τις λαϊκές ανάγκες αλλά αντίθετα ικανοποιεί τις ανάγκες των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων». Εκτίμησε ότι μεταξύ άλλων η υλοποίησή του θα επιφέρει «νέα επιδείνωση για τη μεσαία τάξη», ενώ σημείωσε ότι «δεν αντιμετωπίζονται οι τεράστιες απώλειες εισοδήματος πολιτών που επλήγησαν από τις φυσικές καταστροφές». Κατηγόρησε δε τόσο την κυβέρνηση, όσο και τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ότι συζητάνε για την δημοσιονομική πειθαρχία αλλά «όλοι αποδέχονται τους κανόνες για τα ματωμένα πλεονάσματα τα οποία πληρώνει ο λαός». Ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης, Β. Βιλιάρδος χαρακτήρισε το προσχέδιο του προϋπολογισμού «ένα ακόμα διαχειριστικό πρόγραμμα χωρίς κανένα όραμα, με μεγαλύτερη εξάρτηση από τους δανειστές μας και με κοινωνική ανισορροπία» και πρόσθεσε ότι επιδεινώνεται το μεγάλο διαρθρωτικό πρόβλημα της Ελλάδος που είναι η μείωση της παραγωγικότητας. «Η ανάπτυξη της χώρας στηρίζεται σε ξύλινα πόδια. Είναι μεγάλο το πρόβλημα της έλλειψης παραγωγικών επενδύσεων. Και είναι ανεύθυνο, αν όχι εμπαιγμός, να υπόσχεστε νέες επενδύσεις και αύξηση των μισθών», τόνισε. Ο εισηγητής του κόμματος των Σπαρτιατών, Ι. Κόντης, αμφισβήτησε τους αισιόδοξους στόχους της κυβέρνησης για τα έσοδα του προϋπολογισμού, τονίζοντας ότι «η χώρα δεν έχει πρωτογενή παραγωγή, δεν παράγει αντίθετα αυξάνει συνεχώς την εισαγωγή προϊόντων» και «θα κληθούν να πληρώσουν και πάλι οι μικρομεσαίοι». Ο προϋπολογισμός δεν λαμβάνει υπόψη του τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και δεν προβλέπει καμία πρόνοια για τους μακροχρόνια άνεργους, ανέφερε. Ο Α. Βορύλλας, από την Νίκη είπε ότι «δεν δικαιολογείται η αισιοδοξία της κυβέρνησης», και έκανε λόγο για «ανεπαρκείς δημοσιονομικές παρεμβάσεις, αμφισβητήσιμους στόχους και ασαφή σχεδιασμό για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων». «Η αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων είναι ανεπαρκείς και άτονες ενώ η ακρίβεια, οι μακροχρόνια λαθασμένες πολιτικές που απαξίωσαν τον πρωτογενή τομέα στη χώρα δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας», είπε. Για «υπερβολικά αισιόδοξες προβλέψεις του νέου προϋπολογισμού», έκανε λόγο ο εισηγητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Α. Καζαμίας, τονίζοντας ότι «με αυτό τον προϋπολογισμό επιστρέφουμε σε μία περιοριστική πολιτική η οποία θα συνεχιστεί». Ειδικότερα χαρακτήρισε υπερβολικά αισιόδοξη την πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 3% και τόνισε ότι «το οικονομικό αφήγημα της κυβέρνησης είναι εικονικό και παραπλανητικό την ίδια ώρα που το δημόσιο χρέος είναι τεράστιο και μη βιώσιμο». Β. Βιλιάρδος Ν. Καραθανασόπουλος

7 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 Τι προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών στο προσχέδιο, μεταξύ άλλων προβλέπεται ανάπτυξη στο 3%, εναρμονισμένος πληθωρισμός στο 4%, αύξηση επενδύσεων στο 12,1%, μείωση ανεργίας στο 10,6% και πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,1% του ΑΕΠ. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού περιλαμβάνονται επίσης μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος, όπως η αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, η αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και η εκ νέου αύξηση των συντάξεων. Επιπλέον, ενισχύεται ο τομέας της υγείας με αύξηση της επιχορήγησης στα νοσοκομεία κατά περίπου 15%. Συγκεκριμένα στο δημόσιο, αναμορφώνεται το μισθολόγιο του δημόσιου τομέα. Οι βασικές παρεμβάσεις αφορούν στην οριζόντια αύξηση κατά 70 ευρώ στον βασικό μισθό, στην αύξηση της οικογενειακής παροχής από 20 έως 50 ευρώ μηνιαίως, στην αύξηση των επιδομάτων θέσης ευθύνης κατά 30%. Για την οικονομική ενίσχυση περίπου 200.000 νέων ηλικίας 18 και 19 ετών, θεσμοθετείται μόνιμη παροχή ύψους 150 ευρώ για την πραγματοποίηση αγορών από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού και των μεταφορών. Μονιμοποιείται η πλήρης απαλλαγή περίπου 200.000 πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη και το επίδομα μητρότητας από το 2024 επεκτείνεται στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες στους εννέα μήνες. Αυξάνονται εκ νέου οι συντάξεις από την 1η Ιανουαρίου 2024 κατά τον μέσο όρο της αύξησης του ΑΕΠ και του πληθωρισμού 2023, με υπολογιζόμενο κόστος 410 εκατ. ευρώ. Επιβάλλεται φόρος διαμονής στις βραχυχρόνιες μισθώσεις φυσικών και προϋπολογίζονται από το 2024 και εφεξής πόροι ύψους 600 εκατ. ευρώ στο εθνικό ΠΔΕ, ώστε να καλύπτονται σε μόνιμη βάση οι δαπάνες κρατικής αρωγής έναντι φυσικών καταστροφών, αυξάνοντας το ύψος διαθέσιμων κονδυλίων για αυτόν τον σκοπό κατά 300 εκατ. ευρώ, για να καλυφθούν τόσο οι υπόλοιπες αποζημιώσεις της τρέχουσας καταστροφής αλλά και πιθανές μελλοντικές καταστροφές τα επόμενα έτη. Για τον σκοπό αυτό, επιβάλλεται τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, συμπληρωματικά του φόρου διαμονής στα τουριστικά καταλύματα και στη βραχυχρόνια μίσθωση. Από το 2024 καθίσταται υποχρεωτική η ιδιωτική ασφάλιση σε επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2 εκατ. ευρώ. Ι. Κόντης Α. Βορύλλας Α. Καζαμίας

8 ΤΕΥΧΟΣ_066 Παρουσιάζοντας τις κυβερνητικές προτάσεις ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς είπε ότι υπάρχουν χώρες όπου η συζήτηση στο Κοινοβούλιο εστιάζει περισσότερο στο κατά πόσο τα υπουργεία πέτυχαν τους συγκεκριμένους στόχους και δείκτες επιδόσεων, που αποτυπώνονται στον προϋπολογισμό επιδόσεων, παρά στα απόλυτα μεγέθη δαπανών ανά υπουργείο, που αποτυπώνονται στην εισηγητική έκθεση. Σε αυτό το πλαίσιο, είπε, ο προϋπολογισμός επιδόσεων περιλαμβάνει βασικές μεταρρυθμίσεις. Συγκεκριμένα στον προϋπολογισμό επιδόσεων παρέχεται αναλυτική πληροφόρηση για τις δαπάνες κάθε υπουργείου ανά πρόγραμμα. «Κάθε πρόγραμμα συνοδεύεται από το ετήσιο σχέδιο προγράμματος, στο οποίο αποτυπώνονται πληροφορίες για τη στρατηγική του, τους στόχους και τα αναμενόμενα αποτελέσματα, τις κυρίες εκροές, τις δραστηριότητες του προγράμματος, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς και τις δράσεις επισκόπησης δαπανών», είπε. Επίσης εισάγεται ένα συνεκτικό πλαίσιο αξιολόγησης της επίδοσης μέσα από στοχοθεσία και δείκτες μέτρησης του βαθμού επίτευξης των στόχων σε κάθε υπουργείο. Όπως ανέφερε ο υφυπουργός: «Για παράδειγμα στο υπουργείο Εσωτερικών, ποιο είναι το ποσοστό υλοποίησης προσλήψεων τακτικού προσωπικού επί των αιτήσεων προγραμματισθέντων; Στο υπουργείο Δικαιοσύνης, πόσο βελτιώνεται ο αριθμός εξέτασης εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων; Στο υπουργείο Περιβάλλοντος, πόσο αυξάνεται και η ισχύς των εγκατεστημένων φωτοβολταϊκών πάρκων σε σχέση με το στόχο»; Με βάση τις προτάσεις εισάγεται ο πράσινος προϋπολογισμός (green budgeting) και έτσι, όπως τόνισε, «θα μπορούμε να εξετάσουμε για κάθε πρόγραμμα πόσες από τις δαπάνες που κάνουμε έχουν θετικό (green), αρνητικό (brown) ή ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα». Παρουσιάζεται η λειτουργική ταξινόμηση των δαπαΡΕΠΟΡΤΑΖ Αλλαγή θεώρησης και αξιολόγησης του Κρατικού Προϋπολογισμού Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς Έμφαση στην απόδοση των δαπανών ανά κατηγορία και όχι στο ύψος τους ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΦΩΤΟΥΛΑ ΦΩΤΟ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Α. ΜΠΕΛΤΕΣ- Π. ΣΑΪΤΑΣ Το πλαίσιο για τη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου συστήματος του κρατικού προϋπολογισμού και τη σταδιακή μετάβαση σε προϋπολογισμό επιδόσεων, παρουσιάστηκε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Δείτε τη συνεδρίαση εδώ

9 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 νών της Γενικής Κυβέρνησης σε δεύτερο βαθμό και έτσι, όπως τόνισε ο Θ. Πετραλιάς, «θα είμαστε σε θέση να συγκρίνουμε και να γνωρίζουμε το σύνολο των δαπανών των φορέων της γενικής κυβέρνησης για τομείς όπως είναι η εκπαίδευση, η υγεία, η κοινωνική προστασία, η αγροτική ανάπτυξη, η περιβαλλοντική προστασία, ο πολιτισμός, η άμυνα, οι υποδομές και λοιποί τομείς της πολιτικής». Ενδεικτικά, όπως επεσήμανε, οι δαπάνες υγείας είναι πολύ υψηλότερες από όσες αναφέρονται στον δημόσιο διάλογο στο παρελθόν καθώς, εκτός από τις δαπάνες του υπουργείου Υγείας, στις δαπάνες υγείας συγκαταλέγεται και το σύνολο των δαπανών των νοσοκομείων του ΕΣΥ, των στρατιωτικών νοσοκομείων και των πανεπιστημιακών νοσοκομείων. Αντίστοιχα, στις δαπάνες για την παιδεία, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και οι δαπάνες εκπαίδευσης του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, των ναυτικών, των αστυνομικών, του Πυροσβεστικού Σώματος, της διπλωματικής ακαδημίας, της τουριστικής κατάρτισης και άλλες. «Επομένως, δεν πρέπει να εστιάζουμε, πλέον, στις δαπάνες μόνο ενός υπουργείου, επειδή δαπάνες για την παιδεία έχουν και τα άλλα υπουργεία. Και αντίστοιχα για την υγεία. Και αυτή είναι η διεθνής πολιτική και ο τρόπος να συγκρινόμαστε με τις άλλες χώρες», είπε. Από την ΝΔ ο Δ. Μαρκόπουλος στην παρέμβασή του είπε ότι για το σύστημα προϋπολογισμού θα πρέπει «να ακολουθήσουμε και τις νέες τάσεις όπως αυτές καταγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο και χαίρομαι γιατί μπαίνει, έστω και δειλά, το θέμα του green budgeting» .Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε όχι μόνο στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, αφού όπως τόνισε «θεωρώ ότι και τα υπόλοιπα Κοινοβούλια και οι άλλοι διεθνείς κοινοβουλευτικοί οργανισμοί έχουν μείνει πίσω σε τέτοια πράγματα». Εμείς, όμως, ανέφερε «καλοδεχόμαστε αυτή τη συζήτηση, καθώς η χώρα μας έχει υποφέρει από μία σειρά απανωτών περιβαλλοντικών κρίσεων». Ο Ν. Παππάς από τον ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι η συγκρότηση προϋπολογισμού επιπτώσεων μπορεί να αποτελέσει ένα κρίσιμο εργαλείο, για να τεστάρει και τα αντανακλαστικά των κυβερνήσεων σε αστάθειες και εξωτερικές διαταραχές. Για παράδειγμα, είπε, τα τελευταία στοιχεία του ΙΟΒΕ στην Ελλάδα δείχνουν ότι έχουμε μια ραγδαία επιδείνωση του κλίματος καταναλωτικής εμπιστοσύνης και μία υποχώρηση όλων των πρόδρομων δεικτών για την οικονομική ανάπτυξη. «Περιμένουμε και σε αυτό το πεδίο θα αξιολογήσουμε την κυβέρνηση στη διάρκεια συζήτησης του προϋπολογισμού για το εάν θα υπάρξουν αντανακλαστικά και εάν θα ενσωματωθούν στους καταγραφόμενους στόχους αυτές οι τελευταίες εξελίξεις», είπε. Ο Π. Κουκουλόπουλος από το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ αφού είπε ότι «οι αλλαγές, ο εκσυγχρονισμός, η μεταρρύθμιση, είναι στο DNA της παράταξής μας» υπογράμμισε πως «εξ ορισμού, όλα όσα προηγήθηκαν και όλα όσα έπονται, για να φτάσουμε σε πλήρη εφαρμογή προϋπολογισμού επιδόσεων, μας βρίσκουν σύμφωνους και είμαστε εδώ για να τα υποστηρίξουμε και με προτάσεις». Έθεσε δε το θέμα των ψηφιακών προϋποθέσεων στη δημόσια διοίκηση προκειμένου αυτή να ανταποκριθεί στον προϋπολογισμό επιδόσεων και τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα προσαρμογής. Από το ΚΚΕ ο Ν. Καραθανασόπουλος τόνισε ότι «όταν τα κριτήρια, οι στόχοι και οι προτεραιότητες που μπαίνουν, καθορίζονται από μία σκληρή ταξική πολιτική και από ένα ανάλγητο αντιλαϊκό αστικό κράτος, τότε πολύ φοβούμαστε, ότι και οι προϋπολογισμοί επιδόσεων θα επιδράσουν ακόμη περισσότερο πάνω σε αυτή την κατεύθυνση». Ανέφερε δε για παράδειγμα ότι «όταν μπαίνει ως κριτήριο η αντιδραστική λογική του κόστους- οφέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σήμερα κλείνουν μια σειρά υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ στην ύπαιθρο». Από την Ελληνική Λύση ο Σ. Φωτόπουλος είπε ότι η υιοθέτηση ενός εργαλείου, όπως είναι ο προϋπολογισμός επιδόσεων, «είναι προς τη σωστή κατεύθυνση» και είναι σίγουρο ότι θα δώσει στοιχεία, «τα οποία δεν τα είχαμε και για αυτό χώρες οι οποίες καταρτίζουν προϋπολογισμό επιδόσεων, δεν επέστρεψαν στο προηγούμενο καθεστώς». Ο Ι. Κόντης, από τους Σπαρτιάτες ανέφερε ότι στον τομέα της επίτευξης στόχων για τον προϋπολογισμό, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και δεν περιορίζονται μόνο με μία επίτευξη στόχων μέσα από αριθμούς. «Είναι θέματα που δεν τα αποτυπώνουν αριθμοί, όπως οι ποιοτικές αποδόσεις κάθε τομέα», είπε. Από την ΝΙΚΗ ο Α. Βορύλλας είπε ότι η εφαρμογή του προϋπολογισμού επιδόσεων αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση της δημόσιας οικονομίας διακυβέρνησης, αλλά παράλληλα αποτελεί μια σοβαρή τομή στον τομέα της διαφάνειας και της αντικειμενικής παρακολούθησης των δημοσίων οικονομικών. Από την Πλεύση Ελευθερίας ο Α. Καζαμίας είπε ότι τον προϋπολογισμό επιδόσεων «εμείς το βλέπουμε ως ένα εργαλείο, το οποίο εξαρτάται πάρα πολύ από το πώς θα το χρησιμοποιήσει κανείς» και για αυτό «βλέπουμε τον προϋπολογισμό επιδόσεων κριτικά».

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYz