ΒΟΥΛΗ Επί του ... Περιστυλίου
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 22 ΤΕΥΧΟΣ_ 051 Γ ια τον Ηπειρώτη Χρήστο Καπλάνη ο λόγος τον οποίο εντοπίσαμε τυχαία αναζητώντας στο διαδίκτυο φωτογραφίες για τον ελ- ληνοϊταλικό πόλεμο. Ο τοίχος του «Past in color Χρώμα στο Παρελθόν» στο Facebook και το αντί- στοιχο blog του είναι από τους πλέον επισκέψι- μους διαδικτυακούς τόπους. Ειδικά στον πρώτο οι πιστοί ακόλουθοι πλησιάζουν τις 90.000. Έχει καταφέρει, μετομεράκι του επιχρωματισμούκαι του ζωντανέματος παλιών φωτογραφιών να μα- γέψει τόσες χιλιάδες ανθρώπων σε πολλά μέρη τουκόσμου. Πως ξεκίνησεόμως αυτότουπέροχο και συνάμα κοπιαστικό δημιουργικό ταξίδι; Μεγάλωσε στην Αθήνα, σε μια γειτονιά δίπλα από την Ακρόπολη. Σπούδασε Γραφικές και Καλές Τέ- χνες και ασχολήθηκε με τη φωτογραφία στο χώρο των Γραφικών Τεχνών. Δραστηριοποιήθηκε στο χώρο της διαφήμισης, με δικό του δημιουργικό γραφείο. Τα τελευταία 25 χρόνια όμως ζει και δη- μιουργεί στον παραδοσιακό οικισμό Φοινικίου στην Θεσπρωτία, απολαμβάνοντας καθημερινάτηνπανο- ραμική θέα στην κοιλάδα του ποταμού Καλαμά. Πριν αρκετά χρόνια, σε μια επίσκεψη του στο Παρί- σι, είχε την ευκαιρία να δει έγχρωμεςφωτογραφίες του 1913, από τη συλλογή του Αλμπέρ Καν. Εντυπω- σιάστηκε καθώς είδε το παρελθόν να “ζωντανεύ- ει” μπροστά στα μάτια του μου. Αμέσως σκέφτηκε ότι θα ήταν μια καλή ιδέα να δώσει χρώμα και σε δικές μας παλιές φωτογραφίες. Και από τότε έχει επιχρωματίσει πάνωαπόχίλιεςελληνικέςκαι ξένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες. -Τι είναι εκείνο όμως που ελκύει τον Χρήστο Κα- πλάνη στον επιχρωματισμό; «Τόσοηέρευναπουπροηγείται προςαναζήτησητων αυθεντικών χρωμάτων, όσοκαι ηκαλλιτεχνικήεπε- ξεργασία σε οδηγούν στο ζωντάνεμα ενός ταξιδιού στο παρελθόν. Ενα όμορφο ταξίδι στο χρόνο». -Γιατί να δούμε έγχρωμα τα…ασπρόμαυρα; «Το χρώμα σε μια μαυρόασπρηφωτογραφία πολλα- πλασιάζει τη συγκίνηση, φέρνει πιο κοντά την εικό- να στη σύγχρονη οπτική και τη κάνει πιο κατανοητή αναδεικνύοντας τις λεπτομέρειες εκείνες τις οποί- ες σε ένα γκρίζο φόντο δύσκολα διακρίνεις. Τη συγκίνηση εκείνης της στιγμής. Μας κάνει να νιώθουμε πιο κοντά στο γεγονός. Η απόσταση μι- κραίνει και γίνονται ευδιάκριτα περισσότερα πράγ- ματα. Αυτό βοηθά στον εμπλουτισμό της γνώσης για την περίοδο που τραβήχτηκε η φωτογραφία και ανοίγει νέες προοπτικές σε επίπεδο ιστορικής εκτίμησης. Για τις ιστορικές φωτογραφίες (φωτογραφίες τεκμηρίωσης) ηαξίατουςείναι τοπάγωματηςστιγ- μής. Ηαπαθανάτισητουστιγμιαίου γεγονότος. Είναι επίσης πλήθος πληροφοριών. Ενας καλός παρατη- Ταξίδι στο Ελληνοαλβανικό μέτωπο με το ψηφιακό έγχρωμο πινέλο του Χρ. Καπλάνη Ο καλλιτέχνης Χρ. Καπλάνης Ο Γιάννης Τσαρούχης με την εικόνα “Παναγία της Νίκης” που ζωγράφισε στο Αλβανικό μέτωπο, 1940-41. Επιχρωματίζοντας το έπος του ’40 Δίνει χρώμα και ζωή σε παλιές ασπρόμαυρεςφωτογραφίες ζωντανεύοντας εκπληκτικά το παρελθόν. Όποιος έχει δει την δημιουργική δουλειά του, μένει έκθαμβος με το τελικό εικαστικό αποτέλεσμα.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYz