Το διακύβευμα των Ευρωεκλογών Tι κρίνεται την 9η Ιουνίου ΑΦΙΕΡΩΜΑ 15ΝΘΗΜΕΡΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ περιστυλίου! Επίτου... ΤΕΥΧΟΣ_077 28 ΜΑΪΟΥ 2024
2 ΤΕΥΧΟΣ_077 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 03 Ε ΥΡΩΕΚΛΟΓΈΣ 2024: ΒΓΕΊΤΕ ΈΞΩ ΚΑΙ ΨΗΦΊΣΤΕ Άρθρο της Σύνταξης ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 2024 04 Τ Ο ΔΙΑΚΎΒΕΥΜΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΏΝ 2024 Άρθρο του Π.Κ. Ιωακειμίδη 06 Α ΠΌ ΤΟΝ ΟΡΙΣΜΌ ΣΤΗΝ ΑΠΕΥΘΕΊΑΣ ΕΚΛΟΓΉ ΤΩΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΏΝ Ιστορική αναδρομή στο Ευρωκοινοβούλιο 08 Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΉ ΕΞΈΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΎ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΊΟΥ Πως ενισχύθηκαν σταδιακά οι αρμοδιότητες του 12 Η ΣΥΖΉΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΉ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΘΉΚΗ ΤΗΣ ΛΙΣΣΑΒΌΝΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΑ Τι είπαν οι αρχηγοί και ο τότε πρόεδρος της Βουλής Δ. Σιούφας 14 Π ΡΕΜΙΈΡΑ ΕΠΙΣΤΟΛΙΚΉΣ ΨΉΦΟΥ ΓΙΑ 202.556 ΨΗΦΟΦΌΡΟΥΣ «Πρόβα» και για τις εθνικές εκλογές ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚO ΕΡΓΟ 16 « ΚΌΝΤΡΑ» ΑΡΧΗΓΏΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΊΒΕΙΑ ΛΊΓΟ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΈΣ Τι είπαν Κ. Μητσοτάκης και Σ. Φάμελλος 18 Η ΚΥΒΈΡΝΗΣΗ ΑΠΛΏΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΊ ΤΟ ΚΎΜΑ ΤΗΣ ΑΚΡΊΒΕΙΑΣ Κριτική από τους Ν. Ανδρουλάκη, Δ. Κουτσούμπα και Κ. Β ελόπουλο 20 Γ ΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΊΒΕΙΑ ΕΊΝΑΙ ΥΠΕΎΘΥΝΗ Η ΠΟΛΙΤΙΚΉ ΤΗΣ ΚΥΒΈΡΝΗΣΗΣ Τι είπαν οι Α. Χαρίτσης, Δ. Νατσιός, Β. Στίγκας και Ζ. Κωνσταντοπούλου 22 Κ . ΣΚΡΈΚΑΣ: ΠΉΡΑΜΕ ΜΈΤΡΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΌΡΙΣΑΝ ΤΟΝ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΌ Κριτική από τα κόμματα της αντιπολίτευσης 26 ΑΥΣΤΗΡΌΤΕΡΕΣ ΠΟΙΝΈΣ, ΕΝΊΣΧΥΣΗ ΕΛΕΓΚΤΙΚΏΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΏΝ, ΜΕΊΩΣΗ ΦΠΑ ΠΡΌΤΕΙΝΑΝ ΟΙ ΦΟΡΕΊΣ Σειρά μέτρων πρότειναν οι εκπρόσωποι των φορέων για την προστασία των καταναλωτών 28 Ε ΥΡΎΤΑΤΗ ΑΠΟΔΟΧΉ ΕΊΧΕ Η ΊΔΡΥΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΚΈΝΤΡΟΥ ΑΜΥΝΤΙΚΉΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΊΑΣ Για «δείγμα ωριμότητας» έκανε λόγο ο Ν. Δένδιας 32 ΈΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΆΜΕΙΣ ΒΑΣΙΣΜΈΝΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΊΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΈΡΕΥΝΑ Αξιοποίηση του επιστημονικού προσωπικού ζήτησαν οι εκπρόσωποι των φορέων 34 Λ . ΜΕΝΔΏΝΗ: ΑΝΑΓΚΑΊΑ Η ΕΠΈΚΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΆΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΎ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΎ ΜΟΥΣΕΊΟΥ Κυρώθηκε η σύμβαση για τη χρηματοδότηση και αναβάθμιση του Μουσείου 38 Σ ΤΟΥΣ ΔΎΟ ΜΉΝΕΣ Ο ΜΈΣΟΣ ΧΡΌΝΟΣ ΈΚΔΟΣΗΣ ΝΈΩΝ ΣΥΝΤΆΞΕΩΝ Ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού βίου, για επίσπευση των διαδικασιών 40 Α . ΣΚΈΡΤΣΟΣ: ΣΤΌΧΟΣ ΜΑΣ Η ΠΛΉΡΗ ΚΑΙ ΙΣΌΤΙΜΗ ΈΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΑΜΕΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΊΑ Για κυβερνητική προεκλογική φιέστα έκανε λόγο η αντιπολίτευση 44 Π . ΒΑΡΕΛΊΔΗΣ: ΈΤΟΙΜΟ ΤΟ 70% ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΏΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΏΝ ΜΕΛΕΤΏΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΈΣ «NATURA» Τι ισχύει στα θαλάσσια πάρκα Natura 46 Η ΒΟΥΛΉ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ ΤΊΜΗΣΕ ΤΗΝ ΗΜΈΡΑ ΜΝΉΜΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΊΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ ΤΟΥ ΠΌΝΤΟΥ Ζητήθηκε διεθνής αναγνώριση της Γενοκτονίας 48 Σ ΤΌΧΟΣ Η ΔΙΆΣΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΓΛΏΣΣΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΟΓΈΝΕΙΑ Θερινό Πρόγραμμα στην Βοστώνη για την ελληνική γλώσσα 50 W OMEN ACT: ΤΟ ΜΈΛΛΟΝ ΤΗΣ ΗΓΕΣΊΑΣ ΕΊΝΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΊΟ, ΑΛΛΆ... Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σε θέσεις ηγεσίας ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΔΙΠΛΩΜΑΤΊΑ 52 Γ . ΠΛΑΚΙΩΤΆΚΗΣ: Η ΈΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΚΎΠΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΈΝΩΣΗ ΟΦΕΊΛΕΤΑΙ ΠΡΩΤΊΣΤΩΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΉ ΜΑΣ ΣΥΣΠΕΊΡΩΣΗ ΚΑΙ ΟΜΟΨΥΧΊΑ Συμπληρώθηκαν 20 χρόνια από την ένταξη της Κύπρου στην Ε. Ε. 54 Υ ΠΟΓΡΑΦΉ ΜΝΗΜΟΝΊΟΥ ΚΑΤΑΝΌΗΣΗΣ ΜΕΤΑΞΎ ΤΗΣ ΔΙΑΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉΣ ΣΥΝΈΛΕΥΣΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΊΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΓΚΌΣΜΙΑΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΉΣ ΛΊΓΚΑΣ Σειρά κοινών δράσεων μεταξύ ΔΣΟ και Μουσουλμανικής Λίγκας 56 Α ΝΆΓΚΗ Η ΕΥΡΏΠΗ ΝΑ ΕΔΡΑΙΩΘΕΊ ΩΣ ΠΑΡΆΓΟΝΤΑΣ ΑΣΦΑΛΕΊΑΣ ΚΑΙ ΆΜΥΝΑΣ Η Σουηδή υπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ στη Βουλή 62 Σ ΥΝΆΝΤΗΣΗ ΤΗΣ Κ. Ο. ΕΡΓΑΣΊΑΣ «3+1» ΜΕ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΊΑ ΤΟΥ «CHICAGO COUNCIL ON GLOBAL AFFAIRS Συζητήθηκαν οι τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 64 Μ ΕΤΑΠΟΛΊΤΕΥΣΗ 1974-1975 50 ΕΡΩΤΉΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΉΣΕΙΣ Το νέο βιβλίο των Άγγελου Συρίγου και Ευάνθη Χατζηβασιλείου 65 Κ . ΤΑΣΟΎΛΑΣ: ΣΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΊΤΕΥΣΗ ΤΑ ΠΡΌΣΩΠΑ ΔΆΜΑΣΑΝ ΤΑ ΓΕΓΟΝΌΤΑ ΑΠΟΤΡΈΠΟΝΤΑΣ ΑΠΊΣΤΕΥΤΑ ΔΕΙΝΆ Η παρέμβαση του Προέδρου της Βουλής στην παρουσίαση του βιβλίου 70 Μ ΕΤΑΠΟΛΊΤΕΥΣΗ: ΜΙΑ ΆΛΛΗ ΕΠΟΧΉ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΚΉ ΜΑΣ Αναδημοσίευση αποσπάσματος από την καταληκτήρια ενότητα-επίλογο του βιβλίου 72 « ΘΕΑΤΈΣ ΣΕ ΠΌΛΗ ΦΆΝΤΑΣΜΑ» ΣΤΟ ΚΑΠΝΕΡΓΟΣΤΆΣΙΟ Εικαστική εγκατάσταση εμπνευσμένη από την περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου 74 Η ΒΟΥΛΉ ΤΊΜΗΣΕ ΤΑ ΙΌΝΙΑ ΝΗΣΙΆ Η εκδήλωση στο εντευκτήριο της Βουλής 76 « ΕΦΩΝΆΞΑΝ ΩΣ Τ’ ΑΣΤΈΡΙΑ ΤΟΥ ΙΟΝΊΟΥ ΤΑ ΝΗΣΙΆ*…» - ΜΙΑ ΜΙΚΡΉ ΑΧΤΊΔΑ ΙΣΤΟΡΊΑΣ ΙΟΝΊΟΥ ΦΩΤΌΣ Άρθρο του σκηνοθέτη της παράστασης Π. Γαλλία 80 Η ΕΞΈΛΙΞΗ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΉΣ ΜΟΥΣΙΚΉΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΊΚΗ Εκδήλωση τους Ιδρύματος της Βουλής 82 Α ΠΕΒΊΩΣΕ Ο ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΚΑΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΌΣ ΝΙΚΌΛΑΟΣ ΡΙΖΌΓΙΑΝΝΗΣ 83 « ΈΦΥΓΕ» Ο ΠΡΏΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΉΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΌΣ Φ. ΙΩΑΝΝΊΔΗΣ 86 Δ ΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΏΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ Οδηγίες πλοήγησης μέσα στον ιστότοπο της Βουλής για να αναγνώσετε τη δραστηριότητα ενός βουλευτή. 88 Τ Ο ΖΑΓΌΡΙ ΣΤΟΝ ΚΑΤΆΛΟΓΟ ΠΑΓΚΌΣΜΙΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΆΣ ΤΗΣ UNESCO Εντάχθηκε ως πολιτιστικό τοπίο ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Θοδωρής Τζαλαβράς | ART DIRECTOR: Κώστας Δακανάλης | ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: Θωμάς Τσάτσης, Γιάννης Φωτούλας, Γιώργος Χρυσικός
3 28 MΑΪΟΥ 2024 ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ TOY ΘΟΔΩΡΉ ΤΖΑΛΑΒΡΆ Παρακολουθώντας κανείς την καμπάνια που έχει ετοιμάσει το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για τις ευρωπαϊκές εκλογές της 9ης Ιουνίου εύκολα διαπιστώνει πως το βάρος πέφτει στην αντιμετώπιση της αποχής. Αν και δεν δηλώνεται ανοιχτά, μελετώντας το σχετικό προεκλογικό υλικό υπόρρητα προκύπτει οτι η καμπάνια στοχεύει στην καταπολέμηση της αδιαφορίας των Ευρωπαίων πολιτών και ιδιαιτέρως την κινητοποίηση των νέων, ώστε να προσέλθουν στις ευρωκάλπες για να περιοριστεί η πανευρωπαϊκή κατάρα της αποχής. Κεντρικό σύνθημα: Get out and vote. Που σημαίνει: Βγείτε έξω και ψηφίστε! Η προτροπή συνεχίζεται μάλιστα με την χρησιμοθηρική προειδοποίηση: Αξιοποίησε την ψήφο σου... Για να μην αποφασίσουν άλλοι για σένα! Το σκεπτικό που επιστρατεύεται για να επιτευχθεί η κινητοποίηση και να ενισχυθεί η συμμετοχή είναι απλό. Η Δημοκρατία μπορεί να μοιάζει αυτονόητη, αλλά δεν είναι.Χρειάζεται αγώνας, περιφρούρηση και συμμετοχή για την διατηρησιμότητά της. Αναφέρεται χαρακτηριστικά : «Η Δημοκρατία φαίνεται προφανής για εμάς σήμερα. Αυτό όμως δεν συνέβαινε πάντοτε. Σε μια εποχή όχι πολύ μακρινή, εκατομμύρια Ευρωπαίοι έζησαν καταστάσεις στις οποίες δεν μπορούσαν να ψηφίσουν, ούτε καν να εκφραστούν ελεύθερα. Η ίδια τους η ζωή μπορεί να κινδύνευε, απλώς και μόνο επειδή ήταν διαφορετικοί, είχαν διαφορετικές απόψεις ή επιθυμούσαν μια διαφορετική ζωή. Η δημοκρατία είναι ένα πολύτιμο δώρο που μας κληροδότησαν οι προηγούμενες γενιές. Την οραματίστηκαν και αγωνίστηκαν για την επίτευξή της. Τώρα εναπόκειται σε εμάς να τη διατηρήσουμε, να την ενισχύσουμε και να την κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές. Ο αποτελεσματικότερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι η ψήφος - διότι όσο περισσότεροι άνθρωποι ψηφίζουν, τόσο ισχυρότερη γίνεται η δημοκρατία. Στις 6-9 Ιουνίου 2024: Αξιοποίησε την ψήφο σου. Για να μην αποφασίσουν άλλοι για σένα». Για να ενισχύσει την πειθώ της συμμετοχής προς τους πολίτες η καμπάνια δεν αρκείται μόνο στην προτροπή. Προβαίνει στη διατύπωση συγκεκριμένων επιχειρημάτων που αναδεικνύουν ακόμη και το στοιχείο της προσωπικής επίδρασης και επιρροής του αποτελέσματος των ευρωεκλογών στην ζωή των Ευρωπαίων πολιτών. Στο ερώτημα «Γιατί να ψηφίσω;», η καμπάνια απαντά: -Αξιοποίησε την ψήφο σου για να αλλάξεις τη δική σου ζωή. Ίσως είναι εύκολο να ξεχνάμε πόσο επηρεαζόμαστε από το αποτέλεσμα των ευρωπαϊκών εκλογών. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θεσπίζει νόμους που μας επηρεάζουν όλους: μεγάλες χώρες και μικρές κοινότητες, ισχυρές εταιρείες και νεοφυείς επιχειρήσεις, σε παγκόσμιο και σε τοπικό επίπεδο. Η νομοθεσία της ΕΕ εστιάζει σε θέματα που είναι σημαντικά για όλους μας: το περιβάλλον, την ασφάλεια, τη μετανάστευση, τις κοινωνικές πολιτικές, τα δικαιώματα των καταναλωτών, την οικονομία, το κράτος δικαίου και πολλά άλλα. Στις μέρες μας, κάθε σημαντικό εθνικό θέμα έχει επίσης μια ευρωπαϊκή διάσταση. Η ψήφος σου θα καθορίσει ποιοι ευρωβουλευτές θα σε εκπροσωπούν γράφοντας νέους κανόνες, αλλά και θα επηρεάσει την εκλογή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αποφάσεις αυτές θα διαμορφώσουν την καθημερινή ζωή τη δική σου και όλων μας. -Αξιοποίησε την ψήφο σου για να αντιμετωπίσουμε τις παγκόσμιες προκλήσεις γύρω μας Σε έναν ολοένα πιο σύνθετο, ασταθή και διασυνδεδεμένο κόσμο, η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει παγκόσμιες προκλήσεις τις οποίες καμία χώρα της ΕΕ δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με επιτυχία μόνη της. Η αντιμετώπιση των πολυάριθμων προκλήσεων με τις οποίες βρισκόμαστε αντιμέτωποι δεν είναι αμελητέο καθήκον —ψηφίζοντας, μπορείς να επηρεάσεις προς ποια κατεύθυνση θα γίνει αυτό. -Αξιοποίησε την ψήφο σου για να υπερασπιστείς τη δημοκρατία Η δημοκρατία δεν θα πρέπει ποτέ να θεωρείται δεδομένη. Είναι συλλογικό επίτευγμα το οποίο πρέπει όλοι να υπερασπιζόμαστε. Η δημοκρατία ξεκινά από τους πολίτες: δίνουμε το έναυσμα ψηφίζοντας στις ευρωπαϊκές εκλογές καθώς οι αποφάσεις που λαμβάνονται επηρεάζουν τη ζωή μας. Εάν δεν συμμετάσχουμε, δεν θα μπορέσουμε να διαμορφώσουμε το μέλλον μας από τη μία, ενώ από την άλλη και η ευρωπαϊκή κοινοβουλευτική δημοκρατία αποδυναμώνεται και οι αξίες της χάνουν το νόημά τους. Όσο περισσότεροι ψηφίζουμε, τόσο περισσότερη δύναμη έχουμε ως δημοκρατία. -Γιατί η ψήφος σου είναι σημαντική Από τις 6 έως τις 9 Ιουνίου 2024, εκατομμύρια Ευρωπαίοι θα συνδιαμορφώσουν το μέλλον της ευρωπαϊκής δημοκρατίας με την ευκαιρία των ευρωπαϊκών εκλογών. Είναι μια μοναδική στιγμή κατά την οποία μπορούμε όλοι να αποφασίσουμε συλλογικά για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι πάντα σημαντικό να ψηφίζουμε, σε τοπικό, εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να εκφράσουμε τη γνώμη μας για θέματα που μας αφορούν όλους. Ασφαλώς σε επίπεδο αρχών κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει με το σκεπτικό της καμπάνιας. Ο μέσος Ευρωπαίος πολίτης όμως, μάλλον θα επιθυμούσε μια περισσότερο αδρή περιγραφή για το Διακύβευμα αυτών των ευρωεκλογών. Να γνωρίζει δηλαδή ξεκάθαρα τι κρίνεται και άρα τι διακινδυνεύεται για το μέλλον της Ευρώπης και της ζωής του σε αυτές τις ευρωπαϊκές εκλογές, ώστε να καθορίσει με την ψήφο του σε τι πρέπει να επικεντρωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα πέντε χρόνια. Σε αυτό ακριβώς το ερώτημα επιχειρεί να δώσει απάντηση το αφιέρωμα του τρέχοντος τεύχους ιδιαίτερα μέσα από το άρθρο του καθηγητή και εμπειρογνώμονα Παναγιώτη Ιωακειμίδη.Το αφιέρωμα συντίθεται επιπλέον από ένα ιστορικό χρονικό της εξέλιξης και των αρμοδιοτήτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και από ένα αμιγώς ελληνικού ενδιαφέροντος ρεπορτάζ για την πρεμιέρα της επιστολικής ψήφου στη χώρα μας, τόσο για τους Έλληνες του εξωτερικού, όσο και για όσους κατοικούν στο εσωτερικό. fineacts.co/get-out In light of the forthcoming European Parliament elections, Fine Acts worked with 27 outstanding illustrators, one from each EU member state, who designed posters on the topic of democratic participation. All works are published under an open license, so that anyone can use them non-commercially to spread the message of the importance of voting. Download your favorites today! GET OUT & VOTE 27 EU ARTISTS 27 FREE POSTERS Δείτε το βίντεο Ευρωεκλογές 2024: Βγείτε έξω και ψηφίστε ΦΩΤΟ ΕΞΩΦΎΛΛΟΥ: ΑΦΊΣΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΊΟΥ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 4 ΤΕΥΧΟΣ_076 Το Διακύβευμα των Ευρωεκλογών 2024 Π.Κ. Ιωακειμίδης* Οι άμεσες εκλογές της 6-9ης Ιουνίου στα εικοσι-επτά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης-ΕΕ ( 400 εκ. ψηφοφόροι) για την ανάδειξη των 720 νέων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) είναι οι πλέον κρίσιμες στην ιστορία του θεσμού. Ο θεσμός των Ευρωεκλογών ξεκίνησε ως γνωστόν το 1979, όταν οι πρώτες ευρωεκλογές πραγματοποιήθηκαν, με στόχο να ενισχυθεί η νομιμοποίηση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας/ Ένωσης, να καλυφθεί το διαβόητο δημοκρατικό έλλειμμα και να εκπροσωπηθούν οι Ευρωπαίοι πολίτες στο θεσμικό σύστημα της Ένωσης( οι πρώτες ευρωεκλογές στην Ελλάδα έγιναν τον Οκτώβριο 1981). Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην τότε Ευρωπαική Οικονομική Κοινότητα( ΕΟΚ) των Εννέα του 1979 είχε βέβαια μικρή σχέση με το σημερινό Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το 1979 το ΕΚ δεν είχε ουσιαστικά (νομοθετικές) εξουσίες πέρα από την έγκριση του προϋπολογισμού της Ένωσης. Ήταν απλώς ένα οργανο πολιτικών συζητήσεων και τίποτα περισσότερο. Σήμερα το ΕΚ είναι μαζί με το Συμβούλιο Υπουργών συννομοθέτης (co-legislator) στο σύστημα της Ένωσης. Στο 85% των νομοθετικών αποφάσεων απαιτείται η συγκατάθεσή του προκειμένου να υιοθετηθούν σε μια ευρεία κατηγορία θεμάτων που κυμαίνονται από την περιβαλλοντική πολιτική, τη διαρθρωτική πολιτική, την εσωτερική αγορά, την ενέργεια, το κανονιστικό καθεστώς για την οικονομία και τις επιχειρήσεις και βεβαίως τον προϋπολογισμό και τις δημοσιονομικές προοπτικές της Ένωσης. Για όλα τα θέματα δηλαδή που λίγο-πολύ ενδιαφέρουν την καθημερινότητα του Ευρωπαίου πολίτη. Το Κοινοβούλιο μέσω της λεγόμενης «κανονικής νομοθετικής διαδικασίας» (ordinary legislative procedure) διαμορφώνει τις σχετικές αποφάσεις και συμπράττει στην υιοθέτηση τους. Α. Επιπλέον, το Κοινοβούλιο «εκλέγει» τον/την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εγκρίνει στο σύνολό της σύνθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ «ελέγχει» (κοινοβουλευτικός έλεγχος) τόσο την Επιτροπή όσο και τα άλλα όργανα της Ένωσης όπως Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, Συμβούλιο Υπουργών, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και κατ’ επέκταση την οικονομική και νομισματική ένωση (ΟΝΕ). Με άλλα λόγια, από «καφενείο της Ευρώπης» που εθεωρείτο το 1979 για πολιτικές συζητήσεις και τίποτα περισσότερο, σήμερα είναι ο κεντρικός δημοκρατικός θεσμός διαμόρφωσης πολιτικής και λήψης αποφάσεων στην Ένωση. Αλλά παράλληλα «παρακολουθεί» και τη συμπεριφορά των κρατών μελών με στόχο να διασφαλίσει ότι τα τελευταία σέβονται τις αξίες και αρχές της Ένωσης που κατοχυρώνονται στις Συνθήκες όπως κράτος δικαίου, θεμελιώδη δικαιώματα, κλπ. (βλέπε πρόσφατο ψήφισμα π.χ. για την κατάσταση του κράτουσ δικαίου στην Ελλάδα). Τούτων δοθέντων, οι Ευρωπαίοι πολίτες έχουν ισχυρους λόγους να συμμετάσχουν στις Ευρωεκλογές και με την ψήφο τους να προσδιορίσουν τη σύνθεση του Κοινοβουλίου που θα μπορεί να προωθήσει τις απόψεις και συμφέροντά τους. Αλλά η συμμετοχή των πολιτών στις επικείμενες εκλογές είναι επιβεβλημένη και για σειρά άλλων, ισχυρότερων ίσως, λόγων. Η Ευρώπη και ειδικοτερα η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει ισχυρές απειλές «εκ των έσω» και «εκ των έξω». Αντιμετωπίζει, όπως λέγει ο Γάλλος Πρόεδρος Εμ. Μακρόν, “την πρόκληση της επιβίωσης” για πρώτη φορά στην ιστορία της. Είναι ίσως ετοιμοθάνατη. Και είναι ευθύνη των πολιτών να την περιφρουρήσουν με την ψήφο τους στις Ευρωεκλογές. Οι «εκ των έσω» απειλές για την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ποικίλες. Για πρώτη φορά στις Ευρωεκλογές αυτές εμφανίζεται το ισχυρό σενάριο ακροδεξιά, εθνολαϊκιστικά αντι-ευρωπαϊκά κόμματα να κατακτήσουν μια ιδιαίτερα ισχυρή θέση στο Κοινοβούλιο και να «μπλοκάρουν» τη νομοθετική διαδικασία αλλά και τη γενικότερη λειτουργία του θεσμού. Στη Γαλλία λ.χ. ο Εθνικός Συναγερμός της Μ. Λεπέν προβλέπεται δημοσκοπικά να καταλάβει την πρώτη θέση ενώ σε εννέα κράτη μέλη της ΕΕ εθνολαϊκιστικά κόμματα εκτιμάται ότι μπορεί να καταλάβουν τη δεύτερη θέση. Εάν επιβεβαιωθεί το σενάριο αυτό, τότε ο παραδοσιακός φιλο-ευρωπαϊκός συνασπισμός πολιτικών δυνάμεων που κατηύθυνε τη λειτουργία του ΕΚ μπορεί να αλλοιωθείΕ.. Και ο συνασπισμός αυτό συγκροτείται από το συντηρητικό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ), τους Δημοκράτες-Σοσιαλιστές (S+D) και τους Φελελεύθερους (Renew). Η σύνθεση του νέου Ευρωκοινοβουλίου είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς οι προκλήσεις στο πεδίο των πολιτικών για την Ένωση είναι τεράστιες, όπως η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής οικονομίας προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ανταγωνιστικές πιέσεις από τις ΗΠΑ αλλά και την Κίνα. Ήδη δύο εκθέσεις( Ε.Letta και M. Dragi) προτείνουν δέσμη νομοθετικών και άλλων μέτρων για το σκοπό αυτό και την ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς. Παράλληλα η πράσινη μετάβαση, η ψηφιακή μετάβαση, η κλιματική αλλαγή, η τεχνητή νοημοσύνη συνιστούν προκλήσεις για την Ένωση στη νέα πενταετή θητεία του Κοινοβουλίου. Μαζί βέβαια με την ανάγκη για την καταπολέμηση των κοινωνικών ανισοτήτων και επίτευξη υψηλότερου βαθμού οικονομικής σύγκλισης μέσω της επιτάχυνσης της οικονομικής ανάπτυξης. Και όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν σε ένα νέο, εντελώς πρωτόγνωρο γεωπολιτικό περιβάλλον για την Ευρώπη με καταλυτικές απειλές «εκ των έξω». Η Ευρωπαϊκή Ένωση για πρώτη φορά στην ιστορία της αντιμετωπίζει πόλεμο σε Ευρωπαικό έδαφός – τον πόλεμο στην Ουκρανία που ξεκίνησε το Φεβρουάριο 2022 μετά την εισβολή της Ρωσίας. Παράλληλα αντιμετωπίζει ένα δεύτερο πόλεμο στην άμεση περιφέρειά της, τον πόλεμο στη Γάζα μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς. Οι πόλεμοι αυτοί και κυρίως αυτός της Ουκρανίας έχουν αλλάξει θεμελιακά το γεωπολιτικό περιβάλλον και τις κεντρικές υποθέσεις πάνω στις οποίες οικοδομήθηκε η μεταπολεμική ευρωπαϊκή ασφάλεια. Η Ευρώπη/ΕΕ «αισθάνεται» ότι απειλείται άμεσα από τη Ρωσία ενώ «πιέζεται» από την Κίνα και σε διαφορετική ένταση και βαθμό από τις ΗΠΑ. Οι τελευταίες, ιδιαίτερα εάν επαναφέρουν τον Ντ. Τραμπ στο Λευκό Οίκο, είναι πολύ πιθανόν να επιδιώξουν να χαλαρώσουν τους δεσμούς με την Ευρώπη ιδιαίτερα στον τομέα της άμυνας. Ως εκ τούτου, η Ευρώπη/ΕΕ θα έχει ως ένα κύριο στόχο στη νέα περίοδο να διαμορφώσει την Ευρωπαική άμυνα και να αναπτύξει τις στρατιωτικές ικανότητες που θα της επιτρέψουν να αντιμετωπίσει κάθε απειλή. Πρόκειται για την πρόκληση της ευρωπαϊκής επιβίωσης όπως την χαρακτηρίζει ο Πρόεδρος Μακρόν. Βέβαια η νέα αυτή πραγματικότητα δεν θα πρέπει να οδηγήσει στην αλλοίωση του ενωσιακού project ως κατά βάση ειρηνοποιητικού εγχειρήματος. Η καλύτερη συνταγή για την αντιμετώπιση μιας πολεμικής απειλής είναι η νηφαλιότητα και η κυριαρχία της λογικής» επισημαίνει εμφατικά ο Ν. Μακιαβέλι. Όπως γράφει δε ένας βαθύς γνώστης της Ρωσίας και της πολιτικής της, ο Anatol Lieven, «οι
5 30 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024 προειδοποιήσεις για επικείμενο πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Δύσης έφθασαν σε ακραία ένταση σε Ευρώπη και Βρετανία με ένα σαφή στόχο: να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις κοινωνικής υποστήριξης για μαζική αύξηση των δαπανών για επανεξοπλισμούς» πάνω από το 2% ΑΕΠ ( The Guardian, 24 Φεβρουαρίου 2024). Βέβαια το ενδεχόμενο εμπλοκής της Δύσης σε πολεμική σύγκρουση με τη Ρωσία πάντοτε ελοχεύει για όσο συνεχίζεται ο πόλεμος με την Ουκρανία, αλλά δεν επίκειται πόλεμος ως αποτέλεσμα προσχεδιασμένης επίθεσης της Ρωσίας σε χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ. «Η Ρωσία δεν συνιστά σοβαρή απειλή για συμβατική επίθεση σε χώρα της ΕΕ ή του ΝΑΤΟ» τονίζει ο Lieven. Βεβαίως διαφορετική πρόσληψη της απειλής έχουν ορισμένες χώρες όπως Βαλτικές και Σκανδιναβικές. Οι αξιωματούχοι των οποίων προβλέπουν την έκρηξη του πολέμου σε λίγους μήνες ή λίγα χρόνια Και οπωσδήποτε η Ευρώπη, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένη στρατιωτικά προκειμένου να αντιμετωπίσει κάθε πιθανό σενάριο με την ανάπτυξη των ικανοτήτων της κοινής άμυνας και ετοιμότητας τόσο στο πλαίσιο ΕΕ όσο και ΝΑΤΟ. Αλλά η συνολικότερη πολιτική ιδιαίτερα της ΕΕ απέναντι στη Ρωσία και την απειλή που αντιπροσωπεύει δεν μπορεί να καθορίζεται από τις ακραίες τοποθετήσεις ορισμένων χωρών (τις οποίες τελευταία και για λόγους εσωτερικής σκοπιμότητας αποδέχεται και ο πρόεδρος Μακρόν ο οποίος ως γνωστόν ήθελε συμβιβασμό με τη Ρωσία «για να μη ταπεινωθεί ο πρόεδρος Πούτιν»). Η οποιαδήποτε απειλή αντιπροσωπεύει η Ρωσία θα πρέπει να αντιμετωπισθεί. Αλλά δεν θα αντιμετωπισθεί ούτε με τον πασιφισισμό ούτε μόνο μέσα από τη μαζική αύξηση στρατιωτικών δαπανών και εξοπλισμών και τον παραληρηματικό λόγο. Θα αντιμετωπισθεί (και) εάν η Ευρώπη/ΕΕ ενισχύσει, ως γεωπολιτική οντότητα, την κυριαρχία της αλλά και την αξιοπιστία και επιρροή της στο διεθνές σύστημα μέσα από μια περισσότερο συνεπή, ολοκληρωμένη γεωπολιτική προσέγγιση στις παγκόσμιες συγκρούσεις. Αλλά η Ένωση έχει στην agenda της μια ιδιαίτερα ξεχωριστή πρόκληση για τα επόμενα χρόνια: τη διεύρυνσή της με εννέα κράτη των Δ. Βαλκανίων, Ουκρανία, Μολδαβία, Γεωργία (και ίσως σε κάποιο απώτερο μέλλον και Τουρκία). Η διεύρυνση συνιστά γεωπολιτική επιταγή.-προϋπόθεση για τη σταθερότητα, ειρήνη, δημοκρατία στην Ευρώπη. Επομένως η Ένωση θα πρέπει να επιταχύνει τη διευρυνσιακή διαδικασία, ίσως σε μια λογική «σταδιακής ένταξης» κρατών (αφού προηγηθεί η «πολιτική ένταξη» πρώτα και ακολουθήσει η πλήρης, θεσμική αργότερα). Αλλά προϋπόθεση για την επιτάχυνση είναι αφ’ ενός η εκπλήρωση από πλευράς υποψηφίων κρατών των κριτηρίων ένταξης (κράτος δικαίου, δημοκρατία, θεμελιώδη δικαιώματα, επίλυση διαφορών, κλπ.) και αφ’ ετέρου από πλευράς Ένωσης η μεταρρύθμιση θεσμών και πολιτικών με την τροποποίηση των Συνθηκών. Πρόκειται για ιδιαίτερα επίπονο και δύσκολο έργο. Είναι σαφές λοιπόν ότι στις Ευρωεκλογές αυτές διακυβεύεται ούτε λίγο ούτε πολύ το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ταυτότητά της ως ένας χώρος δημοκρατίας, ελευθερίας, αλληλεγγύης σ’ ένα κατακερματισμένο παγκόσμιο σύστημα που κυριαρχείται ολοένα και περισσότερο από αυταρχικά καθεστώτα και δυνάμεις. Η δυναμική της για βαθύτερη ενοποίηση με τη συμμετοχή των κοινωνιών για μια «στενότερη Ένωση» κρατών και πολιτών. Διακυβεύεται επίσης η θέση και ρόλος του κάθε κράτους μέλους όπως της Ελλάδας και των σημαντικών ωφελειών που αντλεί από την Ένωση (χρηματικές μεταβιβάσεις, ενίσχυση ασφάλειας και ανεξαρτησίας της χώρας, ανάδειξή της σε περιφερειακό συντελεστή επιρροής, κ.α.). Ζούμε σε αβέβαιους, επικίνδυνους καιρούς που πολλές σταθερές κλονίζονται και καταρρέουν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να διαφυλαχθεί ως η δημοκρατική η πολιτική σταθερά της Ευρώπης “ ως ένας περιφερειακός κήπος σε μια παγκόσμια ζούγκλα”( Borrell). Όθεν η αναγκαιότητα υψηλής συμμετοχής στις Ευρωεκλογές και η σημασία να σταλούν/εκλεγούν στο Ευρωκοινοβούλιο ‘άτομα ικανά να συμβάλλουν στην προώθηση του έργου του. *Ο καθηγητής Π.Κ. Ιωακειμίδης είναι πρώην πρεσβευτής – σύμβουλος του ΥΠΕΞ, μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του ΕΛΙΑΜΕΠ. Το τελευταίο βιβλίο του με τίτλο «Ελλάδα: Ορίζοντας 2030» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση. Ο καθηγητής Π.Κ. Ιωακειμίδης υπήρξε υποψήφιος Ευρωβουλευτής δύο φορές, το 2014 κι 2019.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 6 ΤΕΥΧΟΣ_076 Ηιδέα της εκλογής ευρωβουλευτών υπήρχε από τη δημιουργία των πρώτων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων. Ωστόσο, αυτό δεν υλοποιήθηκε στις πρώτες δεκαετίες των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και οι εθνικοί εκπρόσωποι στην Κοινή Συνέλευση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακα και Χάλυβα (ΕΚΑΧ), όπως ονομάζονταν τότε, ορίστηκαν από τα μέλη των εθνικών κοινοβουλίων, αντί να εκλεγούν απευθείας στην Ευρωπαϊκή Συνέλευση. Η πρώτη Συνθήκη, η οποία υπογράφηκε το 1951, δημιούργησε την Κοινοβουλευτική Συνέλευση, η οποία μετονομάστηκε στη συνέχεια σε Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ωστόσο, ήταν σημαντικό για την πρώιμη Ευρωπαϊκή Κοινότητα να συμμετέχει δημοκρατικά το κοινό στις αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αν και ένα σχέδιο σύμβασης του 1960 για άμεσες εκλογές (η έκθεση Dehousse) δεν εγκρίθηκε από τα κράτη μέλη, οι πρωτοβουλίες ευρωπαίων πολιτών για την απευθείας εκλογή των ευρωβουλευτών ήταν συνεχείς. Τα φιλοευρωπαϊκά κινήματα έκαναν εκστρατεία για τη διοργάνωση εκλογών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με ορισμένα να οργανώνουν άτυπες ευρωπαϊκές συνελεύσεις και ψηφοφορίες. Στη δεκαετία του 1970, αναπτύχθηκαν πρωτοβουλίες ευρωπαίων πολιτών που έστελναν αναφορές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητώντας την καθιέρωση της άμεσης εκλογής των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το 1975, το Κοινοβούλιο ενέκρινε έκθεση σχετικά με τη διοργάνωση άμεσων ευρωπαϊκών εκλογών και η έκθεση Patijn, που πήρε το όνομά της από τον Ολλανδό ευρωβουλευτή Schelto Patijn, ο οποίος την συνέταξε, χρησίμευσε ως βάση για τη μεταγενέστερη έγκριση των ευρωπαϊκών εκλογών από τα κράτη μέλη. Το 1976, οι Υπουργοί Εξωτερικών των κρατών μελών υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Εκλογική Πράξη, συμφωνώντας να διεξαχθούν άμεσες εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι εκλογές θα πραγματοποιούνταν εντός της ίδιας περιόδου σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, αν και τα κράτη μέλη ήταν ελεύθερα να αποφασίσουν το ακριβές εκλογικό σύστημα στις χώρες τους. Οι πρώτες ευρωεκλογές Τελικά το 1979, περισσότεροι από 185 εκατομμύρια ψηφοφόροι στις εννέα χώρες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας κλήθηκαν να ψηφίσουν απευθείας για τους ευρωβουλευτές που θα τους εκπροσωπούσαν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στις 10 Ιουνίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έγινε η πρώτη διεθνής συνέλευση που εκλέχθηκε απευθείας με καθολική ψηφοφορία για πενταετή θητεία και με 410 ευρωβουλευτές, κάτι που αποτέλεσε μια ιστορική στιγμή για την ευρωπαϊκή δημοκρατία. Το νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πραγματοποίησε τη ιδρυτική του σύνοδο στο Palais de l’Europe στο Στρασβούργο. Οι ευρωβουλευτές εξέλεξαν Οι πρώτες ευρωεκλογές στην Ελλάδα Οι πρώτες στην Ελλάδα διεξήχθησαν την Κυριακή 18 Οκτωβρίου 1981, ταυτόχρονα με τις βουλευτικές εκλογές και το εκλογικό σύστημα ήταν η απλή αναλογική με τη διαδικασία της λίστας. Στα υπόλοιπα εννέα κράτη μέλη της τότε ΕΟΚ οι πρώτες Ευρωεκλογές είχαν διεξαχθεί το 1979, όμως η Ελλάδα προσχώρησε σε αυτήν την 1η Ιανουαρίου 1981. Για τον λόγο αυτό η θητεία των 24 Ελλήνων Ευρωβουλευτών διήρκεσε 2,5 χρόνια και όχι 5, έως τις Ευρωεκλογές του 1984. Ιστορική αναδρομή από την Κοινοβουλευτική συνέλευση στο Ευρωκοινοβούλιο και την οργάνωσή του Από τον ορισμό στην απευθείας εκλογή των ευρωβουλευτών Οι πρώτοι βουλευτές στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση, που στην συνέχεια μετονομάστηκε σε Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ορίστηκαν το 1951 από τα Εθνικά Κοινοβούλια και οι πρώτες ευρωεκλογές για απευθείας εκλογή των ευρωβουλευτών έγιναν το 1979. ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΦΩΤΟΥΛΑ ΦΩΤΟ: ΕΥΡΩΠΑΪΚΌ ΚΟΙΝΟΒΟΎΛΙΟ
