15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επί του... ΤΕΥΧΟΣ_059 Το μέλλον των εφημερίδων 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2023 ΑΦΙΕΡΩΜΑ
2 ΤΕΥΧΟΣ_059 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 03 ΑΝΙΧΝΕΎΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΈΛΛΟΝ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΊΔΩΝ Άρθρο της Σύνταξης ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟ ΣΥΝΈΔΡΙΟ «ΕΦΗΜΕΡΊΔΕΣ 2024» 04 Τ Ο ΜΈΛΛΟΝ ΤΟΥ ΤΎΠΟΥ ΣΤΟ ΕΠΊΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ 1ΟΥ ΣΥΝΕΔΡΊΟΥ «ΕΦΗΜΕΡΊΔΕΣ 2024» ΤΗΣ ΕΙΗΕΑ Ηπαρέμβαση του Προέδρου της Βουλής Κ. Τασούλα 06 Ε ΦΗΜΕΡΙΔΕΣ 2024: ΝΈΑ & ΤΆΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΚΔΟΤΙΚΌ ΧΏΡΟ ΞΕΝΙΑΚΟΥΡΤΟΓΛΟΥ Τι δείχνουν τα στοιχεία της Focus Bari για την Ελλάδα 10 Ο Ι ΤΈΣΣΕΡΙΣ ΘΕΣΜΙΚΈΣ ΠΡΟΚΛΉΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΎΠΟΥ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΆ ΗΛΙΑΣ ΚΟΝΤΕΑΣ Αναγκαία συνθήκη η πολυφωνία και η ελευθερία του Τύπου ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 14 ΑΝΤΙΠΑΡΆΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΎΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΌ ΜΗΧΑΝΙΣΜΌ Τι προβλέπει η τροπολογία που υπερψηφίστηκε από την ΝΔ και την Ελληνική Λύση 16 ΕΥΝΟΪΚΈΣ ΡΥΘΜΊΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΓΟΡΆ ΚΑΤΑΠΑΤΗΜΈΝΩΝ ΕΚΤΆΣΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΊΟΥ Τι προβλέπεται για τα κατεχόμενα δημόσια ακίνητα 18 ΛΎΝΕΤΑΙ ΈΝΑ ΠΡΌΒΛΗΜΑ ΔΕΚΑΕΤΙΏΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΆ ΧΙΛΙΆΔΕΣ ΟΙΚΟΓΈΝΕΙΕΣ Πρόβλεψηώστε να μηνωφεληθούν οι ‘‘όψιμοι καταπατητές’’ ζήτησε η εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος 20 ΣΕ ΝΠΔΔ ΜΕΤΑΤΡΈΠΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΈΝΤΕ ΜΕΓΑΛΎΤΕΡΑ ΜΟΥΣΕΊΑ ΤΗΣ ΧΏΡΑΣ Προωθείται η ιδιωτικοποίησή τους, σύμφωνα με την αντιπολίτευση 22 ΚΑΘΟΛΙΚΉ Η ΑΝΤΊΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΈΩΝ «Όχι» στη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ 24 Κ. ΤΣΙΆΡΑΣ: ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΟΎΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΈΓΧΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ «ΠΌΘΕΝ ΈΣΧΕΣ» Ποιες αλλαγές προβλέπει ο νέος νόμος 26 ΣΤΉΡΙΞΑΝ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΈΣ ΣΤΟ ΠΌΘΕΝ ΈΣΧΕΣ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Πρότειναν να δημοσιοποιούνται και οι δηλώσεις πολιτικών συμβούλων 28 Λ. ΑΥΓΕΝΆΚΗΣ: ΟΛΟΚΛΗΡΏΝΟΥΜΕ ΤΟ ΝΟΙΚΟΚΎΡΕΜΑ ΣΤΟ ΑΘΛΗΤΙΚΌ ΟΙΚΟΔΌΜΗΜΑ Κριτική από την αντιπολίτευση για άναρχη πολυνομία 30 «ΝΑΙ» ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΌ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΉΣ ΝΟΜΟΘΕΣΊΑΣ ΕΊΠΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Στο επίκεντρο η αντιμετώπιση της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων 32 Κ. ΤΣΙΆΡΑΣ: ΠΡΟΩΘΟΎΜΕ ΤΗΝ ΊΣΗ ΜΕΤΑΧΕΊΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΜΕΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΖΩΉ ΤΗΣ ΧΏΡΑΣ Για διατάξεις χωρίς πρακτικό αντίκρισμα έκανε λόγο η αντιπολίτευση 34 ΦΟΡΕΊΣ: ΣΕ ΟΡΘΉ ΚΑΤΕΎΘΥΝΣΗ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΌΣΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΜΕΑ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΎΝΗ Ζήτησαν να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα των ΑμεΑ σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες 36 ΠΑΡΆ ΤΑ ΜΈΤΡΑ, ΕΛΛΙΠΉΣ Η ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΌΤΗΤΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΈΣ ΑΜΕΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΊΑ Ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής για την κινητικότητα των μαθητών ΑμεΑ 38 ΈΤΟΙΜΟ ΤΈΛΟΣ ΤΟΥ 2023 ΤΟ ΝΈΟ ΤΜΉΜΑ ΤΟΥ ΦΡΆΧΤΗ ΣΤΟΝ ΈΒΡΟ Τι είπε στην αρμόδια Επιτροπή ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη 40 ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΌΠΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΏΝ Η ΑΕΙΦΌΡΟΣ ΑΝΆΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΛΙΓΌΤΕΡΟ ΑΝΕΠΤΥΓΜΈΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΏΝ Τι είπε οΠρόεδρος της Βουλής Κ. Τασούλας 42 «MACEDONIA THE GREAT» ΤΟ ΣΉΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΪΌΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΜΑΚΕΔΟΝΊΑΣ Ένα «όπλο» για την κατοχύρωση των προϊόντων τηςΜακεδονίας 44 Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΆΣ: ΈΡΓΟ ΠΝΟΉΣ ΓΙΑ ΤΟ Π. ΦΆΛΗΡΟ ΤΟ ΠΆΡΚΟ ΝΑΥΤΙΚΉΣ ΠΑΡΆΔΟΣΗΣ Πρόσβαση των πολιτών στο παραλιακό μέτωπο χωρίς προβλήματα ζήτησε η αντιπολίτευση 46 ΕΠΙΦΥΛΆΞΕΙΣ ΑΠΌ ΤΟ ΝΑΥΤΙΚΌ ΜΟΥΣΕΊΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΆΡΚΟ ΝΑΥΤΙΚΉΣ ΠΑΡΆΔΟΣΗΣ Θετικοί οι φορείς στην πλειοψηφίας τους 48 ΑΛΚΟΌΛ, ΚΙΝΗΤΌ, ΚΡΆΝΟΣ ΚΑΙ ΖΏΝΗ ΟΙ ΒΑΣΙΚΈΣ ΑΙΤΊΕΣ ΤΡΟΧΑΊΩΝ ΑΤΥΧΗΜΆΤΩΝ Σε κατοικημένες περιοχές τα περισσότερα τροχαία 50 ΙΆΣΙΜΟΙ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΌ 80% ΟΙ ΠΑΙΔΙΚΟΊ ΚΑΡΚΊΝΟΙ Ένταξη τωπαιδικών καρκίνων στο Εθνικό Σχέδιο ζήτησαν οι φορείς 52 Ζ. ΡΆΠΤΗ: ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΉΣΑΜΕ 106 ΜΟΝΆΔΕΣ ΓΙΑ ΚΑΘΟΛΙΚΉ ΠΡΌΣΒΑΣΗ ΣΕ ΥΠΗΡΕΣΊΕΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ Για υποχρηματοδότηση του τομέα έκανε λόγο η αντιπολίτευση ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 54 ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΡΈΧΟΥΣΑΣ ΣΟΥΗΔΙΚΉΣ ΠΡΟΕΔΡΊΑΣ ΣΤΗΝ ΕΕ Ενημέρωση από τον Πρέσβη της Σουηδίας στην Αθήνα 56 ΣΥΝΆΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΈΔΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΡΌΕΔΡΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΎ ΣΥΜΒΟΥΛΊΟΥ ΤΗΣ ΛΑΪΚΉΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑΣ ΤΗΣ ΚΊΝΑΣ 57 ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΊΟΥ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΎ ΕΠΙΣΚΈΦΤΗΚΕ ΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ 58 «ΑΓΊΑ ΣΟΦΊΑ. ΟΙ ΝΑΟΊ ΤΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΎ ΣΟΦΊΑΣ ΑΝΆ ΤΟΝ ΚΌΣΜΟ» Παρουσιάστηκε στοΠανεπιστήμιο La Sapienza ο αφιερωματικός Τόμος 62 ΜΕΤΆ ΤΟ ’22. ΑΝΑΖΗΤΉΣΕΙΣ ΜΙΑΣ ΝΈΑΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΉΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ Συνέδριο του Ιδρύματος της Βουλής 64 «ΣΜΎΡΝΗ-ΑΘΉΝΑ, ΈΝΑ ΤΡΑΓΟΎΔΙ ΔΡΌΜΟΣ» Εκδήλωση του Ιδρύματος της Βουλής για το Σμυρναίικο τραγούδι 66 Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΉ, Η ΑΠΏΛΕΙΑ ΚΑΙ Η ΝΟΣΤΑΛΓΊΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΉΣ ΠΑΤΡΊΔΑΣ ΣΤΑ ΤΡΑΓΟΎΔΙΑ ΤΩΝ ΕΡΥΘΡΑΙΩΤΏΝ ΚΑΙ ΣΜΥΡΝΙΏΝ ΠΡΟΣΦΎΓΩΝ Στίχοι και τραγούδια για τις αλησμόνητες πατρίδες 70 ΜΙΚΡΌ ΑΦΙΈΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΦΏΤΗ ΚΌΝΤΟΓΛΟΥ Έκθεση στοΜέγαρο της Βουλής 72 ΑΠΕΒΊΩΣΕ Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΌΣ ΓΙΏΡΓΟΣ ΡΩΜΑΊΟΣ 73 ΣΥΛΛΥΠΗΤΉΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΈΔΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΉΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΜΊΑ ΤΟΥ ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉ ΣΤΡΆΤΗ ΣΤΡΑΤΉΓΗ 74 ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΎ ΣΤΑΘΜΟΎ Το αναλυτικό πρόγραμμα του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής για το δεκαπενθήμερο που έρχεται. 76 ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ Οδηγίες πλοήγησης μέσα στον ιστότοπο της Βουλής για να αναγνώσετε τη δραστηριότητα ενός βουλευτή. 78 ΈΦΥΓΕ ΑΠΌ ΤΗ ΖΩΉ Ο ΠΡΏΤΟΣ ΈΛΛΗΝΑΣ ΕΒΡΑΊΟΣ ΔΉΜΑΡΧΟΣ Τα Γιάννενα αποχαιρέτησαν τον Μωυσή Ελισάφ
3 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΊΟΥ 2023 ΠΗΓΉ: ΕΦΗΜΕΡΊΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΏΝ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΗ ΤΖΑΛΑΒΡΑ Ανιχνεύονταςτομέλλοντωνεφημερίδων Ο ι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Και στη χώρα μας οι κυκλοφορίες των εφημερίδων και των περιοδικών επιβεβαιώνουν την διεθνή τάση πουθέλει τονέγχαρτοτύπο να κατρακυλά κυκλοφοριακά. Σύμφωναμεταστοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και το σχετικό διάγραμμα που αντλήσαμε απο την Εφημερίδα των Συντακτών οι συνολικές πωλήσειςτωνεφημερίδωνσεαριθμόφύλλωνμειώθηκανκατά 50%στατέλητου2021σεσχέσημετο2016, αφούτα71,6 εκατ. φύλλα που πωλήθηκαν το 2016 περιορίστηκαν σε 36,5εκατ.φύλλατο2021.Αναλογικάμικρότεροείναιαριθμητικά το πλήγμα στα περιοδικά η κυκλοφοριακή πτώση των οποίων διατηρήθηκε σε χαμηλότερα από των εφημερίδων επίπεδα, ενώ το 2021 φαίνεται να έχουν μια οριακή άνοδο της τάξης του 3%. Οι αιτίεςτηςκρίσηςτουέντυπουτύπουείναι λίγοπολύγνωστές. Είναιπρωτίστωςοι ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις, από την απελευθέρωση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου έως την υποκατάστασή του απο το διαδίκτυο και τα άλλα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Στην χώρα μας ιδιαίτερα, βαρύτατο επιπρόσθετο τραύμα επέφερε η οικονομική κρίση και η θανατηφόρα για τις εφημερίδες περίοδος των μνημονίων. Ηοικονομική αιμορραγία που προκάλεσαν τα μνημόνια ήταν τριπλή. Η συρρίκνωση του εισοδήματος των πολιτών-αναγνωστών απομάκρυνε τους σε οικονομική ανέχεια αναγνώστες απο την αγορά εφημερίδων μειώνοντας τα έσοδα από τιςπωλήσεις τους. Την ίδιαώραηδραματική περιστολή των εσόδων τουςαπό τις περικοπές των διαφημιστικών προγραμμάτων του κράτους και των ιδιωτικών επιχειρήσεωνεπέφερετηνχαριστικήβολήστονχειμαζόμενοοικονομικάκαι κυκλοφοριακά έντυπο τύπο. Την οικονομική ασφυξία των μνημονίων όμως επέτεινε και η επιχειρηματική απρονοησία και η αδράνεια των εκπροσώπων των εκδοτικών επιχειρήσεων στη διαμόρφωσημιαςπροορατικής στρατηγικήςκαι ενόςσυνεκτικούμακροπρόθεσμου σχεδίου σωτηρίας και αντιμετώπισης της επερχόμενης καταστροφής. Ενώ, όμως προσπαθούσαν να απορροφήσουν τις απώλειες από τις τραυματικές για τα έντυπα επιπτώσεις του ίντερνετ και των νέων μέσων ενημέρωσης, βρέθηκαν ταυτόχρονα και στομάτι τουκυκλώναεσωτερικώνεχθρών, όπωςκαιπολλοί άλλοι επιχειρηματικοί και εργασιακοί κλάδοι. Έτσι μετάαπόσχετική, χαφιεδικούτύπουκαταγγελίαστην τρόικα, οι εφημερίδες έχασαν σε δεύτερο χρόνο και τα έσοδααπό την υποχρεωτική δημοσίευση των ισολογισμών των επιχειρήσεων που συνέβαλλαν σημαντικά στην οικονομικήευζωίατους. Κάπωςέτσι ολοκληρώθηκεητριπλήοικονομικήκαταστροφή του έντυπου τύπου οδηγώντας σε κλείσιμο πολλές γνωστές εφημερίδες όπως η Ελευθεροτυπία, το Έθνος, η Απογευματινή κ.ο.κ. Παράλληλα οδήγησε στην απόσυρση από το χώρο και των τελευταίων παραδοσιακών εκδοτών, την είσοδο νέων παικτών και επιχειρηματικών ομίλων που δεν είχαν καμμία σχέση με τον κλάδο, και συνεπώςστηνέξαρσητουφαινομένουτηςδιαπλοκήςτωνπολιτικοοικονομικών συμφερόντων. Στο φόντο αυτού τού τοπίου η Ένωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων επιχείρησε πρόσφατα με την διοργάνωση του 1ου Ετήσιου Συνέδριου «Εφημερίδες 24» να διερευνήσει τόσο το παρόν όσο και το μεσοπρόθεσμο μέλλον του Τύπου, σε μία εποχή όπου η έγκυρη, επώνυμη και ποιοτική ενημέρωση συνιστά ολοένα και επιτακτικότερηανάγκηγιατιςελεύθερεςκοινωνίεςκαι τηλειτουργίατουδημοκρατικού πολιτεύματος. Με αφορμή το συνέδριο αυτό το περιοδικό της Βουλής παρουσιάζει στο αφιέρωμα πουακολουθεί δύοαπότιςβασικέςεισηγήσειςστιςαντίστοιχεςθεματικέςενότητές του και συγκεκριμένα : • ΣτοιχείααπότααποτελέσματατηςέρευναςτηςFocusBari πουπραγματοποιήθηκε ειδικάγιατοσυνέδριοκαι καταγράφει τόσοτηδυναμικήόσοκαι τησυγκριτικήτοποθέτηση του Τύπου στο συνολικό τοπίο της Ενημέρωσης. • Θεσμικά ζητήματα που –ολοένα και περισσότερο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο- διαμορφώνουν το κανονιστικόπλαίσιο το οποίο ορίζει την θέση του Τύπου στο οικοσύστημα της επικοινωνίας, ειδικά απέναντι στις κυρίαρχες παγκόσμιες πλατφόρμες. Τα αποτελέσματα των συζητήσεων του συνεδρίου οδηγούν στο αισιόδοξο συμπέρασμα ότι δεν έχουν χαθεί όλες οι ελπίδες για τις εφημερίδες και τον έντυπο τύπο. Εφαλτήριο για την ανάκαμψή του, λυδία λίθο για την σωτηρία του μπορεί να αποτελέσει μόνο η ποιότητα του περιεχομένου του. Όπλα της «επιστροφής» του παραμένουν οι κλασσικέςποιοτικέςαξίεςτου, τασυγκριτικάπλεονεκτήματατου : πρωτογενέςρεπορτάζ, τεκμηριωμένεςαναλύσεις, ενυπόγραφαάρθραγνώμηςαπόεπώνυμεςυπογραφές. Όλα δηλαδή εκείνα τα στοιχεία που χτίζουν κύρος και αξιοπιστία σε ένα έντυπο. Όλα αυτά είναι παράμετροι που συνδέονται με το εσωτερικό ανθρώπινο δυναμικό μιαςεκδοτικήςεπιχείρησης. Συνδέονται όμωςκαι με την άλληπλευράτουδιπόλου, τοπαραμελημένοαναγνωστικόκοινό. Είναι μιαπαράμετροςπουδενφαίνεται ναέχει απασχολήσει αρκούντωςεκδοτικάκαι δημοσιογραφικάεπιτελεία.Ανδενδημιουργηθούναυτήτηνεποχή επειγόντως αναγνώστεςστηνέαγενιά, τότεοέντυποςΤύπος θα φθίνει μάλλον με τον ετήσιο στατιστικό ρυθμό των θανάτων. Χωρίς ανατροφοδότηση νέουαναγνωστικού κοινούησυρρίκνωση των εφημερίδων και των περιοδικών θα είναι ραγδαία και αναποφευκτη. Οι εφημερίδες είναι επείγουσα ανάγκη να διεκδικήσουνταχύταταμέσωτωνδημοσίωνσχολείωνπρογράμματαφιλαναγνωσίας εφημερίδων ανάλογα με αυτά που έχουν υιοθετήσει τα λογοτεχνικά βιβλία. Είναι ο μόνος τρόπος να καταστήσουν οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί ενεργοί πολίτες την ανάγνωσηεφημερίδαςκαθημερινήσυνήθειά τους. Είναι ομόνος τρόπος νααποκτήσουνενγένει αναγνωστικήκουλτούραόχι μόνογιατιςεφημερίδες, αλλάγιακάθε πνευματικό έργο λόγου. Ιδιαίτερα σε μιαπερίοδοπου οψηφιακός κόσμος οδηγεί σε λειτουργικό αναλφαβητισμό του κλασσικού κόσμου. Όλα αυτά όμως προϋποθέτουν σχεδιασμόαντίστοιχωνΕκπαιδευτικων Προγραμμάτωναλλάκαι Εφημερίδεςμεπεριεχόμενοπουθααγγίζουν επίπεδαπολιτισμικούέργουκαι δοκιμίου, μεΕκεφαλαίο δηλαδη. Όχι φθηνιάρικα σκανδαλοθηρικά ταμπλόιντ. Αν επιλεγεί η εφημερίδα να διδάσκεται λ. χ.ωςκαθημερινόμάθημαπολιτικήςκοινωνικοποίησηςστασχολεία, δεν μπορεί παρά ναπρέπει ναανταποκρίνεται στιςπροδιαγραφέςενόςυψηλούδιδακτικούπνευματικού έργου. Άλλωςδενμπορεί ναέχει θέσει στηνσχολικήτάξη. Γι αυτό και οι εκδότεςθαπρέπει ναανταποκριθουνστηνκοινωνικοεκπαιδευτική αποστολή τους. Η εφημερίδα δεν είναι βιομηχανικό εμπορικό προϊόν. Είναι πνευματικό έργο λόγουκαι τέχνης, παράτοεφήμερόντης, προορισμένοναδιαμορφώνει καλλίτερους ανθρώπους και κοινωνίες.
4 ΤΕΥΧΟΣ_059 Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος τηςΒουλής, ΚωνσταντίνοςΤασούλας σημείωσε τα εξής: «Η Βουλή των Ελλήνων ευχαρίστως έθεσε υπό την αιγίδατης, υπότησκέπητης, τοΣυνέδριο της Ένωσης των Εφημερίδων πανελληνίου, τελικά, κυκλοφορίας, διότι περί αυτού πρόκειται, το οποίο φιλοδοξεί, όχι ναπαίξει τορόλοενός ναυαγοσώστη, δεν είμαστε σε αυτό το σημείο παρά τις δυσκολίες, αλλά περισσότερο να παίξει το ρόλο ενός πλοηγού που θα δώσει την κατεύθυνση ερευνώντας και συζητώντας, εις τον Τύπο ο οποίος δοκιμάζεται λόγω των νεοτέρων εξελίξεων, ώστε να κατασταλάξει ημορφήκαι τοπεριεχόμενοτου έντυπου Τύπου, ο οποίος πάντα θα παίζει τορόλοτου, είτεποσοτικά, είτεποιοτικά εις την εξέλιξη του δημοκρατικού πολιτεύματος». Στη συνέχεια, ο κ. Τασούλας αναφερόμενος στην νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει ητεχνολογικήεξέλιξηστο πεδίοτουΤύπου, ανέφερεότι οέντυπος Τύπος συνοδεύεται από μία «γοητεία», αυτή τη γοητεία, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, «μπορούν να τη δώσουν μόνο οι έντυπες εφημερίδες». «Διότι ενώ ο κατακλυσμός έρχεται από το ηλεκτρονικό σύστημα, από το ψηφιακό σύστημα, από την ψηφιακή σφαίρα, αυτός ο κατακλυσμός συνδυάζεται με κάτι που είναι πολύ κουραστικό, ακόμη και για τους νεότερους, συνδυάζεται με την ανάγκη να ανταποκρινόμαστεακαριαία», πρόσθεσε ο Πρόεδρος της Βουλής. ΑΦΙΕΡΩΜΑ Το μέλλον του Τύπου στο επίκεντρο του 1ου Συνεδρίου «Εφημερίδες 2024» της ΕΙΗΕΑ Κ. Τασούλας: Το κύρος και η ποιότητα θα ενισχύσουν τον γραπτό Τύπο Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το 1ο Ετήσιο Συνέδριο «Εφημερίδες 2024» της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ) το οποίο πραγματοποιήθηκε υπο την αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων στην Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου παρουσιάστηκαν στοιχεία ερευνών σχετικά με τη δυναμική του Τύπου στο τοπίο της Ενημέρωσης, το επιχειρηματικό μοντέλο του έντυπου και ψηφιακού Τύπου που αφορά τη σχέση με τους αναγνώστες και την συνεργασία με τη διαφημιστική αγορά. ΦΩΤΟ: ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ/ ΦΡΟΣΩ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ Το συνέδριο παρακαλούθησαν μεταξύ άλλων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ο Πρόεδρος της ΕΙΗΕΑ Νίκος Χατζηνικολάου και ο Πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας Οι κ.κ. Κ. Τασούλας και Ν. Χατζηνικολάου
5 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΊΟΥ 2023 «Ότανδιαβάζειςήσυμβάλλειςστηνδιατύπωσηενός εντύπουμιαςκαθημερινήςεφημερίδας, τοακαριαίο δεν είναι αυτό τοοποίο σεβασανίζει, έχεις σύμμαχο το χρόνο, τη σκέψη, τη διόρθωση, την ανάκληση της σκέψης και τελικά το καταστάλαγμα», σημείωσε ο κ. Τασούλας . Στησυνέχειαοκ. Τασούλας τόνισεοτι ηέντυπηενημέρωση έχει να συναγωνισθεί σήμερα την ταχύτητα των ηλεκτρονικών μέσων και σημείωσε ότι το κύρος και η ποιότητα θα ενισχύσουν τον γραπτό Τύπο. «Φυσικά δεν υποτιμώ τη δύναμη της ταχύτητος και των νέων απίστευτων οριζόντων που έχει ανοίξει η τεχνολογία, αλλά δεν θέλω παρακολουθώντας την τεχνολογία να μετατρέψω σε μουσειακό κατάλοιπο κάτι το οποίο είναι χρήσιμο, ωφέλιμο να υπάρχει» σημείωσε . Ο πρόεδροςτηςΒουλήςεπεσήμανεότι «τοκύρος και η ποιότητα είναι μάλλον η λέμβος, η οποία θα οδηγήσει τον χειμαζόμενο έντυπο Τύπο σε ένα ήρεμο λιμάνι και ίσως οι συνενώσεις δυνάμεων -και στην επαρχία και εδώ- θα βοηθήσουν στην ενίσχυση του γραπτού Τύπου, ο οποίος επαναλαμβάνω δεν κινδυνεύει να μετατραπεί σε μουσειακό είδος, ψάχνει όμως τη νέα του μορφή» τόνισε . «ΗΒουλή των Ελλήνων η οποία φιλοξενεί τον Τύπο της Ελλάδος από τα χρόνια τα προεπαναστατικά έως σήμερα, έχουμε γύρω στις δέκα χιλιάδες τίτλους που φιλοξενούνται στη Βιβλιοθήκη της Βουλής, θαεξακολουθήσει νατείνει ευήκοονουςσεόλεςτις ιδέες και τις προτάσεις σας για τη διατήρηση του κύρουςκαι του γοήτρουκαι τηςπαρουσίας των ημερήσιων εφημερίδων» τόνισε ο κ. Τασουλας. Καταλήγοντας ο Πρόεδρος της Βουλής, συνεχάρη τους διοργανωτές του Συνεδρίου, επισημαίνοντας ότι «αυτότοενδιαφέρον και υψηλούεπιπέδουΣυνέδριο θα συμβάλει στο να δώσει αυτές τις κατευθύνσεις, όπου ο έντυπος Τύπος, ο καθημερινός τύπος θασυνεχίσει ναυπηρετεί τηΔημοκρατία, καθώςκαι τον ανήσυχο και σκεπτόμενο Πολίτη». «Η τεχνητή νοημοσύνη και τα μεγάλα δεδομένα δεν αφήνουντίποταανεπηρέαστο, πόσομάλλοντοχώρο της ενημέρωσης. Χρειάζεται, όμως, μελέτη και εμβριθής ανάλυση των νέων εξελίξεων, ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων», είπε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στο Συνέδριο. «Οι άνθρωποι οφείλουν να κατανοήσουν ότι δεν έχει τόση σημασία ο όγκος των πληροφοριών που είναι διαθέσιμος, όση έχει η ποιότητα της πληροφορίας και τοανφτάνουνσεαυτούςσεαξιοποιήσιμημορφή. Και στο σημείο αυτό ο ρόλος της εφημερίδας είναι κρίσιμος, ώστε να παρέχει έγκυρη και χρήσιμη πληροφορία. ΗπροσφοράτουΤύπουστον κοινωνικοπολιτικό μας βίο είναι αδιαμφισβήτητη. Η Κυβέρνησή μας αναγνωρίζει πλήρως τον κομβικό ρόλο που διαδραματίζει ο Τύπος στη Δημοκρατία μας και την Πατρίδα μας» είπε ο κ. Οικονόμου. Ο Πρόεδρος της ΕΙΗΕΑ Νίκος Χατζηνικολάου επεσήμανε πως δεν θα μπορούσε να υπάρχει κρισιμότερο ζητούμενο: το παρόν και το μέλλον του Τύπου, της έγκυρης και επώνυμης ενημέρωσης των πολιτών. Στην τοποθέτησή του τόνισε μεταξύ άλλων τη συμβολή της ύπαρξης του Τύπου στην εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας, ενώαναφέρθηκε στις προκλήσεις που απορρέουν από την υπερπληθώρα ακατέργαστης πληροφορίας στο ψηφιακό περιβάλλον και υπογράμμισε ότι θα πρέπει να γίνουν περισσότερα σε θεσμικό επίπεδο. Στο πρώτο μέρος του συνεδρίου παρουσιάστηκαν και τα ευρήματα αποκλειστικής έρευνας της Focus Bari, σύμφωνα με τα οποία το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εφημερίδας είναι η διάρκεια εστιασμένης αφοσίωσης του αναγνώστη, στα 46 λεπτά, το οποίοαποτελεί χρήσιμο «όπλο» γιατηδιαφημιστική αγορά. Παράλληλα, επισημάνθηκεότι υπάρχει ξεκάθαρη ανάγκη ανανέωσης του Τύπου, τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, όσο και σε επίπεδο προσέγγισης των αναγνωστών. Τέλος, θίχτηκε και το θέμα της διανομής, καθώς τα σημεία περιορίζονται αυτήν τη στιγμήσεπερίπου5.000, σύμφωναμετοπρακτορείο Άργος. Τις εργασίες του συνεδρίου παρακολούθησε και χαιρέτησε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςΕκδοτώνΕφημερίδων, Ζαν Πιερ ντε Κέραουλ, ενώ υπήρξαν τρεις θεματικές ενότητες. Η πρώτη αφορούσε τα δεδομένα και τις τάσεις στον ελληνικό Τύπο. Στοπάνελβρέθηκανοι Γιάννης Πρετεντέρης, δημοσιογράφος, εκδότης της εφημερίδας «Το Βήμα» και σύμβουλος έκδοσης της εφημερίδας «Τα Νέα», ο Αθανάσιος Ελλις, διευθυντής στην αγγλόφωνη έκδοση της εφημερίδας «Η Καθημερινή», ο Σωτήρης Μανιάτης, διευθυντής στην εφημερίδα «Η Εφημερίδα των Συντακτών» ο Κωνσταντίνος Ρομποτής, διευθυντής έκδοσης στην εφημερίδα «Real News», μεσυντονιστήτον δημοσιογράφοΝίκοΣτραβελάκη. Ακολούθησε η ενότητα «Οι θεσμικές προκλήσεις για τον Τύπο», όπου μίλησαν η Δρ. Μαρία Καμηλάκη, διευθύντρια της βιβλιοθήκης της βουλής των Ελλήνων κι ο Ηλίας Κοντέας, γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκδοτών εφημερίδων. Έγινε συζήτηση και στο πάνελ βρέθηκαν οι Γιάννης Οικονόμου, υφυπουργόςπαράτωπρωθυπουργώκαι κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο Δημήτρης Μάντζος, εκπρόσωπος Τύπου ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, ο ΝάσοςΗλιόπουλος, υπεύθυνοςσχεδιασμούτουΣΥΡΙΖΑ και ηΓεωργίαΧριστοδούλου, νομικήσύμβουλοςτης ΕΙΗΕΑ. ΣυντονίστριαηδημοσιογράφοςΚάτιαΜακρή. Ητρίτη θεματική ενότητα ήταν «Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο για τον Τύπο» με ομιλήτρια την Ελένη Κωνσταντοπούλου, αντιπρόεδρο στους New York Times και συζήτηση στο πάνελ με τη Σοφία Δήμτσα, διευθύντρια Επικοινωνίας, τον Νίκο Σύμπουρα, διευθύνοντα σύμβουλο στο Tempo OMD, τον Γιώργο Δήμα, μέλοςτουδιοικητικούσυμβουλίουτηςΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ και συντονιστή τον Κωνσταντίνο Καμάρα, επιστημονικό σύμβουλο του ΔΣ της ΕΙΗΕΑ.
6 ΤΕΥΧΟΣ_059 Λαμβάνοντας υπ’ όψη τις μεγάλες αλλαγές που έχουν μεσολαβήσει από τα μέσα της δεκαετίαςτου90μέχρι σήμεραστοκοινωνικο-πολιτικο-οικονομικό περιβάλλον αλλά την μεγάληεξέλιξητηςτεχνολογίας, φαίνεται ότι οι Έλληνες, στην «μετα-covid» εποχή βιώνουν μια εντελώς νέα καθημερινότητα, που αξίζει κανείς να παρακολουθήσει και τοπώς αυτή αναπτύχθηκε σταδιακά, αλλά και τοπώςέχει επηρεάσει τηνσχέσητουμεταΜΜΕ και την ενημέρωση ευρύτερα. Όλοι οι Έλληνες είναι σήμερα «Ψηφιακοί Πολίτες» Παρ’ ότι η μελέτη επικεντρώθηκε στις Εφημερίδες, εν τούτοις, δεν θα ήταν ολοκληρωμένη αν δεν περιλάμβανε στοιχεία που αφορούν στο ευρύτερο περιβάλλον και κυρίωςστην σχέσητων Ελλήνων με ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ 2024: Νέα & Τάσεις στον Εκδοτικό Χώρο Στο πλαίσιο του πρώτου Ετήσιου Συνεδρίου ΕΙΗΕΑμε τίτλο «Εφημερίδες 2024», σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Focus Bari μια έρευνα που επικεντρώθηκε στην σημερινή απεικόνιση της σχέσης του ελληνικού κοινού με τον χώρο της ενημέρωσης, και στο πώς αυτή έχει εξελιχθεί μέσα στην τελευταία 25ετία. Την παρουσίαση της έρευνας, εκτεταμένη σύνοψη της οποίας ακολουθεί στην συνέχεια, έκανε η ιδρύτρια της Focus Bari, Ξένια Κούρτογλου, η οποία παρέθεσε στοιχεία από την ειδική έρευνα που πραγματοποιήθηκε για το συγκεκριμένο συνέδριο, καθώς και από διαχρονικές έρευνες της Focus Bari για την εξέλιξη τωνΜέσων και την σχέση των Ελλήνων με την τεχνολογία. ΞΈΝΙΑ ΚΟΥΡΤΟΓΛΟΥ, MSC., ΙΔΡΎΤΡΙΑ FOCUS BARI
7 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΊΟΥ 2023 την τεχνολογία. Η χρήση internet, η ραγδαία αύξηση της κατοχής και χρήσης των smartphones έχει επιφέρει ένα νέο τρόπομέσααπό τον οποίοοι Έλληνες ενημερώνονται, επικοινωνούν, κοινωνικοποιούνται, ψυχαγωγούνται και ψωνίζουν! Όπως βλέπουμε στα γραφήματα 1 και 2, η χρήση internet έχει φτάσει στο 95% επί συνολικού πληθυσμού της χώρας, ενώ κατά τα χρόνια του covid η σχέση με τον ψηφιακό κόσμο εκτοξεύθηκε πλέον και στους «ώριμους ενήλικες» καλύπτοντας την πλειονότητα της δεκαετίας 65-74 χρόνων! Να σημειωθεί δε, ότι η τάση αυτή είναι παγκόσμια, με παρόμοια trends να καταγράφονται διεθνώς. «Τα πάντα στο χέρι μου με τον δικό μου τρόπο» Ησυσκευήμετηνμεγαλύτερηχρήσηπρόσβασηςστο internet είναι σαφώς το κινητό με μεγάλη διαφορά, ενώ παράλληλα, ανεβαίνει η κατοχή smart τηλεόρασης, ειδικά μέσα στα τελευταία δύο χρόνια! Η βασική παρατήρηση όμως, είναι το πόσες χρήσεις κάνουν πλέον οι Έλληνες online, με την σχέση με τα social networks να έχει το προβάδισμα, αλλά και μια τεράστια ποικιλία χρήσεων, όπως η επικοινωνία, η αναζήτηση πληροφοριών, οι ηλεκτρονικές αγορές, οι τραπεζικές συναλλαγές, αλλά και οι συναλλαγές με το Δημόσιο: Τα τελευταία 25 χρόνια, το τοπίο των ΜΜΕ αλλάζει άρδην! Με την ταχύρρυθμη διάδοση του internet, μέσα στα τελευταία 25 χρόνια επηρεάζεται σημαντικά η σχέση των Ελλήνων με τα παραδοσιακάΜΜΕ: ας θυμηθούμεκατ’ αρχήνποιαείναι ηφυσιογνωμίατουκάθε Μέσου με τον παραδοσιακό του ρόλο: Κι ενώ η διαχρονική αυτή «ταυτότητα» του κάθε κλάδουΜέσου παραμένει, παρατηρούμε ότι σε ημερήσιαδιείσδυση, μεταξύ του1995και του2020ητηλεόρασηχάνει έδαφος, ενώτοραδιόφωνοκερδίζει, καθώςείναι τοΜέσοπου «σεσυντροφεύει παντού», και όπως θα δούμε και σε επόμενη ενότητα, είναι ένα Μέσο που είχε και διατηρεί μια πολύ θετική εικόνα μεταξύ του ελληνικού κοινού. Από την άλλη μεριά, τα έντυπα φαίνεται ότι χάνουν έδαφος, ειδικά τα περιοδικά, ενώ οι εφημερίδες διατηρούν σχετική ανθεκτικότητα στην αναλογία κοινού που εκτίθεται σε τουλάχιστον ένα τίτλο στο μέσοτεύχος: βεβαίως, αυτόείναι μόνοέναστοιχείο διείσδυσης, χωρίς ναυπολογίζεται ομέσοςαριθμός τίτλων, η διάρκεια ανάγνωσης κλπ. Τέλος, όπως βλέπουμε στο γράφημα 5, το internet παρουσιάζει μιατεράστιαάνοδο, και μετονρόλοτου «Μέσου», παρ’ όλο που κατά γενική ομολογία, «δεν είναι ακριβώςΜέσο όπως τα άλλα» : ουσιαστικά, το διαδίκτυοείναι ένας«πολυχώρος-πολυ-όχημα»μέσα στο οποίο και μέσα από το οποίο οι καταναλωτές διαδρούν και εξυπηρετούν μια πλειάδα αναγκών, μεταξύ των οποίων είναι και η ενημέρωση! Οι εφημερίδες παραμένουν σταθερά ένα Μέσο που διακρίνεται από σοβαρότητα, επαγγελματισμό, σεβασμό και αξιοπιστία ΗέρευναπουεστιάστηκεστιςανάγκεςτουΣυνεδρίου, μεταξύ άλλων εξέτασε και την σημερινή εικόνα που έχει το κάθε Μέσο με το κοινό. Η διερεύνηση έγινε με μια σειρά από φράσεις με τις οποίες το κοινό κλήθηκε να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει ξεχωριστά για το κάθεΜέσο. Έχοντας κάνει ακριβώς την ίδια διερεύνηση το 2007, είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε τοπώς εξελίχθηκαν οι απόψεις του κοινού για το κάθε Μέσο στο διάστημα της 15ετίας που μεσολαβεί (2007-2023). Ταγραφήματα6και 7παρουσιάζουν την εξέλιξητης εικόνας για κάθεΜέσοως προς τα χαρακτηριστικά σοβαρότητας, επαγγελματισμού, σεβασμούκαι αξιοπιστίας. Οι εφημερίδεςδιατηρούνσταθεράτηνδεύτερη θέση, οριακά χαμηλότερα από το ραδιόφωνο, που, όπωςπροαναφέρεται, έχει συνολικάμιαθετική εικόνα,ωςέναΜέσοπουβρίσκεται στοbackground, συντροφεύει, ψυχαγωγεί χωρίς να επιβάλλεται.
8 ΤΕΥΧΟΣ_059 ΑΦΙΕΡΩΜΑ Τοκοινόπεριμένει απότις εφημερίδες νακάνουν βήματα εκσυγχρονισμού Παράλληλα όμως με την εικόνα αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης, φαίνεται ότι τοκοινόπιστεύει πωςοι εφημερίδες, συνολικάως κλάδος, χρειάζεται νακάνουν βήματα εκμοντερνισμού και εκσυγχρονισμού. Στην αντίστοιχηφράση, όπως δείχνει το γράφημα 8, ενώ όλα τα Μέσ--ακόμα και η τηλεόραση-- παρουσιάζουν μια εικόνα εξέλιξης και προόδου, οι εφημερίδες σημειώνουν την μεγαλύτερη πτώση μέσα στην δεκαπενταετία, οριακάμεγαλύτερη και από τα περιοδικά. Όπως είναι φυσιολογικό, το internet παρουσιάζει μια εξαιρετικά μεγάλη διαφορά στο θέμα της ανάπτυξης και της προόδου, καθώς ευρύτερα η τεχνολογία εξελίσσεται και είναι πολύφυσιολογικό να τουαποδίδονται ταμέγιστααπό την άποψηαυτή. Οι Εφημερίδες επηρεάζονται και από την διεθνή τάση του «News Avoidance» Μια ακόμα φράση που συμπεριλήφθηκε στην μέτρηση της εικόνας των Μέσων είναι και τα συναισθήματα που δημιουργεί. Στο γράφημα 9, φαίνεται ότι τα πρωτεία στο αρνητικό συναίσθημα έχει η τηλεόραση, αλλά και οι εφημερίδες ακολουθούν: στο σημείο αυτό, αξίζει να θυμηθεί κανείς πως εδώ και πάνωαπόμιαδεκαετίαηχώραμαςβρίσκεται σε οικονομική κρίση, έχει περάσει μνημόνια, πανδημία, πόλεμος, κλιματική αλλαγή, ακρίβεια, ενεργειακό, και πολλά άλλα από τα μεγάλα φαινόμενα της εποχήςπουσυνεχώςανακοινώνονται και αναπλάθονται από τα ενημερωτικάΜΜΕ. Αυτή η συσσώρευση αρνητικών ειδήσεων είναι κάτι που έχει τοπικά και διεθνώς δημιουργήσει μια αναλογία κοινού που δεν θέλει να ενημερώνεται—news avoidance—προκειμένου να κρατούν μια καλή ψυχολογία, ενώ για την πλειονότητα του κοινού, ομολογουμένως τα ενημερωτικά ΜΜΕ είναι εκείνα που εμπνέουν αρνητικά συναισθήματα. Οι Εφημερίδες, ως «NewsBrands» παραμένουν η πρώτη πηγή ενημέρωσης για το ελληνικό κοινό Αντικειμενικά, και κατά δήλωση της μεγάλης αναλογίας των πολιτών, το internet αποτελεί την κύρια πηγή ενημέρωσης, όπως παρατηρούμε στο πιο κάτωγράφημα10. Ας μην ξεχνάμεόμως, πως μέσα στο Μέσο που λέγεται internet, περιλαμβάνονται και τα ομότιτλα sites των παραδοσιακών τίτλων των εφημερίδων, και βέβαια, αυτή η εικόνα προσομοιάζει ακριβώςμεεκείνηπουκαταγράφεται και σε όλες τις άλλες χώρες του Δυτικού κόσμου. Μέσα στον χώρο του internet, η ενημέρωση μπορεί να προέλθει είτε από τα sites των εφημερίδων, είτε από τους αμιγώς εκδότες διαδικτύου, ή ακόμα και από τα κοινωνικά δίκτυα. Για το λόγο αυτό, στην έρευνα του συνεδρίου διαχωρίσαμε τα ενημερωτικά sites σε δύο ομάδες: α) τα ομότιτλα sites/ ηλεκτρονικές εκδόσεις των παραδοσιακών τίτλων εφημερίδων που διαθέτουν και έντυπη μορφή και β) τα ενημερωτικά sites που έχουν μόνο ηλεκτρονική μορφή. Στην συνέχεια, ζητήσαμε από το κοινό τηςέρευναςναδηλώσει τιςπηγέςπουχρησιμοποιεί για να ενημερωθεί για τα νέα/ειδήσεις τακτικά, και σε δεύτερο επίπεδο, να διαχωρίσει την μία και μόνη κύρια πηγή ενημέρωσής του. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον διαπιστώνουμε ότι οι παραδοσιακές εφημερίδες στην ηλεκτρονική τους μορφή αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης για το ελληνικό κοινό, όπως φαίνεται στο γράφη-
9 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΊΟΥ 2023 μα 11. Ακολουθούν τα social media, που συνήθως περιέχουναναρτήσειςπουπροέρχονται απόταsites τωνεφημερίδων, και πολύκοντάοι αμιγώςεκδότες διαδικτύουήαλλιώς «DigiPublishers», ενώταδελτία ειδήσεων στην τηλεόραση έρχονται ως κύρια πηγή ενημέρωσηςαρκετάχαμηλότερα. Και βέβαια, παρά την «παραδοσιακήσυνήθεια», ένα16%τουκοινούδηλώνει ότι ενημερώνεται συστηματικά από τις εφημερίδες στην έντυπή τους μορφή. Είναι ξεκάθαρη η υπεροχή των NewsBrands σε ποιότητα, υπευθυνότητα και εγκυρότητα της είδησης Στο τελευταίο μέρος της έρευνας του συνεδρίου εξετάστηκε η συγκριτική εικόνα μεταξύ των «NewsBrands»--δηλαδή των παραδοσιακών τίτλων εφημερίδων στην πολυμορφική της υπόσταση— έναντι των αμιγώς διαδικτυακών ενημερωτικών ιστότοπων—δηλαδή «DigiPublishers». Η εικόνα εξετάστηκε πάνωσε μια σειρά από χαρακτηριστικά που διέπουν ένα ενημερωτικό Μέσο, και, της παρατηρούμε στο γράφημα 12, τα «NewsBrands» έχουν ξεκάθαρη υπεροχή και προβάδισμα, ειδικά στα χαρακτηριστικά της αξιοπιστίας των ειδήσεων, στο βάθος των απόψεων, στην ευθύνη για όσα γράφουν, στηνενυπόγραφηαρθρογραφίακαι στοπρωτογενές ρεπορτάζ. Οι Εφημερίδες παραμένουν δυνατές και κρατούν τα ηνία στην εστιασμένη προσοχή του αναγνώστη Ητελευταίαενότητατηςπαρουσίασηςστοσυνέδριο εστίασεστατελευταίαστοιχείατηςμεγάλης, πανελλαδικής έρευνας αναγνωσιμότητας, Bari Smart, της Focus Bari, κατά την οποία καταγράφεται ότι: • Επτά στους δέκα Έλληνες εκτίθενται σε τουλάχιστον ένα «NewsBrand» στο μέσο τεύχος, σε οποιαδήποτεμορφήτου—έντυπηήηλεκτρονική. • Με αυτή την αποτύπωση, κάθε παραδοσιακός τίτλος μπορεί να καταγράφει και να αναδεικνύει το συνδυαστικό του κοινό και την συνολική του διείσδυση στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό. • Ηηλεκτρονικήμορφήπροηγείται τηςέντυπηςσε διείσδυση, όμως… • Η έντυπη μορφή κρατά την εστιασμένη προσοχή του αναγνώστη για κατά μέσο όρο 46 λεπτά, εξ’ ίσουσεάντρεςκαι γυναίκες, πανελλαδικά, μεέμφαση στις πιοώριμες ηλικίες, και στην ανώτερη τάξη και μόρφωση. Σαν Συμπέρασμα Η ραγδαία διείσδυση του internet έχει φέρει μια νέα καθημερινότητα σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής των Ελλήνων, φαινόμενο που παρατηρείται και διεθνώς. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η τάση του κοινού είναι πλέον σήμερα προς την ηλεκτρονική ενημέρωση, με τους παραδοσιακούς τίτλους των εφημερίδων να ηγούνται στην ηλεκτρονική τους μορφή. Παρ’ όλα αυτά, η έντυπη μορφή των εφημερίδων είναι εκείνη που διατηρεί την εστιασμένη προσοχήτουαναγνώστη γιαπάνωαπό45λεπτάανά «συνεδρία», όταν ο μέσος χρόνος παραμονής σ’ ένα site δεν ξεπερνά τα 2.5 λεπτά! Παράλληλα, ο σεβασμός, η εμπιστοσύνη, η εικόνα αξιοπιστίας, άποψης σε βάθος, ενυπόγραφης υπεύθυνης αρθρογραφίαςπουβασίζεται σεπρωτογενές ρεπορτάζ παραμένουν οι πυλώνες κληρονομιάς των παραδοσιακών τίτλων των εφημερίδων, που κάλλιστα μπορούν να αποτελέσουν το εφαλτήριο για ένα λαμπρό, «πολυμορφικό» μέλλον για όλα τα «NewsBrands».
www.hellenicparliament.grRkJQdWJsaXNoZXIy MjYz