7 30 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024 Από τον Ιανουάριο του 1981 έως τη διεξαγωγή των Ευρωεκλογών, οι εκπρόσωποι της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ήταν διορισμένοι από τη Βουλή και η κατανομή των εδρών ήταν: Νέα Δημοκρατία 14, ΠΑΣΟΚ 7, ΕΔΗΚ 1, ΚΚΕ 1, ΚΟΔΗΣΟ 1. Οι διορισμένοι ευρωβουλευτές ήταν οι εξής: Από την ΝΔ Οι Λεωνίδας Μπουρνιάς, Γεώργιος Δαλακούρας, Ιωάννης Δημόπουλος, Δημήτριος Φράγκος, Κωνσταντίνος Γόντικας, Ιωάννης Κατσαφάδος, Σπυρίδων Μαρκοζάνης, Ευστράτιος Παπαευστρατίου, Ευάγγελος Σουσουρογιάννης, Μιχαήλ Βαρδάκας, Θεμιστοκλής Βύζας, Δημήτριος Βλαχόπουλος, Γεώργιος Βογιατζής, Νικόλαος Ζαρντινίδης. Από το ΠΑΣΟΚ οι Γιάννης Κουτσοχέρας, Ασημάκης Φωτήλας, Αντώνιος Γεωργιάδης, Ιωάννης Χαραλαμπόπουλος, Κωνσταντίνος Νικολάου, Αναστάσιος Πεπονής, Σπυρίδων Πλασκοβίτης. Από το ΚΚΕ ο Κ. Λουλές (αντικαταστάθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 1981 από τον Κ. Κάππο). Από το ΚΟΔΗΣΟ ο Ιωάννης Πεσματζόγλου. Από την ΕΔΗΚ ο Ιωάννης Ζίγδης. Στις Ελληνικές ευρωεκλογές του 1981 εκλέχθηκαν 24 ευρωβουλευτές στην Ελλάδα . Η θητεία τους άρχισε στις 2 Νοεμβρίου 1981 και έληξε στις 23 Ιουλίου 1984. Με το ΠΑΣΟΚ εξελέγησαν 10 ευρωβουλευτές: Σπύρος Πλασκοβίτης, Ασημάκης Φωτήλας, Νίκος Βγενόπουλος, Αντώνιος Γεωργιάδης, Κωνσταντίνος Νικολάου, Χρήστος Μαρκόπουλος, Δημήτρης Κουλουριάνος, Γιάννος Παπαντωνίου, Λεωνίδας Λαγάκος, Τιτίνα Πανταζή. Με τη ΝΔ εξελέγησαν 8 ευρωβουλευτές: Λεωνίδας Μπουρνιάς, Κωνσταντίνος Καλλίας, Αχιλλέας Γεροκωστόπουλος, Κωνσταντίνος Γόντικας, Ευστράτιος Παπαευστρατίου, Μιχαήλ Πρωτοπαπαδάκης, Φιλώτας Καζάζης, Κωνσταντίνος Καλογιάννης. Με το ΚΚΕ εξελέγησαν 3 ευρωβουλευτές: Βασίλειος Ευφραιμίδης, Δημήτρης Αδάμος, Αλέκος Αλαβάνος. Με το ΚΚΕ εσωτερικού εξελέγη ο Λεωνίδας Κύρκος. Με το ΚΟΔΗΣΟ-ΚΑΕ εξελέγη ο Γιάγκος Πεσμαζόγλου. Με το Κόμμα Προοδευτικών εξελέγη ο Απόστολος Παπαγεωργίου Στις τελευταίες ευρωεκλογές του 2019 η Ελλάδα εξέλεξε 21 ευρωβουλευτές, από τους οποίους, η ΝΔ εξέλεξε 8 ευρωβουλευτές, ο ΣΥΡΙΖΑ 6, το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή από 2 και η Ελληνική Λύση 1 και η συμμετοχή κυμάνθηκε στο 58,76% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους. Οι ευρωβουλευτές και οι πολιτικές ομάδες Στο Ευρωκοινοβούλιο εκλέγονται 705 βουλευτές από τις 27 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο αριθμός των θέσεων που έχει κάθε χώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εξαρτάται από τον πληθυσμό της. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η νέα κατανομή των εδρών τηρεί την αρχή της «φθίνουσας αναλογικότητας», βάσει της οποίας τα μεγαλύτερα κράτη μέλη έχουν λιγότερες κατά κεφαλήν έδρες -κατ’ αναλογία προς τον πληθυσμό τους- από τα μικρότερα. Ο μίνιμουμ αριθμός ευρωβουλευτών ενός κράτους μέλους της ΕΕ είναι οι 6 και ο μάξιμουμ είναι οι 96 και τους έχει η Γερμανία μετά τις εκλογές του 2019. Οι Ευρωβουλευτές ομαδοποιούνται βάσει πολιτικής συγγένειας και όχι εθνικότητας και για να σχηματιστεί μια πολιτική ομάδα απαιτούνται τουλάχιστον 23 βουλευτές, οι οποίοι εκπροσωπούν τουλάχιστον το ¼ του συνόλου των κρατών. Σήμερα υπάρχουν επτά πολιτικές ομάδες ενώ υπάρχουν και βουλευτές δεν ανήκουν πουθενά και αναφέρονται ως «μη εγγεγραμμένοι». Οι πολιτικές ομάδες όπως διαμορφώθηκαν στις 16 Φεβρουαρίου 2023: -ΕΛΚ - Κoιvoβoυλευτική Ομάδα τoυ Ευρωπαϊκoύ Λαϊκoύ Κόμματoς (Χριστιαvoδημoκράτες), έχει 176 έδρες και επικεφαλής τον Μάνφρεντ Βέμπερ. -S&D - Ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, έχει 144 έδρες και επικεφαλής τον Ιράτσε Γκαρθία Πέρεθ. -Renew Europe - Renew Europe group, έχει 102 έδρες και επικεφαλής τον Στεφάν Σεζουρνέ. -Verts/ALE - Ομάδα τωv Πρασίvωv / Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία, έχει 71 έδρες και από κοινού επικεφαλής είναι η Τ. Ρείτκε και ο Φ. Λαμπέρ. -Identity and Democracy (ID), έχει 64 έδρες και επικεφαλής τον Μάρκο Ζάνι. -ΕΣΜ - Ομάδα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών, έχει 64 έδρες και από κοινού επικεφαλής τον Ρ. Λεγκούτκο και τον Ν. Προκατσίνι. -Η Αριστερά, έχει 38 έδρες και επικεφαλής από κοινού τον Μανόν Ομπρί και τον Μάρτιν Σίρντεβαν. - Μη εγγεγραμμένοι, έχουν 46 έδρες. Πραγματοποιούνται 12 συνεδριάσεις της Ολομέλειας τον χρόνο στην έδρα του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο ενώ στις Βρυξέλλες γίνονται πρόσθετες συνεδριάσεις της Ολομέλειας καθώς και συνεδριάσεις Επιτροπών και Πολιτικών Ομάδων. Η κατανομή των εδρών ανά πολιτική ομάδα Εικονική περιήγηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYz